03 Google Search Console, wat kan je er mee?
Google Search Console is een gratis online tool, die je helpt om beter gevonden te worden in de Google zoekmachine. Ben jij ook benieuwd?
Geschatte leestijd: 5 minuten

Google Search Console heeft vier pijlers
Op de website van Google Search Console staan hun vier pijlers uitgelicht en een blauwe knop om te starten. Zorg dat je een gmail account heb om er mee aan de slag te gaan en check met je webbouwer of er niet al een account is. Deze kan jou als gebruiker toevoegen. GSC stel ik voor elke klant standaard in.
- Optimaliseer je content met Zoekanalyse
- Geef je content weer op Google – voer een xml sitemap in
- Ontvang meldingen voor problemen en pas je site aan
- Krijg inzicht in hoe Google Zoeken je pagina’s ziet
Statistieken van je website
Dit kan je achterhalen
- Wie linkt er naar jouw website
- Eventuele technische sitefouten
- Informatie over zoekopdrachten of trefwoorden
- Klikfrequentie en andere statistieken
- Klikken en vertoningen van gebruikers
Onderin staan een aantal video’s om je op weg te helpen.
Door je statistieken in de gaten te houden kan je onderbouwde beslissingen maken over wat je aanpast in jouw website. Google Search Console geeft basis inzichten weer en vooral ook voor de technische zaken. Of je bijvoorbeeld pagina’s hebt waar een 404 melding op komt omdat deze niet meer bestaan of je de permalink hebt aangepast.
Een tip is om te kijken naar de pagina’s die veel impressions krijgen maar weinig click en lage CTR, deze moet je verbeteren. Waarom klikken mensen zo snel weer weg? Klopt de metaomschrijving niet met wat ze uiteindelijk zien? Laad de pagina te langzaam, ga op onderzoek uit.
In Google Search Console doorgeven dat je website live staat

Als je website net live is dan kan je jouw sitemaps uploaden naar Google Search Console. Je laat dan weten welke pagina’s en blogs er zijn. Je geeft aan dat hij geïndexeerd mag worden. Je hoeft dat niet elke keer te doen als je iets aan je website wijzigt. Hierna wordt je website vanzelf van tijd tot tijd bezocht, dat is een voortdurend proces van Google. Maak je enorm grote wijzigingen dan is het wel wijs om ze nogmaals te uploaden. In deze video laat ik zien waar je de sitemaps kan vinden en hoe je ze upload. Gebruik je de Yoast SEO plugin dan maakt deze een .xml document voor je, die je kan doorgeven. In feite upload je niet een document maar vul je dit in: /post-sitemap.xml voor berichten en /page-sitemap.xml voor pagina’s.

Met Google Search Console krijg je inzicht in welke zoekwoorden gebruikt zijn
Het gaat om de woorden die bezoekers hebben ingetypt in de zoekmachine. Heel handig om deze dan ook goed te verwerken als zoekwoord! In de video hieronder laat ik zien wat je kan vinden op onder het tabje prestaties.

Wat krijg je te zien als je wat meer doorklikt op de getallen? Dat zie je in de video hieronder. Probeer het ook een in je eigen dashboard. Wat valt jou op? Wat zou jij kunnen verbeteren?
Uitleg van de termen

- Queries = Zoekopdrachten: de zoekwoorden waarnaar gebruikers hebben gezocht in Google Zoeken.
- Clicks = Klikken: het aantal klikken vanaf een pagina met zoekresultaten van Google waardoor de gebruiker op uw eigendom is terechtgekomen.
- Impressions = Vertoningen: het aantal links naar uw site dat een gebruiker heeft gezien in de zoekresultaten van Google.
- Click-through-rate (CTR): het aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen.
- Positie: de gemiddelde positie van het bovenste resultaat van uw site.

Gebruik de filters
Wat heel interessant is, zijn de filters. In de video hieronder laat ik zien hoe je kan filteren op CTR en positie. En welke inzichten dit je kan geven.

Onderzoek naar een pagina
In onderstaande video klik ik door op een zoekterm en kijk ik welke pagina’s daarbij vertoond worden. Daarna typ ik de zoekterm in Google en nog een keer via incognito browsen. Probeer dit zelf ook eens. Wellicht kan je n.a.v. zo’n klein onderzoekje al besluiten de meta omschrijving van je pagina aan te passen. Misschien wil je een video publiceren over dit onderwerp.

URL inspectie
In deze tab kan je een pagina onderzoeken van je website. Als je bij je prestaties ziet dat het bezoek in eens een stuk minder is geworden kan via een inspectie onderzoeken wat er aan de hand is. Als je een fout hebt gevonden, kan je deze aanpassen en aangeven dat Google de link opnieuw mag valideren. Ze checken dan of de fout er uit is en deze word dan op gecorrigeerd gezet.

Index
Onder het tabje krijg je inspectie rapporten van Google over je dekking en sitemaps. Ook kan je hier pagina’s opgeven die uit Google wil verwijderen. Probeer de fouten op te sporen en laat de url’s opnieuw valideren.

Google Analytics geeft nog meer informatie:
Wil je meer uit statistieken halen dan kan je ook een GA4 account aan(laten)maken. Het vergt in het begin wel even wat van je doorzettingsvermogen als dit allemaal nieuw voor je is. Maar het geeft mooie inzichten die je kan gebruiken om te online strategie aan te passen.
- Het aantal sitebezoekers
- Waar komen bezoekers vandaan
- Hun tijd doorgebracht op de site
- De reden van hun bezoek
- Bouncepercentage
- Klantenwerving (volgen over meerdere pagina’s)
Lees ook:
Behoefte om dit samen op te pakken?
Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Schrijf een online marketingplan

Doe je mee met de online training vol praktische oefeningen en de aansluitende samen doe sessie?
1-op-1 kan ook.
Lees meer blogs over online strategie
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0
Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.
Geef een reactie