Skip to main content
Aangepast op: 8 sep 2023

MailChimp ankers en inhoudsopgave

Verstuur je lange nieuwsbrieven maar wil je wel dat men er snel door heen kan lezen. Maak gebruik van ankers en/of inhoudsopgave in je MailChimp nieuwsbrief.

Over het algemeen worden lange teksten en lange nieuwbrieven niet zo goed gelezen. Vaak even gescreend of geparkeerd in het bakje “later lezen”. Ja ik weet het er zijn uitzonderingen…

Er zijn een tweetal oplossingen om je mail helder, overzichtelijk en makkelijk te navigeren houden.

Let op deze werkwijze werkt niet (of nog niet) in de nieuwe bouwer. Hier moet je handmatig class=”mc-toc-title” toevoegen in de code. Ook ankerlinkjes zag ik niet terugkomen in de nieuwe bouwer.

De oplossing voor lange mailtjes

Maak een inhoudsopgave zodat je lezer direct naar de paragraaf kan gaan van zijn interesse. En maak gebruik van een lees meer link. Je leest dan online in je browserscherm verder.
MailChimp bied de mogelijkheid om te werken met een:

  • inhoudsopgave
  • read more link

Het maken van een inhoudsopgave binnen je nieuwsbrief

TOC heading2
TOC heading2

Heel handig want bij de inhoudsopgave kan je klikken op het kopje van jouw interesse en dan ‘schiet’ je automatisch naar die paragraaf. Als je al eens met ankers (anchors) hebt gewerkt dan weet je precies wat ik bedoel. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is alle paragrafen te voorzien van een kop en deze als een h2 of h3 te stylen. Je kiest nu niet voor heading 2, maar voor TOC heading 2. 

table of contents- mailchimp TOC
table of contents

Als je alle paragrafen hebt voorzien van een TOC heading kan je doormiddel van de mergetag table of contents een inhoudsopgave maken. Dit kan in een aparte contentblok staan. Je vind deze optie boven het tekstkader (nadat je heb geklikt op contentblok bewerken)

Het hele proces van het maken van een table of content staat ook beschreven in de kennisbank van MailChimp

Zijn je paragrafen nu ook heel lang, dan kan je er voor kiezen om de belangrijkste informatie in de bovenste alinea te plaatsen en daarna door te wijzen naar de online versie. De online versie is niks anders dan de archief versie van jouw nieuwsbrief. MailChimp slaat elke verzonden mail op en deze zijn via jou archief terug te lezen.

Je gaat naar dezelfde versie als dat je zou klikken op lees deze nieuwsbrief online >>

Deze stappen zijn wat ingewikkelder en moet je rustig de tijd voor nemen.

Het hele proces wordt hier besproken in de kennisbank van MailChimp. Inclusief de afbeeldingen. Mocht engels geen bezwaar zijn dat is het handig om deze pagina er bij te pakken.

Stap 1

Navigeer naar het gedeelte waar de lees meer link moet komen en plak hier onderstaande code.

*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|*
Meer informatie
*|END:IF|*

Stap2

Selecteer hierna de tekst die een link moet worden (in dit geval ‘Meer informatie”) en plak hier *|ARCHIVE|* . Dan staat er nu dit:

*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|*
Meer informatie 
*|END:IF|*

Stap 3

Plak onder deze code nog een stuk code.  Vanaf het punt dat je nu nog niet zichtbaar wilt hebben. Dus boven de tekst die je straks alleen online wilt zien.

*|IF:ARCHIVE_PAGE|*

Stap 4

Plak onderaan het stuk tekst (dat alleen online te lezen is) deze code

*|END:IF|*

Stap 5

Bewaar en sluit het tekstblok . Ga naar de preview versie van je campagne om het resultaat te bekijken. Werkt het niet dat heb je waarschijnlijk de code niet goed geplakt. Herhaal de stappen.

Stuur een testcampagne om het zelf te testen alvorens te versturen naar je lezers.

Nu volgt een extra optie.

Werken met ankers binnen de lees meer functie

Is dit je goed afgegaan dan zou je ook nog een stapje extra kunnen doen. Je kan ook een anker toevoegen in de tekst. Hiermee navigeer je direct naar dat gedeelte in de tekst. In beide gevallen wordt je naar de online archief pagina geloodst. Alleen nu precies naar het punt waar je verder wil lezen.

Stap 6

Ga aan het einde van de alinea staan (op het punt waar deze afgebroken gaat worden). En klik op het anker teken, vul een naam in zonder spaties er tussen (bijv. JulyAlumniNews). Ga daarna terug naar stap 2 en plak niet alleen *|ARCHIVE|* maar *|ARCHIVE|*#JulyAlumniNews

Jahaa dat kan jij wel, “even” rustig de tijd voor nemen. 🙂

Lees meer over MailChimp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger