Skip to main content
Luister naar dit blog artikel

Welkomstmail nieuwe lezers

Stuur jij jouw nieuwe lezers, abonnees al standaard een welkomstmail? Dit is een unieke kans om jezelf nog even onder de aandacht te brengen. Hoe jij dit zelf kan doen?

Weer actief bezig met nieuwsbrieven?

boek een online sessie

Soms moet je even op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.

Ondersteuning voor LaPosta en MailChimp.

Aangepast op: 2 feb 2024

MailChimp bied een ‘final welcome e-mail’ in de signup formulieren. Deze is optioneel omdat je hem apart moet aanvinken. Maar deze is niet mooi en je kan er ook de drag&drop blokken niet gebruiken. Zelf zou ik kiezen voor een welkomstmail via 1-click-automation. Dit is ook beschikbaar voor de gratis accounts!

Je kan bij de 1-click-automation de vormgeving zelf bepalen. En daar houden we van, toch?

Weggever

De welkomstmail kan je ook gebruiken om jouw gratis weggever in te zetten. Je kan een pdf of een link plaatsen in deze mail naar je weggever (checklist, podcast, white paper, tutoriual etc.) Een weggever is een mooie manier om e-mailadressen te verzamelen. Uiteraard is het niet te bedoeling om daarna iemand te gaan spammen met aanbiedingen. Wat je wel wilt doen is waardevolle content sturen. Houd de contacten warm en daarna kan je van tijd tot tijd een promotie doen.

Een weggever kan onderdeel zijn van een salesfunnel, maar hiervoor gebruik je niet de welkomstmail. Want deze is eenmalig. Je kan in de welkomstmail wel aansturen om je lezer zich te laten aanmelden voor een specifieke groep, waar je een aparte mailing op los kan laten.

Tutorials, online training

Ik heb een korte tutorial gemaakt over het instellen van een welkomstmail. Een mooie kans om je nieuwe abonnee na aanmelden direct te trakteren op een overzicht van de diensten en producten die je aanbied.

In de video hieronder leg ik je uit hoe je zelf een 1-click-automation kunt instellen.

In deze tutorial gebruik ik nog de drag&drop templates. Bij mijn laatste werkzaamheden aan een one-click-automation was deze optie verdwenen. Laat je me in de comments weten of dat ook in jouw geval zo is?

1 click automation

Comments (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger