Skip to main content

MailChimp – Signup formulieren stylen

Luister naar dit blog artikel

Je hebt je nieuwsbrief klaar, er staat een aanmeldblok op je website. Helemaal up and running…. Maar, even wachten. Een stap die vaak vergeten wordt is het vertalen en vormgeven van je “sign-up” formulieren.

Geschatte leestijd: 5 minuten

MailChimp heeft een heel aantal online formulieren die getoond worden bij aan en af melden. Deze formulieren moeten ook in je huisstijl kleuren komen te staan. Het staat netter en verzorgder. Ze staan niet op je eigen website maar bij MailChimp. En hoe vaak doorloop je nu zelfs alle formulieren? Daarom wordt het vaak vergeten. Maar dit hoort ook bij je branding.

Vaak staan ze nog in standaardopmaak en in het Engels. Dus een oproep aan jou om dit aan te passen met de volgende tutorial.

Signup formulieren MailChimp

Op het moment dat een bezoeker zich inschrijft ontvangt hij via de mail een aantal berichten. Dit zijn de geautomatiseerde signup formulieren. Die vaak nog in het Engels staan en geen speciale opmaak mee krijgen.

Wil je deze ook je eigen huisstijl en/of look & feel meegeven dan is deze tutorial voor jou geschreven.

Duur: 10-30 minuten

Waar vind je de signup forms in MailChimp

Deze vind je als je in MailChimp naar op Audience klikt en dan rechts klikt op “manage audience. Nu zie je een uitklapmenu en daar kies je “Signup forms”.

Klik vervolgens op “Form Builder” Daar zie je bijvoorbeeld zo’n soort link staan: http://eepurl.com/dxcmpv

1. Op het moment dat iemand zich via het aanmeldformulier inschrijft krijgt hij/zij een mailtje in zijn mailbox. Hieronder een voorbeeld van het inschrijfformulier die MailChimp standaard bied. Als je hier niks mee hebt gedaan ziet het er zo uit. In de kop je lijstnaam en 3 velden met een Engels kopje. Dat gaan we aanpassen.

Deze gaan we omzetten naar je eigen huisstijl en naar het Nederlands.

Aanpassen kleur en tekst van de Signup forms

Klik op “Design it”, je ziet vervolgens bovenstaand rijtje staan, klik deze een voor een aan om een kleur en/of lettertype van aan te passen. Zorg dat de stijl van deze formulieren passen binnen je huisstijl. Let op contrast en probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden.

Deze formulier worden per e-mail gestuurd en sommige zie je in je de browser. Doorloop ook zelf het aanmeld proces om de verschillende formulieren te bekijken.

Teksten aanpassen

De teksten die je ziet zijn heel standaard. Zorg dat deze ook passen bij jouw stijl. Gebruik je in je website de U-vorm dan ook hier.

Vertaal de formulieren

Het volgende wat je kan doen is het formulier in het Nederlands zetten. Scroll iets naar boven en klik op “Translate it”. Zet de taal op “Dutch” en klik op “Save translation settings”

  • vink auto-translate aan (als je bijvoorbeeld wil dat hij automatisch de duitse taal pakt als iemand zijn browser op de duitse taal heeft ingesteld.)
  • set default language ; kies hier Dutch (nederlands)
  • scroll naar beneden, controleer de vertaling, maak er eventueel je “eigen taal” van en klik op ” save translation settings”. Hij zet nu in een keer alle formulieren om.
  • loop nu alle formulieren bij langs en controleer of de vertaling naar je wens is, pas deze zonodig aan en bewaar deze voordat je naar het volgende formulier gaat.

Vertaal de velden binnen het aanmeldblok

Let op: Wat niet mee veranderd zijn de de drie velden (zie afbeelding). Emailaddress, First name en Last name. Hiervoor moet je nog iets naar beneden scrollen en klikken op het veld binnen het formulier. Links komt dan nu de optie om de naam van dit veld aan te passen. Doe dit voor de drie velden en klik op “Save field”

Uitbreiden aanmeldformulier

De volgende stap is het eventueel uitbouwen van je inschrijvingsformulier. Misschien wil je weten of iemand man of vrouw is of wat zijn interesse is. Hier kan je makkelijk de velden toevoegen. Maar let op,  hoe meer je moet invullen des te hoger de drempel voor inschrijven.

Groepen aanmaken

Wil je straks verschillende groepen maken dan ga je hier eerst de velden er bij zetten op basis waarvan je straks kan segmenteren. (specifiek mailen naar een groep op basis van aangevinkte interesse) Je kan de velden er al vast bij zetten maar niet verplicht stellen. Je kan dan in een vervolg stappen op een vriendelijke manier uitleggen waarom het aan te raden is deze velden in te vullen.

Wil je meer lessen volgen zoals deze over de MailChimp signup formulieren? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief, en vink aan dat je op de hoogte wil blijven van mijn MailChimp blogs.

Maak je eigen formulier met een WordPress plugin

Zelf combineer ik mijn contactformulieren met een aanmelding voor MailChimp groepen. Dit is heel makkelijk te maken met de premium plugin Gravity Forms. Klanten van mij hebben dit standaard in de website zitten. Maar je kan ook werken met MC4WP. Voor LaPosta is er een soortgelijke plugin.

Reacties (6)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Waar kan ik jou mee helpen?

Vul je zoekterm of zin in en druk op enter, zo vind je snel de bijpassende pagina.