Skip to main content
Aangepast op:26/01/2024

Google Analytics

Je hebt Google Analytics of een ander statistieken programma nodig als besluiten wil nemen op basis van data. Zo simpel is het. Meten is weten.

Geschatte leestijd: 5 minuten

Wat kan je met Google Analytics

Ik vroeg het aan een specialist een paar jaar geleden, SEO-specialist Rutger Steenbergen en kreeg als antwoord:

“Ja! Een website is tegenwoordig ongelooflijk belangrijk en je wilt ook als kleine zelfstandige vindbaar zijn. Bovendien is je tijd beperkt en wil je doen wat werkt.
Als je in Google Analytics doelen instelt kun je dat mooi in kaart brengen. Het kan deze vragen beantwoorden

  • Wel of niet Twitteren?
  • Welke berichten op LinkedIn slaan aan?
  • Welke informatie vinden mensen interessant?
  • En wat doen ze vervolgens op de site?
  • Via welke kanalen behaal ik de beste bezoekers?
  • Heeft gastbloggen zin? En bij wie dan?
  • Welke blogs worden veel gelezen en welke niet (en zou je dus kunnen aanpassen of verwijderen)

Zonder Google Analytics schiet je met hagel. Of staar je alleen maar naar cijfertjes.  Je kan wel heel veel bezoekers hebben, maar met die kennis alleen kun je niet zo veel.
Wat doen ze op je website, dat is belangrijk. “

Eigenlijk wist ik het antwoord al. Wil jij vindbaar zijn, zie jij je website als hulpmiddel, als marketingtool, dan moet je ook de volgende stap nemen en ook hierin doelen stellen. Meten, en weer bijstellen. Ik merk dat de website me veel oplevert qua nieuwe aanvragen. En, ik denk dat ik er nog veel meer uit kan halen als ik er maar met regelmaat tijd voor ga vrij maken. Wellicht herken je jezelf hier wel in. Wil je er meer uithalen, plan dan nu vandaag nog een aantal momenten in om doelen in te stellen, de resultaten te bekijken en je website te verbeteren.

Aan wat voor een verbeteringen moet je denken?

Soms zijn het maar kleine dingen. Misschien ken je het boek “Don’t make me think”? Daaruit leerde ik dat je bezoekers zo min mogelijk moet laten nadenken.

  • Is je headline echt zo duidelijk als je zelf denkt
  • Zijn de afbeeldingen ondersteunend aan je boodschap of leiden ze af
  • Is je menu structuur duidelijk
  • Kan men makkelijk navigeren door je website
  • Is er duidelijk waar je heen gaat als je op een knop drukt
  • Voldoe je aan de verwachting van een bezoeker
  • Als je doorklikt vanuit een advertentie, lijkt de stijl van de pagina op de advertentie of lijk ik op een totaal ander iets uit te komen
  • Heb ik het belangrijkste boven de vouw gezet
  • Gebruik ik uitleg tekst die het juist onduidelijker maakt.

Soms kan je conversie al verhogen om dit soort dingen aan te passen. Hoe je weet dat het niet werkt? Door te meten. Je vergelijkt een soortgelijk tijdvak met een tijdsvak na je aanpassing. Wat voor verschillen kun je zien in:

  • tijd dat iemand op de pagina blijft
  • scrolled
  • doorklikt
  • een formulier invult
  • lid word
  • etc.

Introductie van GA4

Vorig jaar is er een nieuwere versie van Google Analytics gelanceerd. De oudere Universal variant is in de zomer 2023 uit worden gefaseerd. In GA4 wordt er op een andere manier gemeten. Een van de grote verschillen is dat er nu nog met Universal op een privacygevoelige manier sessies worden gemeten. Bij GA4 zal dat op basis van gebeurtenis zijn (bijv. scrollen, paginaweergave, video bekeken). Uiteindelijk zal GA4 moeten werken zonder 3rd party cookies (andere cookies blijven) maar daar zijn we nog niet. De datum wordt steeds opgeschoven momenteel is dat half 2024. Zodra dit een feit is schijn je 80% minder data binnen te krijgen en dit moet worden opgevangen door machine-learning en modellen. Ik ben benieuwd. Voor marketeers begint er een nieuw tijdperk waar oplossingen moeten worden gezocht om toch acties te kunnen uitvoeren zonder die data.

Modellering. Wanneer gebruikers Analytics-ID’s zoals cookies weigeren, zijn er geen gedragsgegevens voor die gebruikers beschikbaar. Analytics vult dit hiaat door de gegevens van vergelijkbare gebruikers die cookies van dezelfde property wel accepteren te gebruiken om het gedrag te modelleren van de gebruikers die cookies weigeren. Meer informatie bron: Google

GA staat er wel in maar ik doe er niks mee

Heb je ook een Google Analytics account laten koppelen aan je website en nieuwsbrief maar doe je er niks mee?

Het heeft geen zin om te meten als je er niks mee doet. Is dit wel iets wat je in de toekomst wil gaan doen dan is het zinvol om een GA4 account aan te maken zodat er data is om mee te vergelijken zodra je er wel mee gaat starten. Zorg ook dat je jouw cookieb anner zo instelt dat mensen eerst toestemming geven voordat je gaat meten. Een alternatief is het gebruik van Burst.

Zoekopdrachten inzien in Google Analytics

In Google Analytics (GA) kan je de optie ‘Site Search’ aanzetten, mits je een zoekfuctie op je website hebt. Hiermee weet je welke zoekopdrachten binnen de website worden gedaan. Hier staat een blog waarin dit stap voor stap wordt uitgelegd.

Let op, hiervoor moet je dus wel de zoekfunctie aan hebben staan en in beeld. Zelf gebruik ik hiervoor de plugin WP Search Insights omdat deze beter werkt dan de standaard WordPress oplossing

Zoekopdrachten in je website bijhouden
zoekresultaten aanzetten in Google Analytics

Lees ook:


Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

[ratemypost]

Samen doe sessie

Met SEO aan de slag

€127 – online video training

Aan de hand van video’s laat ik zien hoe je zelf een start kan maken met SEO. Je kan veel zelf doen met de tools die ik bespreek. Start alvast met de video’s en doe mee met de sessie.

Nu tijdelijk met online Samen doe sessie – max 6 ondernemers tegelijk.

20 oktober 10:00-11:00 (6 plekken vrij)

1 november 10:00-11:00 (6 plekken vrij)

6 december (6 plekken vrij)

22 december (6 plekken vrij)

Lees ook deze blogs


Behaal meer succes met je online business

Pakket C
  • 1-op-1 begeleiding – 10 uur

Ideaal voor de ondernemer die al een website heeft staan, maar graag meer succes wil halen uit online business

Los €800,- , maar als tweede pakket €650,-