MailChimp – Signup formulieren stylen
Je hebt je nieuwsbrief klaar, er staat een aanmeldblok op je website. Helemaal up and running…. Maar, even wachten. Een stap die vaak vergeten wordt is het vertalen en vormgeven van je “sign-up” formulieren.
Geschatte leestijd: 5 minuten
MailChimp heeft een heel aantal formulieren die getoond worden bij aan en af melden. Deze formulieren moeten ook in je huisstijl kleuren komen te staan. Het staat netter en verzorgder.
Vaak staan ze nog in standaardopmaak en in het Engels. Dus een oproep aan jou om dit aan te passen met de volgende tutorial.
Signup formulieren MailChimp
Op het moment dat een bezoeker zich inschrijft ontvangt hij via de mail een aantal berichten. Dit zijn de geautomatiseerde signup formulieren. Die vaak nog in het Engels staan en geen speciale opmaak mee krijgen.
Wil je deze ook je eigen huisstijl en/of look & feel meegeven dan is deze tutorial voor jou geschreven.
Duur: 10-30 minuten
Waar vind je de signup forms in MailChimp
Deze vind je als je in MailChimp naar op Audience klikt en dan rechts klikt op “manage audience. Nu zie je een uitklapmenu en daar kies je “Signup forms”.
Klik vervolgens op “Form Builder” Daar zie je bijvoorbeeld zo’n soort link staan: http://eepurl.com/dxcmpv
1. Op het moment dat iemand zich via het aanmeldformulier inschrijft krijgt hij/zij een mailtje in zijn mailbox. Hieronder een voorbeeld van het inschrijfformulier die MailChimp standaard bied. Als je hier niks mee hebt gedaan ziet het er zo uit. In de kop je lijstnaam en 3 velden met een Engels kopje. Dat gaan we aanpassen.
Deze gaan we omzetten naar je eigen huisstijl en naar het Nederlands.

Aanpassen kleur en tekst van de Signup forms

Klik op “Design it”, je ziet vervolgens bovenstaand rijtje staan, klik deze een voor een aan om een kleur en/of lettertype van aan te passen. Zorg dat de stijl van deze formulieren passen binnen je huisstijl. Let op contrast en probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden.
Deze formulier worden per e-mail gestuurd en sommige zie je in je de browser. Doorloop ook zelf het aanmeld proces om de verschillende formulieren te bekijken.
Teksten aanpassen
De teksten die je ziet zijn heel standaard. Zorg dat deze ook passen bij jouw stijl. Gebruik je in je website de U-vorm dan ook hier.
Vertaal de formulieren
Het volgende wat je kan doen is het formulier in het Nederlands zetten. Scroll iets naar boven en klik op “Translate it”. Zet de taal op “Dutch” en klik op “Save translation settings”
- vink auto-translate aan (als je bijvoorbeeld wil dat hij automatisch de duitse taal pakt als iemand zijn browser op de duitse taal heeft ingesteld.)
- set default language ; kies hier Dutch (nederlands)
- scroll naar beneden, controleer de vertaling, maak er eventueel je “eigen taal” van en klik op ” save translation settings”. Hij zet nu in een keer alle formulieren om.
- loop nu alle formulieren bij langs en controleer of de vertaling naar je wens is, pas deze zonodig aan en bewaar deze voordat je naar het volgende formulier gaat.
Vertaal de velden binnen het aanmeldblok

Let op: Wat niet mee veranderd zijn de de drie velden (zie afbeelding). Emailaddress, First name en Last name. Hiervoor moet je nog iets naar beneden scrollen en klikken op het veld binnen het formulier. Links komt dan nu de optie om de naam van dit veld aan te passen. Doe dit voor de drie velden en klik op “Save field”
Uitbreiden aanmeldformulier
De volgende stap is het eventueel uitbouwen van je inschrijvingsformulier. Misschien wil je weten of iemand man of vrouw is of wat zijn interesse is. Hier kan je makkelijk de velden toevoegen. Maar let op, hoe meer je moet invullen des te hoger de drempel voor inschrijven.

Groepen aanmaken
Wil je straks verschillende groepen maken dan ga je hier eerst de velden er bij zetten op basis waarvan je straks kan segmenteren. (specifiek mailen naar een groep op basis van aangevinkte interesse) Je kan de velden er al vast bij zetten maar niet verplicht stellen. Je kan dan in een vervolg stappen op een vriendelijke manier uitleggen waarom het aan te raden is deze velden in te vullen.
Wil je meer lessen volgen zoals deze over de MailChimp signup formulieren? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief, en vink aan dat je op de hoogte wil blijven van mijn MailChimp blogs.
Maak je eigen formulier met Gravity Forms
Hieronder een voorbeeld van een inschrijfformulier op mijn website. Hierbij heb ik een aanvraagformulier gecombineerd met een aanmelding voor MailChimp groepen. Dit is heel makkelijk te maken met de premium plugin Gravity Forms. Klanten van mij hebben dit standaard in de website zitten.
"*" geeft vereiste velden aan
Comments (6)
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Prangende vragen over MailChimp?
MailChimp blijft veranderen en dan is het fijn om er een expert bij te betrekken. We gaan samen naar het probleem kijken zodat je weer verder kan.
Soms moet je op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0
Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.
Ha Sandra,
Ik heb een lijst met adressen van mensen die ik uitnodig voor een evenement. Ik heb hiervoor een formulier aangemaakt. Maar als mensen op dit formulier aangeven of ze aanwezig zijn of niet, dan krijgen ze de melding dat ze al op de lijst staan. Immers, het emailadres staat al bij mij in de lijst. Kan ik een aanmeldformulier maken voor mensen die al bekend zijn bij mij?
Hallo Misja,
Ik zou niet de signup formulieren van gebruiken maar eerder MailChimp integreren in een aanmeldformulier op je website. Zeker omdat je bij de gratis versie nog maar 1 lijst kan beheren. Zelf gebruik ik Gravity Forms. Maar misschien is het ook wel voldoende om de plugin MailChimp for WordPress te installeren. Deze plugin maakt het mogelijk de profiel info van een bestaande abonnee te wijzigen. Zie ook mijn blog: https://sandragortemaker.nl/wordpress/plugin-mailchimp-for-wordpress/
Hallo Sandra, ik zou graag de tekst op de buttons van de sign in forms aanpassen maar krijg dit niet voor elkaar. Kun je mij uitleggen hoe ik dit doe? En mn tweede vraag is hoe ik buttons uit de sign in forms kan verwijderen. Ik hoor graag van je! Hartelijke groet, Jolanda
Hallo Jolanda. Ik ga er vanuit dat je de verzendknoppen bedoeld? Als je werkt met de embed code kan je de teksten aanpassen en verwijderen. Deze kan je dan in in je eigen website gebruiken.
Bij de online signup formulieren kan je de buttons niet verwijderen. Dan zou je namelijk je inzending niet kunnen versturen. In beide gevallen niet aan te raden.
Beste Sandra,
Ik organiseer een event en laat deelnemers zich aanmelden via mailchimp (en niet via een webwinkel). Nu stuurt mailchimp een heleboel bevestigingsmails (mail om je definitief aan te melden, anti-robot mail en definitieve bevestiging met de gegevens van de aanmelder). Ik wil eigenlijk maar één mail terugsturen (die laatste). Kun je ergens het aantal en soort bevestigingsmails dat Mailchimp automatisch stuurt beheren?
Hallo Hans
Je kan switchen naar een enkele/single opt-in, dan komen ze direct op je lijst.
Ik citeer: “you can make that change in each list’s settings or on the Opt-In Settings page.”
jouw mailchimp url + lists/opt-in-status
dus https://us4.admin.mailchimp.com/lists/opt-in-status/
Vink daar je double optin uit en dan saven