Skip to main content

Zet jij al landingspagina’s in op je website?

Aangepast op: 30 jan, 2024

Je wilt graag dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten komt. Maar hoe krijg je dat nu voor elkaar? Spreek jij jouw doelgroep zo aan dat ze overgaan tot actie?

Geschatte leestijd: 5 minuten

Wat is een voordeel van een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina waar je op land vanuit een advertentie, een post op socialmedia of een zoektocht in de zoekmachine. Een landingspagina heeft alleen voordelen als hij beantwoord aan de vraag van de bezoeker. Als dit het geval is zal deze pagina er voor zorgen dat je doel van de pagina gehaald word:

  • verkoop van een product of dienst
  • invullen van een formulier (offerte, aanvraag, kennismaking)
  • inschrijven nieuwsbrief, challenge
  • informeren
  • jou als expert neerzetten

Doel van een landingspagina

Het doel van een landingspagina is om een bezoeker alle informatie te geven over een onderwerp. En niet altijd om iets te verkopen.

Bedenk dat je met verschillende intenties een zoekopdracht doet in de zoekmachine. Iemand die zoekt op rode schoenen van een bepaald merk wil je niet een informatieve pagina voorschotelen die alle rode schoenen toont. Nee, die toon je de schoen die ze willen. Ze hebben nl al besloten welke schoen het wordt en nu gaan ze kiezen bij welke webshop deze het goedkoopste is of waar ze die nog dezelfde dag kunnen afhalen omdat hij op voorraad is.

Iemand die een probleem heeft, zoekt op klachten, frustraties en niet op de oplossing. Deze persoon wil je een informatieve pagina bieden met daarop een link naar mogelijke oplossingen.

Probeer op deze manier met jou bezoeker mee te denken.

Zijn er ook nadelen?

Ja, als je alleen een pagina maakt die bezoekers trekt, maar deze niet bied wat ze zoeken. Komt een bezoeker op jouw website en klikt hij daarna direct weg dan heb je een bounce. Dit heeft direct invloed op de ranking van jouw website. Zorg dus dat de inhoud klopt met de zoekvraag (de zoekterm die is ingetypt en die verwerkt is in jouw tekst. Daarnaast kan je nog eens goed kijken naar de opbouw van je pagina. Triggert de tekst om door te lezen. Bied je ook echt een oplossing? Als je inzet op landingspagina’s die je optimaliseert dan moet je deze ook in de gaten houden en naar de data kijken. Werkt de pagina in jouw voordeel?

Moet elke pagina een landingspagina zijn?

Elke pagina is in theorie een landingspagina omdat hij live staat er en op geland kan worden. Maar jij kiest er zelf voor welke pagina’s de belangrijkste zijn. Op deze pagina ligt de focus wat betreft optimalisatie voor SEO en conversie.

Statistieken

Houd daarbij de statistieken van je website in de gaten. Onderzoek op welke zoekwoorden gezocht is en op welke pagina men terecht is gekomen. Zorg dat je deze pagina’s ook optimaliseert.

Lees over het belang van statistieken >>

Zoekintenties

Wat is de zoekintentie van jouw bezoeker?

Mensen zoeken online met verschillende intenties. Bedenk wie jij gaat bedienen op jouw pagina.

Mensen zoeken met een specifiek doel op het internet. De intentie van hun zoektocht kan je indelen in deze vier typen.

  • Ze zoeken informatie
  • Ze zoeken een website maar weten niet de specifieke url meer
  • Ze zijn op onderzoek vanwege iets dat ze binnenkort willen kopen
  • Ze weten specifiek wat ze willen kopen en zijn op zoek

Lees: Wat is de zoekintentie van jouw bezoeker?

Landingspagina’s zijn belangrijk omdat deze pagina’s veel verkeer genereren. Waardoor je hoger ranked in Google.

Meer lezen over hoger komen in Google

De regel van 7

De reden dat je landingspagina maakt en geen salespagina, kan zijn dat die stap naar een directe verkoop te groot is. De regel van zeven gaat over het aantal keer dat iemand jou voorbij heeft zien komen voordat ze overgaan tot actie. Je moet het vertrouwen winnen. Mensen moeten jou zien als de expert. Willen er vertrouwen in hebben dat ze bij jou op het juiste adres zijn. Uiteraard gaat het lang niet altijd zo. Soms is iemand zo specifiek op zoek geweest en weet je op jouw pagina toch eerder te triggeren tot aankoop. Dat is alleen maar mooi. Nog mooier is als je de reden weet. Vraag altijd hoe iemand bij jou is uitgekomen en of zie specifiek gezocht hebben op iets.

Soms zijn ze doorverwezen door iemand en geeft dat al genoeg vertrouwen in jou. Dan zijn die stappen korter.

Samen een customer Journey Map uitschrijven

Salesfunnels

Salesfunnels zijn er ook op gericht om mensen al die stappen te laten doorlopen die nodig zijn om over te gaan op verkoop. Als je dit op de juiste manier doet kan je ook op deze manier mensen aanzetten tot aankoop. In veel gevallen wordt er te overduidelijk een stappenplan gevolgd waardoor het te doorzichtig wordt of afstoot. Ga je hier mee aan de slag, zorg dan dat je jouw doelgroep heel goed kent en ook echt meerwaarde bied. Neem de tijd om ze te leren kennen, en dat ze jou leren kennen.

Samen een automation opzetten met MailChimp of La Posta

Specifieke pagina’s maken per zoekvraag

Het mooiste is als iemand al gericht aan het zoeken is en al zijn/haar vragen beantwoord ziet op deze pagina. Deze pagina’s mogen daarom best lang zijn. Maar algemeen. Wil je specifiek worden dan maak je daar een onderliggende pagina voor aan die teruglinkt naar deze pagina.

De meest voor de hand liggende vraag over het onderwerp van jouw pagina beantwoord je bovenin om je bezoeker niet teleur te stellen.

Landingspagina’s zijn bij uitstek geschikt om als cornerstone pagina’s te dienen. En je kan hier ook een formulier opzetten voor mensen die contact willen opnemen. Of op de hoogte gehouden willen worden over dit specifieke onderwerp.

Lees over zoektermen en SEO

Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681

Lees meer over het onderwerp:

Schrijf een online marketingplan

online marketing studio sandra gortemaker

Doe je mee met de online training vol praktische oefeningen en de aansluitende samen doe sessie?

1-op-1 kan ook.


Lees meer blogs over klantreis en conversie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.