Skip to main content

Overstappen van MailChimp naar La Posta

Luister naar dit blog artikel

Sta jij voor de keuze MailChimp of LaPosta? Met de huidige abonnementswijzigingen en de AVG raad ik momenteel klanten die nog een mailsysteem moeten kiezen toch LaPosta aan.

Geschatte leestijd: 7 minuten

Wil je overstappen naar La Posta maar twijfel je nog? Bij deze een checklist (wordt aangevuld) met waar je aan moet letten. Heb jij nog aanvullingen? Laat het me weten in de comments.

Wat moet er nieuw aangemaakt worden

  • Templates
  • Lijst
  • Koppeling met website
  • Aanmeldblok in La Posta
  • Koppeling met Google Analytics
  • Groepen / Velden
  • Automations
  • Koppeling met je domein
  • e-mail adres verifiëren
  • Verwerkersovereenkomst tekenen

Wat moet er aangepast worden

  • tags zijn er niet meer en moeten velden worden
  • automations opnieuw opzetten
  • Ander aanmeldblok
  • Ander script in je website plaatsen
  • Doorstuur van Woocommerce, LearnDash, Gravity Forms aanpassen
  • Gebruik je Zapier voor de koppelingen dan moet je de Zaps aanpassen

Waar moet ik nog meer aan denken

  • kan/mag je jouw huidige lijst overzetten
  • Hoe krijg je gemakkelijk de groepen overgezet
  • Tags overzetten naar groepen, in mailchimp voorbereiden
  • Welke tags/velden wil je in beeld voor de lezers en welke niet en kan dat ook?
  • Kan je doorsturen vanuit plugins? Is dat mogelijk?
  • Je bent al je data kwijt van afgelopen jaren
  • Wat heb ik er per maand voor over om te blijven, wat levert het me op

Wat ga je missen

  • Doorposten naar social media
  • Opgebouwde data
  • Creative Assistent
  • Uitgebreidere automations
  • RSS feed automations
  • Social Cards
  • Tags
  • Feed vanuit Gravity Forms naar mailprogramma

Waarom LaPosta

LaPosta is een Nederlands bedrijf en de servers en daarom staat de data die je verzamelt in Nederland. De data van Mailchimp staat op Amerikaanse datacentra. Er komt een datacentra in Europa. Maar MailChimp valt onder Amerika en er is nog steeds de mogelijkheid dat er data opgevraagd kan worden. Wil je dus op safe spelen. Dan kan je beter kiezen voor een mailsysteem met datacentra in Europa. Ik kom trouwens alleen bij LaPosta uit omdat ik nu verschillende klanten heb die hier mee werken en ik mij hier nu ook in verdiep. Er zijn heel veel alternatieven en soms moet je gewoon de knoop doorhakken. LaPost heeft een vergelijk gemaakt op hun eigen website>>

Overstappen of blijven?

Zelf werk ik al sinds 2012 met MailChimp. En ik zie dat het van een eenvoudig mailprogramma is uitgegroeid naar een allround marketing oplossing. Mede daardoor wordt er ook steeds weer aan de abonnementsvormen gesleuteld. In die mate dat het voor de ondernemer die alleen maar informatieve mailingen wil sturen beter is om over te stappen naar LaPosta. De focus van MailChimp ligt op de klanten die een groot budget hebben voor marketing automation. Voor hen kan het uit om een paar honderd euro per maand uit te geven omdat dit makkelijk terug verdient wordt.

Voor de ondernemers die niet met mail reeksen (automation) werken zal de overstap eenvoudiger zijn. Heb je ook niet de wens om actief met e-mailmarketing aan de gang te gaan of op te schalen. En verstuur je enkel informatieve mails dan zou ik overstappen naar LaPosta. Het werkt bijna hetzelfde.

Moet ik overstappen vanwege de AVG?

Disclaimer: Ik ventileer hier mijn persoonlijk mening. Ik ben geen jurist.

Data van MailChimp wordt ook opgeslagen op Amerikaanse servers. En daarom kan er door de Amerikaanse veiligheidsdienst zomaar worden meegekeken in die gegevens. Dat is in strijd met onze AVG regels. Sinds 2022 is er een Europese server, maar zelf heb ik geen idee hoe je kan achterhalen of jouw gegevens dan ook in Europa staan. Er circuleren heel veel artikeltjes over MailChimp sinds de uitspraak van het Hooggerechtshof in 2020. Veelal om je naar een ander e-mailsysteem te lokken. Strikt genomen voldeed MailChimp in 2020 niet aan de AVG en ik vermoed nu nog steeds niet. Maar zoals ik hieronder uitleg heel veel andere bedrijven en 3e partijen die je er aan koppelt ook niet. Dus wat moet je dan kiezen? Wil je niet verzanden in uren zoekwerk en toch onzeker blijven dan kies je voor een Europees alternatief.

Voor bedrijven die flink hebben geïnvesteerd in MailChimp is het het lastiger om over te stappen omdat er ook een hele grote investering in het systeem is gedaan. Opzetten van segmenten, automations, ontwerp van templates. Inwerken van personeel. Jarenlang verzamelen van date en analyses. Het is mijn grote vraag of het alternatief ook wel AVG proof is, zie hieronder.

MailBlue

Ben je zwaar afhankelijk qua inkomsten van marketing automation, heb je jouw lijsten opgedeeld in segmenten en gebruik je koppelingen met LearnDash, WooCommerce of andere plugin dan is MailBlue een alternatief. Dit is een reseller partner van ActiveCampaign. MailBlue is de Nederlandse versie. Maar MailBlue gebruikt Amerikaanse software (lees hun privacy statement)en dus ook van servers die niet in Europa staan. Voor zover ik weet, daarom twijfel ik. Maar aan de andere kant, ze zijn wel gecertificeerd en geven aan zich te houden aan de AVG.

Koppelen software aan 3e partijen maakt het niet AVG proof

Koppel je software (Google Analytics, Zapier etc.) van derde partijen die Amerikaans zijn? En de data om Amerikaanse servers zetten? Zodra je met koppelingen start zoals Facebook, Instagram, Zapier etc., sta je volgens mij voor dezelfde AVG issues als dat je met MailChimp werkt. Dus vooralsnog is er voor mij geen reden om over te stappen omdat ik op dit vlak het verschil niet zo zie tussen beide software pakketten.

Toch blijven?

Ik kan je hier zoals je al begrijpt geen advies geven alleen meenemen in mijn beweegredenen om nog even te blijven.

  • MailChimp heeft er alle belang bij om Europese klanten te behouden, en is momenteel bezig om datacentra in Europa te plaatsen.
  • Werken met Excell, Office 365, Dropbox, Gmail etc. zou dan officieel ook niet mogen (Google op: uitspraak Europees hof over Privacy Shield) maar gebruikt bijna elke ondernemer nog steeds.
  • Momenteel is er nog geen handhaving, maar wel je persoonlijke plicht om goed om te gaan met persoonlijke gegevens.
  • Ik heb nog geen goed alternatief gevonden die wel volledig voldoet aan de AVG (laat het me vooral weten) en dezelfde opties heeft.
  • Ik vermoed dat ik in de basis wel een goede AVG proof software kan vinden, maar zodra ik ga koppelen met derde partijen (om ook waardevolle data te verkrijgen) ik niet meer AVG proof ben.

Voorlopig blijf ik nog even zitten waar ik zit en verdiep ik me langzaamaan in LaPosta. Een goed alternatief voor de ondernemer die op een laag niveau met e-mailmarketing bezig wil.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in formulieren is daardoor lastiger

Verder lezen in AVG gerelateerde blogs?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Waar kan ik jou mee helpen?

Vul je zoekterm of zin in en druk op enter, zo vind je snel de bijpassende pagina.