02 Persona, omschrijf je klanten
Weet jij echt wat er speelt bij jouw doelgroep? Waar ze mee zitten en hoe ze geholpen willen worden?
Dat is de sleutel tot meer verkoop. Het schrijven van één of meerdere persona’s brengt de behoeften en de doelen in kaart van jouw doelgroep. Het helpt bij het ontwikkelen en beschaven van je producten en diensten. Gebruik mijn sjabloon als hulpmiddel, je kunt hem gratis downloaden.
Het schrijven van een persona is maar 1 onderdeel uit het maken van een online marketingplan. Doe je meer met de praktische online training en de opvolgende Samen-Doe-Sessie?
Wat is een persona?
Een persona is een fictief persoon, een representatie van je ideale klant. Maar wel op basis van echte data, op basis van bestaande klanten. Je geeft deze persona een echte naam en het liefst zoek je er ook een foto bij om het plaatje compleet te maken.
Je zou zelfs een negatieve persona kunnen schrijven, een klant die je juist niet zou willen hebben. Hieronder een voorbeeld van een persona.

Wat vul je in op een persona?
In dit voorbeeld vul je links een naam en leeftijd in en je zoekt een foto die er bij past. Je omschrijft de demografische gegevens. Of wat simpeler, waar ze wonen en een korte bio. En onder de 4 kopjes aan de rechterkant wat van toepassing zou kunnen zijn op deze persoon.
Hoe gebruik je een persona?
Een persona geeft je marketing campagne een gezicht. Je stelt je zelf de vraag, zou deze persoon deze dienst of dit product afnemen? Heb je meerdere doelgroepen dan schrijf je voor elke doelgroep een persona en dat helpt je ook dat segment aan te schrijven. Je maakt je boodschap specifiek voor die doelgroep en je stuurt dan alleen naar dat segment een mailing. Of je maakt specifiek voor die doelgroep een advertentie.
Hier gaat het om motivatie en gedrag. Waar is jouw klant naar op zoek. Waar zit de pijn. Waar zoeken ze een oplossing voor. En wat voor persoon is het. Hoe wil deze persoon geholpen worden. Hoe kan je hun overtuigen dat ze bij jou moeten zijn. De oplossingen op die vragen zijn jouw producten en/of diensten.
Duik helemaal in jouw ideale klant. Hiervoor doe je uiteraard onderzoek. Dat kan zijn een aantal een-op-een gesprekken met je favoriete klanten. Een vragenlijst. Het kunnen ook korte vragen zijn op de socials. Kijk naar wat bij jou past in dit geval.
Een persona houd je altijd bij de hand als je een nieuw product of dienst ontwikkelt. Zou deze persoon het kopen?
Kanaal voorkeuren. Als je een bericht op een social netwerk wil plaatsen, is het interessant om uit te zoeken op welk kanaal en wanneer jouw ideale klant daar aanwezig is. Het simpelste is dit aan je klanten te vragen. Je kunt ook kijken naar de reacties, op welke tijdstippen en dagen wordt er het beste reageert?
Hoe maak je een persona?
Een persona creëer je door gedegen onderzoek. Je kunt je klantenlijst bij langs gaan, kies je ideale klanten en ga met ze in gesprek.
Een praktische methode is het beantwoorden van deze vragen:
- Interview een aantal van je klanten en vraag ze waarom ze bij jou kopen en wat hun bevalt aan jouw dienst of product. Vraag hun simpelweg waar de behoefte zit.
- Ga je klantenlijst bij langs en zoek naar trends. Wat valt je op, wat zijn de overeenkomsten, op welke manier kwamen ze bij jou terecht.
- Heb je geen persoonlijke data van je klanten, vraag er dan naar tijdens een interview (wat lezen ze, zijn ze getrouwd, hebben ze kinderen, hoe oud zijn ze, wat voor een soort vakantie vinden ze leuk)
Bij punt 2 is het volgende van belang: hoe gedragen ze zich tijdens het proces van lead naar klant, wat is hun motivatie om voor jou te kiezen, welk doel willen ze bereiken door bij jou iets te kopen, en welke criteria gebruiken bij het beslissen van wie hun gaat helpen.
Wat motiveert jou klant, waar lopen ze tegen aan, waar hebben ze hulp bij nodig.
Hoe meer je weet over je klant, des te beter kan je ze helpen. Duik er verder in en ga ook bezig met Jobs-to-be-done – doelgroep onderzoek. Of kijk op de hoofdpagina van het thema “bepaal je online strategie” om alle blogs en tips in een handige volgorde te volgen.
Volg de de online training Klantreis waarbij je vragen kan stellen en meer achtergrondinformatie ontvangt.
Download sjabloon persona
Wil een lege versie van mijn persona voorbeeld? Je kan mag downloaden als je jouw naam en e-mailadres achter laat. Je ontvangt direct de download link.
"*" geeft vereiste velden aan
Behoefte om dit samen op te pakken?
Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Schrijf een online marketingplan

Doe je mee met de online training vol praktische oefeningen en de aansluitende samen doe sessie?
1-op-1 kan ook.
Lees meer blogs over online strategie
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 4 / 5. Stemtelling: 1
Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.
Geef een reactie