Het stellen van meetbare doelen
Meetbare doelen zijn belangrijk. Marketingacties uitvoeren zonder een doel kosten je tijd en budget. Daarom bedenk je van te voren met welke reden je een actie gaat uitvoeren. En zorg dat je het kan meten.
Geschatte leestijd: 4 minuten
Wat is het doel van je website
Duh, je wilt graag klanten via je website. Maar het is handiger om je doelen iets specifieker te maken. En ook te kijken naar het ‘hoe’. Via informeren, het laten zien van expertise? Wil je een community van gelijkgestemden bouwen rondom je merk?
Wil je gaan meten of een bepaalde route (klantreis) ook echt werkt? Dan breng je die in kaart met de stapjes van de AAARRR pirate funnel die ik in dit blog uitleg: “Wat is een klantreis“
Het doel van elke pagina bepalen
Wil je klanten via jouw website dan raad ik je aan om voor, in ieder geval elke hoofdpagina in kaart te brengen:
- het doel van de pagina (informeren, inschrijven, overhalen etc.)
- een call-to-action te formuleren
- te checken of de eerste titel en kop en beeld genoeg triggeren om te blijven ( 5 seconden regel)
- een klant te vragen om een review te geven van je website of een aantal pagina’s.
Elke pagina op je website staat er op met een doel. Je wilt informeren, je wil dat iemand een formulier invult, je gaat bellen of iets download. Controleer of dit voor jouw website ook zo is.
Tip: Geef je vaak een vrijblijvend of gratis gesprek weg? Vraag er dan iets kleins voor terug in de vorm van een review of een aantal vragen over je website, zoekwoorden en intentie. Dit is heel erg waardevolle informatie. Je kan ook een drempel inbouwen via het contactformulier en hier vragen wat de hulpvraag is en welke verwachting men heeft t.o.v. van jou.
Voorbeelden van doelen
Wil je meer bezoekers? Wil je meer leads, meer inschrijvingen voor je event, meer producten verkopen. Als je doel duidelijk is kan je jouw pagina optimaliseren voor dit doel, zorgen dat bepaalde acties op die pagina meetbaar zijn. Pak de cijfers er weer bij en vergelijk ze met een vergelijkbaar tijdvak om te kijken of jouw acties iets hebben opgeleverd. Optimaliseren houdt in dat je goede pakkende teksten schrijft, ondersteunden beeldmateriaal. Duidelijk aanbod en follow up instellen als er op wordt gereageerd. Vergeet ook niet dat men de route vaak al start via de socials, een zoekmachine of het intypen van je website als je ze een kaartje hebt meegegeven.
Het doel van een nieuwsbrief
Wat wil je bereiken met je nieuwsbrief? Informeren, expert status, top-of-mind blijven. Aankondigen event, verkopen product? Stel een doel en richt je teksten, afbeeldingen en layout daarop aan.
Het doel van bloggen
Wil je iets met bloggen? Wat is dan het doel van je blog, informeren, iets persoonlijks delen? Met welk doel schrijf je iets op? Wat wil je dat de lezer gaat doen? Reageren op het blog? Inschrijven voor de updates? Contact opnemen? Verder lezen op je website? Inschrijven voor een workshop?
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Ben jij heel bewust bezig met wat je schrijft en wat je plaatst? Het doel schept ook een kader. Alles wat daar niet in past heeft geen prioriteit.
Acties zonder doel zijn zinloos
Je website is geen visitekaartje, je wil dat deze nieuwe klanten oplevert. Dat betekend dat weet voor wie je wil werken, wat je doelgroep zoekt en wat jij daarin kan leveren. Dit is de content die op jouw pagina’s moet komen. De layout, schrijfstijl en vormgeving is daarbij heel bepalend.
Je website is een onderdeel van je online marketing en een belangrijk deel van je online aanwezigheid. Maar let op, het is belangrijk om eerst een stevige basis te creëren. Voordat je start met het maken van een website.
- 01 Jobs-to-be-done – doelgroep onderzoek
- 02 Schrijf een persona om je website beter aan te laten sluiten op je bezoeker
- 03 Wat is een klantreis en waarom is het belangrijk
- 04 Het stellen van meetbare doelen
- 05 Wat is de zoekintentie van jouw bezoeker?
- 06 Het belang van website statistieken
- 07 Website onder de aandacht brengen
- 08 Conversie, het behalen van je doelen
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Behoefte om dit samen op te pakken?
Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.
Basiscursus emailmarketing
Vanuit je eigen e-mail kanaal jouw publiek bereiken? Ga aan de slag met e-mailmarketing.
In deze online training met live momenten ga je stap voor stap aan de slag met je uitgewerkte publieksreis.
Met deze cursus krijg je de handvatten om zelfstandig aan de slag te gaan met emailmarketing.
Volgende live sessie: 12 juni 13.00 – 16.00 | Zwolle | CO
Geef een reactie