Skip to main content

08 Conversie, het behalen van je doelen

Aangepast op: 30 jan, 2024

De meeste ondernemers bedenken een strategie om van volgers en bezoekers, klanten te maken. Heb je het over conversie dan verzamel je data die inzicht geeft in dat proces.

Geschatte leestijd: 7 minuten

Er zijn meerdere stappen gemaakt voor een bezoeker een betalende klant wordt. Vandaar dat dit proces ook wel klantreis of customer journey wordt genoemd. En alle momenten waarop een klant contact maakt met ‘jou’ via je social media, website, offline noem je een touchpoint.

Een aantal voorbeelden van Conversie

Bij conversie moet je denken aan het behalen van doelen die je hebt gesteld. Je hebt een pas uitgedacht waarlangs mogelijk nieuwe klanten lopen. Als je deze stappen gaat meten dan krijg je inzicht in waar je kan verbeteren. Omdat ze de volgende stap niet zetten of te weinig personen dat doen. Vaak is het eerste waar je aan denkt een daadwerkelijke transactie. Maar de tussenliggende stappen zou je ook als conversie kunnen zien.

Hoe kies je nu waar je mee gaat starten. Wat kan je vandaag al gaan doen? Stel eerst een doel vast bijvoorbeeld:

  • Verkopen van een workshop of event ticket
  • Aankoop van een product of dienst

Dan zijn dit een aantal stappen die ze kunnen nemen.

  • Het doorklikken via een bericht op social naar je website
  • Het inschrijven op je nieuwsbrief
  • Het opvragen van informatie via je website
  • Het contact opnemen voor meer informatie
  • Het inschrijven voor een event
  • Het beantwoorden van een paar vragen

Lees meer hierover in mijn blog over de klantreis | Customer Journey

Welke doelen heb jij binnen je online marketing strategie gesteld? Dit blog is onderdeel van het onderwerp: online strategie. Wil je hier meer over lezen of een training over volgend? Kijk op de overzichtspagina van online strategie.

Conversie, te marketing-achtig voor jou?

Veel ondernemers die ik tegenkom willen niet zoveel doen met marketing. Die willen lekker bezig zijn met hun vak. En dat snap ik, maar als je te weinig klanten hebt dan wordt het wel lastig.

Tuurlijk, als je goed werk levert dan zullen je klanten dit doorvertellen aan anderen. Onderschat dit stuk vooral niet. Maar soms is het laaghangend fruit als je ook wat energie steekt in inzichtelijk maken welke stappen een klant heeft gemaakt. En deze stappen vervolgens te meten en te verfijnen.

Dat hoeft niet alleen via een website of een sociaal netwerk te zijn. Als offline voor jou werkt dan is dat juist heel fijn. Doe wat bij jouw past, anders houd je het niet vol en kan je ook niet de energie er aan geven die het verdient. Zorg in dat geval voor een representatieve website waar men achteraf na een een gesprek alle informatie rustig kan terug lezen. Of kan opvragen via een formulier (oeps, toch conversie..😁) Maar ook hier is het zinvol om de klantreis inzichtelijk te maken.

Wat gaan mensen missen als ze niet bij jou een workshop of event gaan volgen? Of niet dat mooie product uit jouw webshop ontdekken?

Vertel over jouw dienst en of product

Ben je niet zo’n netwerker en wil je juist via online kanalen in contact komen met potentiële klanten dan is het wijs om bezig te gaan met contentmarketing. Hierbij zorg je dat je via inhoudelijk goede content mensen naar je website trekt en overhaalt klant bij jou te worden.

Persoonlijk contact haalt vaak iemand over om wel of niet voor jou te kiezen. Ook hier kan je een keuze in maken qua strategie. Bijvoorbeeld, zo snel mogelijk contact op laten nemen en een persoonlijk gesprek aanbieden. Of een langere weg waarbij je meer informatie aanbied, totdat iemand eigenlijk al gekozen heeft als hij/zij contact opneemt. Zorg altijd dat iemand zich persoonlijk voelt aangesproken. Verstuur je nieuwsbrieven dan kan met customer journey personen taggen en groeperen op interesse, wensen etc. Zo kan je heel specifiek worden en iemand persoonlijk aanspreken.

Adverteren leid niet altijd tot conversie

De andere optie is adverteren. Maar ook hier geld dat jouw website heel belangrijk is om die klant ook daadwerkelijk over te halen om contact op te nemen. Dat is een stap die vaak wordt vergeten. Je kan een mooie advertentie maken maar als je uiteindelijk geen conversie hebt, omdat je sales pagina niet klopt of de informatie is te onduidelijk is, dan heb je veel geld uitgegeven voor niks.

Ik raad aan eerst de customer journey map te maken en deze te optimaliseren. Vind je dit lastig? Boek dan een sessie in om hier samen naar te kijken. Ga naar mijn contactformulier >>

Website Conversie

Het is goed om je te realiseren dat een bezoeker altijd iets komt halen op je website. Dit noem je zoekintentie. Ze komen binnen via:

  • Een hele gerichte zoektocht op Google (via zoekwoorden of zinnen)
  • Via een doorverwijzing (ambassadeurs/klanten)
  • Via advertenties
  • Via de sociale media kanalen (socials)
  • Of omdat ze jouw domeinnaam in hebben getypt na een kennismaken
  • Doorlink via een startpagina etc.

Meetbaar maken van touchpoints

Hoe maak je nu inzichtelijk wanneer iemand van de ene stap naar de andere gaat? Je kan dit onder andere doen door doelen in te stellen in Google Analytics. Je geeft aan wanneer iets als conversie moet tellen. Bijvoorbeeld van de ene pagina naar de andere pagina. Of van Instagram op de landingspagina komen. Van de landingspagina naar inschrijving op de nieuwsbrief. Van een specifieke link aanklikken in de nieuwsbrief naar een mail die wordt verstuurd die aanstuurt om nog iets downloaden of iets kleins kopen. Enzovoort volgens mij krijg je wel een idee zo van een route. Omschrijf die voor jezelf en bedenk wat meetbaar is.

Je bepaald zelf hoeveel stappen. Door het gebruik van linkjes en buttons en formulieren kan je meten. Wil je simpel beginnen dan kan je ook eerst kleine doelen handmatig bijhouden. Bijvoorbeeld inschrijvingen op je nieuwsbrief als meetpunten gebruiken. Je mist dan wel het inzicht in de route en beslismomenten van je bezoeker en hebt ook geen zicht op waar je moet aanpassen als je geen inschrijvingen krijgt.

Plugin Burst

Je zou voor je website ook met de plugin Burst kunnen werken als je niet met Google Analytics wil werken. Voor een paar tientjes per jaar kan je deze plugin gebruiken om doelen in je website in te stellen.
Zou je mee willen doen met een online workshop of een minitraining over deze plugin? Laat me weten of je interesse hebt dan plan ik wat in.

Wat kan ik doen om meer conversie te krijgen?

Plan tijd in om naar aanleiding van dit blog

  • Persona of meerdere persona’s uit te schrijven
  • Routes inzichtelijk te maken van hoe men nu klant wordt
  • Touchpoints in kaart brengen
  • Kiezen voor een meetinstrument (Google, Burst etc.)
  • Automations instellen in MailChimp of LaPosta
  • Checken van je sales en/of landingspagina’s – kloppen de teksten, laat iemand meelezen/kijken
  • Wees consistent met posten op sociale netwerken
  • Wees persoonlijk
  • Laat zien wat je doet in een casus en/of portfolio
  • enzovoort

En verder:

  • Zorg voor een professionele nieuwsbrief, in je huisstijl en met waardevolle content
  • Heb je een webshop dan zorg je dat je deze koppelt met MailChimp en hier de verschillende mailtjes voor aanmaakt, lees hier meer op mailchimp.com
  • Zorg dat je met regelmaat mailt
  • Bied een weggever aan (e-book, whitepaper, checklist, review, 15-minuten hulp, tutorials etc.) en stel een automation aan of zorg in ieder geval dat je iemand tagged en aan opvolging doet, dit is pas een start.
  • Zorg voor een call-to-action(en dus ook een doel) op elke pagina, waarom staat hij anders op je website…
  • Bij doorklik vanuit een ander kanaal moeten ze ook krijgen wat men verwacht. Zelfde huisstijl, een antwoord op de vraag of informatie die je zegt aan te bieden
  • And last but not least. Zorg dat je iets van waarde bied.

Dit zijn allemaal routes die je moet overwegen als je meer klanten wil via jouw website.

Lange aanlooptijd

Er gaat nogal wat voorbereiding aan vooraf en er valt altijd iets bij te schaven. Online marketing is iets van de lange adem. Je kan niet verwachten dat je website bij live gang direct wordt gevonden. Je kan niet verwachten dat het klanten oplevert als je geen lijntjes uitgooit. En helaas, je zult altijd bezig blijven met je website als je via die weg nieuwe klanten wil krijgen. Het levert echt resultaat op om je toch te verdiepen in online marketing en conversie.

Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681

Lees meer over het onderwerp:

Schrijf een online marketingplan

online marketing studio sandra gortemaker

Doe je mee met de online training vol praktische oefeningen en de aansluitende samen doe sessie?

1-op-1 kan ook.


Lees meer blogs over klantreis en conversie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.