Skip to main content

08 Verhoog je ranking met Google Reviews

Aangepast op: 6 nov, 2023

Voor veel mensen is het belangrijk wat anderen over jou hebben geschreven. Door te werken met Google Reviews kan je de lokale ranking van je website omhoog brengen.

Geschatte leestijd: 6 minuten

Google Bedrijfsprofiel + reviews belangrijk voor de lokale ranking

Als je zoekt in Google naar een product of op een antwoord op je vraag dan geeft deze vaak lokale bedrijven weer. Daarom is het zo belangrijk dat jij ook je Google Bedrijfsprofiel gaat aanmaken. Volgens studies wordt dit steeds belangrijker wil je gevonden worden. Lees dit blog en klik op source om er nog verder in te duiken.

Je bedrijfspagina word zichtbaar in de Google zoekresultaten. Als je van vaktermen houd, dit noemen ze de SERP’s, search engine results pages. Als je op jouw apparaat jouw locatie aan hebt staan, dan toont hij bij een zoektocht in Google, lokale resultaten. Dat kan in jouw voordeel werken!

Zichtbaarheid in de Google Pack

Wil je kans maken op spontane reviews zorg dan dat je Google Bedrijfsprofiel hebt geclaimd en ingevuld. In een ander blog ga ik dieper in op het Google bedrijfsprofiel en de Google Pack die je ziet als een top 3 met kaartje bij de SERP’s.

Google Pack

Google reviews vs Facebook vs LinkedIn

Heel kort door de bocht zou je moeten kijken naar de tijd die je hebt. Heb je tijd/budget om op de sociale netwerken aan je brand te werken dan is het altijd wijs om het er bij te doen. Ga je met reviews aan de slag dan moet je ze ook managen. Je kunt goede krijgen en slechte. Worden het hele discussies met foto’s er bij? Je kan het niet gaan gebruiken en dan laten gaan.

Bij de sociale netwerken gaat ligt de focus meer op je brand en degene die een review achterlaat is makkelijker te herleiden.

Op de sociale netwerken speelt ook mee wat jouw netwerk eventueel zegt over die persoon of dat bedrijf waar jij eventueel iets van wil afnemen.

Google is eenvoudigweg een hele grote partij en wordt door heel veel mensen gebruikt om te onderzoeken wie hun het beste kan helpen. Bij Google ligt de focus meer op SEO.

Vragen om een Google review

Om het je klanten het zo makkelijk mogelijk te maken is het goed om de link voor ze op te zoeken en deze naar ze mailen. Als men zelf op zoek moet gaan heb je grote kans dat het ergens op een to-do lijstje komt  (met lage prioriteit).

Nog wat tips hierbij:

  • zorg voor een goede timing, wacht niet te lang met vragen maar ook niet te vroeg (‘duh’)
  • maak het makkelijk, stuur de link en wees niet bang om ze er aan te herinneren. Bel zo nodig na.
  • gebruik het als een call-to-action (CTA) in je nieuwsbrief of bij informerende blogs.
  • Zet hem eventueel in je e-mailhandtekening
  1. Doe een Vanity Search en zoek je eigen bedrijf op in Google
  2. Klik op de button ‘Een recensie schrijven’.
  3. Klik op de button review schrijven. Er opent een pop-up en boven in zie je dan een enorme url zoals deze:
    https://www.google.nl/search? […..stuk uitgeknipt….]2f,3,
  4. Rechtermuisknop op de knop en kies: Kopieer deze link
  5. Ga naar https://bitly.com/ om de url kleiner en dus gebruiksvriendelijker te maken. Test de link voordat je hem ergens inzet.
  6. Als je wil, kan je aan het eind het cijfer 3, veranderen in 3,5 dan staan de sterren al voor in gevuld. Het is maar een suggestie 🙂
  7. Let op; voor het geven van een review moet je wel een gmail adres hebben. Niet al je klanten zullen dit hebben, zorg dus voor een backup en een mogelijkheid om op Facebook of LinkedIn een aanbeveling te geven.

Wil je mij een review geven dan graag! Dit kan door te klikken op de link hieronder:

Let op je moet ingelogd zijn op je Google account.

http://bit.do/review-achterlaten

Reviews plaatsen op je website

Het plaatsen van testimonials en reviews op je website dragen bij aan het vertrouwen van jouw bedrijf. Daarbij heeft het ook invloed op de beslissing van een bezoeker om contact op te nemen. Daarom is het zinvol om deze op je website te plaatsen. Daarnaast is het toevoegen van verse content ook goed voor je ranking. Naast het feit dan men een review achter laat.

Let er wel op dat alleen maar positieve recensies er voor zullen zorgen dat men het ongeloofwaardig zullen vinden. Laat dus ook negatieve recensies gewoon staan.

Het plaatsen van de Google Places Review kan door middel van een plugin. Wees je er van bewust dat een plugin weer extra scripts inlaad en ook cookies plaatst. Let op: Er zijn sinds mei 2022 nieuwe regels van kracht voor onder andere plaatsen van reviews op je website. Lees hierover in het artikel van de KvK.

Ik raad mijn klanten altijd aan om aanbevelingen te vragen en deze te plaatsen op hun website. Je laat zo zien wat je al gedaan hebt voor andere klanten en wat ze er van vonden. book veel en komen nieuwe klanten ook via deze weg, dan is het logischer om hier mee te werken.

Wat te doen met negatieve reviews?

Alleen maar positieve berichten komt niet geloofwaardig over, dat ten eerste. Heb je een vervelende review gekregen? Reageer snel en netjes. Benader deze persoon persoonlijk en ga geen discussie aan in de review tool. Laat wel een openbare reactie achter en laat weten hoe je het probleem hebt opgelost. Zo ben je transparant en kom je betrouwbaar over. Krijg je reviews van personen die helemaal geen klant zijn? Reageer dan op de review door dit te melden en te vragen over welke dienst zijn een review hebben geschreven. Helaas gebeurd het met regelmaat dat er valse reviews worden geplaatst. Gebeurd in Google Maps reviews dan kan je dat aanmerken via deze methode:

Lees ook deze blogs

Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Schrijf een online marketingplan

online marketing studio sandra gortemaker

Doe je mee met de online training vol praktische oefeningen en de aansluitende samen doe sessie?

1-op-1 kan ook.


Lees meer blogs over online strategie


Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 4 / 5. Stemtelling: 1

Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.