Skip to main content
Gepost onder het thema:

Branding en huisstijl van je website

In tijden dat iedereen vecht om gezien te worden op de tijdlijn, is het belangrijk om een herkenbare stijl neer te zetten voor je eigen bedrijf. Dit gaat verder dan een logo en doorvoeren van de huisstijl kleuren.

Branding is het voortdurende proces van het identificeren, creëren en beheren van een optelsom van middelen en acties die de perceptie van een merk in de hoofden van belanghebbenden vormen.

Zorg voor een herkenbare stijl en wees consistent in het posten op je social media kanalen. Post met regelmaat en in dezelfde stijl.

Waarom is branding belangrijk?

Jouw merk is een weergave van hoe je wil dat jouw bedrijf overkomt bij jouw (toekomstige) klanten. Dat vertaald zich in de manier van schrijven, in het lettertype wat je kiest, in de afbeeldingen en foto’s. In de stijl van website, je nieuwsbrief, advertenties en posters maar ook in jouw follow-up. In het soort producten en diensten die jij aanbied. Maar ook hoe jij met andere mensen omgaat, ook online. Dit moet bij jou en jouw bedrijf passen.

Branding is belangrijk omdat het van invloed is op jouw bedrijf. Doe je het niet goed dan kan het ook tegen je werken. Maar zoals hierboven beschreven, het is een voortdurend proces. Jouw doelgroep is niet statisch en jouw bedrijf ook niet. Je stuurt altijd bij.

Als je jouw merk goed neerzet dan verbind en trek je mensen aan je die bij jouw passen. En ik denk zelf dat dit ook heel belangrijk is in ervaren van geluk. In je werk, in wat jij voor een ander kan doen, in wat je doorgeeft. Dus niet alleen marketing technisch een belangrijk punt.

Personal branding – voor wie wil jij er zijn?

Heb jij al goed voor ogen wie jij als klant wil hebben, en wat je wil uitstralen naar deze klanten.

Om een huisstijl te kunnen ontwerpen, een website, materiaal voor je socials moet je een sterk merk neerzetten. Een grafisch ontwerper kan je hier bij helpen. Ook zijn er personal brand coaches. Deze ontwerpen niet maar kunnen jou wel helpen om jezelf goed neer te zetten, zodat jij een goede briefing aan de ontwerper kan geven. Maar je kan ook zelf aan de slag gaan met moodboards.

Als jezelf als een merk (Brand) zou zien dan zouden alle uitingen die je maakt moeten passen binnen de visuele identiteit van je bedrijf. Wat straal jij uit naar jouw doelgroep. Het gaat wat verder dan een huisstijl met logo, font en kleurenpalet. Het gaat ook om de soort foto’s en afbeeldingen die je gebruikt. En de tone-of-voice in je teksten. Zorg dat je hier een grafisch ontwerper of vormgever voor inhuurt. Deze kan je helpen bij het goed neerzetten van jouw branding. Uiteraard heeft niet iedereen het budget van grote bedrijven. Daarom mijn advies om vooral dicht bij jezelf te blijven. Kijk naar wat anderen gedaan hebben en jouw aanspreekt, verzamel afbeeldingen, bekijk welke kleuren bij je passen. Welke teksten.

Branding voegt waarde toe aan je bedrijf

Goede branding kan er voor zorgen dat je meer werk krijgt. Dat men graag met je samen werkt en wat voor je wil doen. Het kan ook betekenen dat men jouw producten en diensten op de goede waarde schat. De waarde zelf voeg jij toe aan je bedrijf. Wat deel je van je zelf, welke waarden draag je uit en hoe communiceer je dit? Mensen zijn geneigd zich te binden aan bepaald merken. Net zoals jij ook je favoriete merk koffie of pindakaas hebt. Als ze weten wat ze aan je hebben en het sluit aan bij hun behoefte zullen trouw blijven.

Herkenbaarheid

Als je wat zoekt op het woord branding zal je heel veel lijstjes tegenkomen, maar voor mij springt de herkenbaarheid er wel uit. Als je bekent bent met het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) dan weet je dat aandacht trekken de eerste stap is bij je reclame uitingen. En als deze er elke keer anders uit zien dan loop je de kans mis van herkenning, onthouden en vertrouwd raken met je merk.

Maar hoe vertaal ik dit nu naar online?

Voor je website en nieuwsbrief heb je een eigen stijl nodig. Als je dit niet door een grafisch ontwerper hebt laten vastleggen in een moodboard of stijlboek dan kan je deze zelf samenstellen. Dit geeft je houvast in het maken van de uitingen.

Hieronder een voorbeeldje vanuit MailChimp. Kies voor één soort opmaak om test een tijdje uit waar het beste op wordt gereageerd en kies dan een stijl, en blijf er bij. Ik moet toegeven dat ik zelf niet het goede voorbeeld geef omdat ik nogal eens wissel van opmaak. De soort foto’s, het lettertype en de basiskleuren houd ik wel gelijk. Ik ga vanaf nu mijn best doen om consistent te zijn, doe je mee met deze uitdaging?

MailChimp Creative Assistent

Voor de social posts kan je gebruik maken van Canva, Pixlr of Photoshop. MailChimp is ook gestart met een creative assistent waar je eigen foto’s, stockfoto’s of de posts van Instagram kan herbuiken. Met een standaardplan kan je meer mogelijkheden ontsluiten.

Nog geen stijlboek?

Ik zou zelf starten bij het verzamelen van beelden die bij jou en je doelgroep passen. Als je jouw doelgroep niet duidelijk in beeld hebt, dan start je met het schrijven van een of meerdere persona. Als je het leuk vind kan je een moodboard samen stellen in bijvoorbeeld Canva of Pinterest. Maar je kan natuurlijk ook tijdschriften gebruiken. Je kan ook screenshots maken van website en deze in een mapje op je computer bewaren. Neem daarna te tijd om ze rustig te bekijken en als het goed is ontdek je een gemene deler in wat je hebt verzameld. Passen beelden niet, haal ze dan weer uit het mapje. Herhaal dit proces een paar keer. Als je zoekt op stockfoto’s kom je meerdere sites tegen waar je vaak rechtenvrije beelden kan vinden. Wees je er van bewust dat deze niet uniek zijn. Ik raad altijd aan om eigen foto’s te maken als je budget dit toe laat.

Een grafisch ontwerper zal vaak in haar ontwerpproces ook werken met beelden om tot een goed logo te komen. Dit is een goed startpunt om op door te gaan. Het gaat hier ook om kleuren, lettertypes, iconen en illustraties. Maar ook de schrijfstijl. Uiteraard ben ik er op getraind om bepaalde beelden te zoeken maar ik snap dat dit een lastig proces is. Maar het is wel goed om deze stap te doen. Omdat op een website al deze elementen samen komen is het ook goed om hier veel van te bekijken. En voor je zelf op te schrijven wat je aanspreekt en wat niet, en waarom.

Kleurenpsychologie

Meerdere studies hebben uitgewezen dat kleur een belangrijke rol speelt. Het bepaalt de herkenbaarheid, het oordeel over de aankoop, de reden van aankoop en de tijdspanne waarin iets wordt gekocht. Uit dit artikel haalde ik de volgende vragen die je je zelf moet vragen:

  • Welke kleuren belichamen mijn merkwaarden?
  • Hoe wil ik overkomen?
  • Welke emoties wil ik opwekken?
  • Welke kleuren stemmen overeen met de verwachtingen van mijn doelgroep?
  • Welke kleuren gebruiken mijn concurrenten en waarom?

Wil je zelf een kleurenpalet samenstellen, dat kan met Adobe Color Wheel >>

Voorbeelden

Als je kijkt naar de volgende Instagram accounts dan krijg je een goed idee van consistente uitingen. De stijl van fotograferen, lettertypes en kleuren etc.

  • Rituals Cosmetics
  • Coolblue
  • Heineken
  • Marlies Dekkers
  • Rabobank
  • Nivea
  • Jem (afwisseling van beeld en quote)

Photo by Christina @ wocintechchat.com on Unsplash

Lees ook

Ik ben heel benieuwd naar of jou heb kunnen inspireren. Deel je je account hieronder?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.