Skip to main content
Luister naar dit blog artikel
Aangepast op:30/04/2024

Hoger in Google

Iedereen wil graag beter gevonden worden, hoger in Google willen we allemaal. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Geschatte leestijd: 7 minuten

Scroll naar beneden om ze te lezen. Elke tips is gelinkt aan een blog met verdere uitleg.

Je online vindbaarheid verder verbeteren

  • Probeer je website te linken aan een pagina uit jouw vakgebied. Let op: je hebt niks aan linkjes vanuit een website die niet gerelateerd is aan jouw product of dienst.
  • Schrijf een gastblog voor een gerelateerd blog om zo onder hun publiek bekend te worden
  • Wees actueel en blijf consequent bloggen
  • Schrijf met de klant voor ogen, hoe kan je hen helpen
  • Deel je artikel online op social media en vraag anderen dit te delen
  • Schrijf content waar mensen graag naar verwijzen
  • Voeg je sitemap toe aan Google Search Console
  • Maak een Google Bedrijfsprofiel een en houd deze actueel

Waarom ben ik niet goed vindbaar in Google?

Dit kan verschillende redenen hebben. Heb je de laatste tijd:

  • een blog of een vlog geplaatst?
  • zoekwoorden verwerkt waar daadwerkelijk op wordt gezocht?
  • iets gedeeld en actief op social media, deel ik mijn blog/vlogs?
  • gereageerd op berichten van andere collega’s?
  • een aanbeveling geplaatst en dit gedeeld op social media en mijn website?
  • bijgedragen aan discussies en mijn expertise laten zien?
  • een nieuwsbrief of update geplaatst met links terug naar mijn website?
  • een netwerk bezocht, een goede indruk achtergelaten en mijn website gegevens achtergelaten?

Daarnaast moet een nieuwe website eerst geïndexeerd worden door Google. En heb je uiteraard concurrentie van reeds bestaande websites met hetzelfde aanbod. Stel jezelf de vraag waarom Google jouw website op nummer 1 moet zetten bij een bepaald zoekwoord of zin.

Checklist met twaalf tips om hoger in Google te komen

Ik heb een korte checklist gemaakt met veertien manieren om de vindbaarheid van je website te verbeteren. En dat gaat ook over je afbeeldingen, website structuur, plugins en zoveel meer.

1. Installeer de Yoast SEO plugin

Deze plugin zorgt o.a. voor:

  • meet of je zoekterm genoeg voorkomt
  • geeft je een sitemap
  • zorgt dat je afbeeldingen meekomen bij het delen van een link op je socials

Lees: 01 Yoast SEO en WordPress: zo kom je hoger in Google

2. Gebruik zoektermen in je teksten

Wat zijn de hulpvragen en zoektermen van jouw doelgroep? Verwerk deze op specifieke pagina’s. Lees er over in het blog SEO Zoektermen en Google

3. Maak een account bij Google Search Console

  • Via deze gratis service (wel een gmail-adres nodig) kan je jouw website aanmelden en ook je sitemap. Laat weten dat je bestaat!
  • Deze tool checkt ook je de linkjes van en naar je website
  • Hij checkt of je pagina’s werken (404 meldingen)
  • Hij geeft een overzicht van zoekopdrachten
  • Hij geeft statistieken weer

4. Start met Google Mijn Bedrijf

Registreer je website en vermeld je adresgegevens. Je krijgt dan een postkaart van Google om te verifiëren. Hierna kan je aan de slag om jouw bedrijf op de kaart te zetten. Je kan gaan werken met Google reviews. Upload foto’s van je kantoor. Bekijk de zoekopdrachten die zijn gebruikt om je bedrijf te vinden. Er zijn nog veel meer opties. Zodra iemand zoekt op jouw naam zal jouw bedrijf met foto’s (als je de upload) aan de rechterzijde naast de zoekresultaten verschijnen. Over zichtbaarheid gesproken.

 

5. Maak een Google Analytics account aan

Zorg dat je doelen instelt en gaat meten. Alleen op basis van data kan je de juiste beslissingen nemen.

Lees: 05 Google Analytics

6. Linkbuilding

Linkjes van en naar jouw pagina’s geven je website een hogere nieuwswaarde. Het beste is dat andere mensen uit zichzelf een link naar je website maken. Je zou er ook om kunnen vragen als het om een website gaat die ook in het verlengde ligt van jouw dienstverlening. Het moet gaan om kwalitatief goede en betrouwbare linkjes.

7. Zorg dat de mobiele versie van je website in orde is

De Google ranking van jouw website gebeurd op basis van je mobiele website. Als je al heel lang een website hebt is de kans groot dat er indertijd alleen gekeken is naar een goede weergave voor desktop.

Lees: 07 Google rankt je mobiele website versie

8. Maak gebruik van Google Reviews

Als je zoekt in Google naar een product of op een antwoord op je vraag dan geeft deze vaak lokale bedrijven weer. Daarom is het zo belangrijk dat jij je Google Mijn Bedrijf profiel gaat aanmaken. Volgens studies wordt dit steeds belangrijker wil je gevonden worden.

Lees: 08 Verhoog je ranking met (Google) Reviews

9. Structuur en hiërarchie

Maak je website goed doorzoekbaar voor Google.

Lees: 09 Website en menu structuur

10. Zorg dat je website snel genoeg zijn pagina’s toont

Zorg dat je het bounce percentage naar beneden brengt door o.a. de laadtijd in de gaten te houden.

Lees: 10 Laadtijd en snelheid wordpress pagina

11. Start met het maken video’s en/of vlogs

Met video heb je meer bereik en krijg je meer aandacht dan alleen tekst en beeld. Heb je iets waardevols te delen? Maak dan een vlog en deel dit op het sociaal media kanaal waar jouw doelgroep zit. Investeer in een goede microfoon, een selfie-stick en tripod en start met korte vlogs. Het is even oefenen en ja iedereen heeft er een hekel aan om zichzelf te zien. Even die drempel over en ‘gewoon’ starten.

YouTube is van Google, dus je kan het wel raden, ook hiermee kan je jouw ranking bepalen. Zorg er wel voor dat je een goede titel en omschrijving gebruikt voor je video’s. Met de juiste zoekwoorden. Promoot je video’s vervolgens via je website, via je blog en op andere social media kanalen.

Video valt meer op dan tekst of afbeeldingen. Zorg dat je een goede header en omschrijving bij je kanaal maakt. En maak een aparte thumbnail die goed opvalt. Dat is een plaatje wat je kan uploaden bij de video. Je kan deze instellen als eerste beeld dat men ziet. Vergeet niet dat je ook bij de video titel en omschrijving je zoekterm gebruikt en duidelijk omschrijft waar de video over gaat.

Daarnaast is het belangrijk om je video te ondertitelen.

Zorg dat je vragen stelt in je video, zo dat er op gereageerd wordt en er interactie ontstaat.

 

12. Gebruik een SSL certificaat / https

Het hebben van een https ipv een http verbinding telt mee in de ranking. Het is maar 1 van de 200 factoren, maar in het kader van wat je zelf kan doen vind ik hem wel belangrijk. Zeker omdat pagina’s zonder nu vaak als onveilig worden aangemerkt en dat kan je bezoekers kosten.

Lees: 05 | Checklist AVG voor je website

Incognito browsen

De zoekmachine geeft zoekresultaten op basis van je ip-adres en je zoekgedrag. Je bent geneigd om zelf de zoekwoorden in te voeren en te kijken welke resultaten dat oplevert. Maar deze resultaten zijn vertekend en geven niet een goed beeld.

Om echt goed te kijken hoe je het nu doet in Google moet je gebruik maken van incognito browsen. Hieronder een schermafbeelding uit Google Chrome. Daar vind je de knop rechtsboven in je scherm. Open een nieuw incognitovenster waarbinnen je zoekt op zoektermen die je zou willen gebruiken. Bekijk het zoekresultaat en kijk wie er bovenaan komt. Hier lees je hoe je incognito browsen kan instellen. Kom je helemaal niet voor in de zoekresultaten of wil je deze verbeteren? Neem dan contact op!


Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Waar kan ik jou mee helpen?

Vul je zoekterm of zin in en druk op enter, zo vind je snel de bijpassende pagina.