Skip to main content

Website menu: wat is nu de beste werkwijze?

Aangepast op: 20 nov, 2023

Je website-menu is een belangrijk onderdeel van je website. Meer dan een 1/3 van de bezoekers kijkt direct naar het menu. Maar hoe deel je deze nu het beste in? En moet je ook rekening houden met SEO?

Wat is website navigatie?

Het navigeren door een website doe je onder andere via de linken in je menu. Maar ook via linken die op een button, een stuk tekst of een afbeelding staan.

Je menu bestaat vooral uit interne linken. Die gaan naar de belangrijkste pagina’s op je website. Door de ordening in je menu snapt de bezoeker ook direct welke pagina’s bij elkaar horen.

De crawler van zoekmachines loopt via de linken in je website en herkent zo de structuur van je content. Daarom is het zo belangrijk om de meeste linken terug naar de belangrijkste pagina’s op je website te hebben. Let op, een salespagina is voor jou wel belangrijk, maar niet iets waar een klant op zoekt. Je haalt een bezoeker binnen op de zoektermen vanuit een hulpvraag. Vanuit de informatieve pagina’s ga je met een Call-to-action een bezoeker triggeren tot een vervolgactie.

Waarom is je menu zo’n een belangrijk onderdeel?

  • Je bezoeker wil snel en eenvoudig informatie kunnen vinden.
  • Als een bezoeker niet direct ziet waar naar werd gezocht, klikt hij in de browser op de teruglink en heb je een zogenoemde ‘bounce’. Je wilt je bounce percentage zo laag mogelijk houden i.vm. SEO maar vooral omdat er dus iets mis gaat in de verwachting van de bezoeker. En datgene wat ze zien bij binnenkomst.

Hoe orden je jouw website menu het beste?

Er is geen ‘beste manier’ om een website te bouwen. Je let op SEO en op de gebruikerservaring van je bezoeker. Als een bezoeker van je website moet nadenken en het niet snel genoeg kan vinden dan riskeer je een bounce. Het wegklikken van je website en klikken op het volgende zoekresultaat.

Belangrijkste pagina in hoofd (top level) menu

De allerbelangrijkste onderdelen van je website staan direct zichtbaar in het menu. Bij voorkeur ook een woord waar je op gevonden wil worden. En dus vaak ook de dienst of het product dat je aanbied. Omdat je de menu-items kort wil houden kan dat soms een puzzel zijn. De url van de pagina waar je naartoe linkt kan natuurlijk wel een hele zoekzin bevatten. De over mij is wel belangrijk maar geen zoekterm. Je zou deze dus ook op een submenu level kunnen zetten. Goed vindbaar houden.

Benaming van je menu-items

Je ziet dat een verzamelnaam als diensten misschien niet handig is maar dat het juist coaching of trajecten moet heten. Houd de zoekintentie van de bezoeker in je achterhoofd. Hetzelfde geld voor benamingen als, over ons, wat we doen, producten, niemand zoekt daarop. Gebruik relevante zoekwoorden voor de zoekmachine. Welke termen zouden jouw klanten gebruiken.

Belangrijkste menu-item aan het begin of eind van het menu

Uit onderzoek komt dat het eerste en laatste item van het menu het beste worden onthouden. Het contact opnemen is bijvoorbeeld voor een diensten ondernemer belangrijker dan voor een webshop. Vandaar dat de ene dit wel in zijn menu zet en een webshop dit wat meer verstopt in het footermenu.

Groepeer bijbehorende pagina in een submenu

Het submenu bestaat uit minder belangrijk pagina’s en die vallen onder de categorie van het hoofmenu item. Maar let op, teveel items maakt het voor de bezoeker weer onduidelijk. En het is ook niet nodig om al je pagina’s in het menu te zetten. Je kan namelijk met een interne link heel makkelijk door linken naar een onderliggende pagina.

Kom je er nu niet uit? Schrijf dan alle pagina’s die je in het menu wil hebben op een briefje. Schuif totdat je een logische route en ordening ziet. Vraag bij voorkeur een paar mensen buiten je bedrijf om dit te doen.

Houd jouw doelgroep voor ogen bij het bouwen van je menu

De meeste websites hebben een aantal standaard items die je veel ziet op websites. Maar dat hoeft niet de reden te zijn dat jij ook standaard een over mij, tarieven of de contactpagina. Daar zijn de meeste bezoekers waarschijnlijk niet als eerste naar op zoek.

Bekijk de data in je statistieken

Door je statistieken te bestuderen weet je welke pagina’s populair zijn in jouw website. Daar ligt te meeste interesse. Hoe lang blijven ze op een pagina. Zoek ook uit op welke pagina men was voordat ze naar de contactpagina gingen. Dit doe je door de route te volgen iets wat kan met Google Analytics of de meer ethisch verantwoorde Matomo. Of Piwik Pro. Vaak heet dit een attribution report of een path report.

Doe je niet dit soort onderzoek dan blijft het allemaal giswerk. Vanuit data kan je een overwogen keuze maken.

Belangrijke pagina’s niet wegstoppen

Wees je er wel van bewust dat sommige pagina’s misschien niet goed gevonden worden omdat ze niet goed zijn geoptimaliseerd met de juiste zoektermen of teveel concurrentie hebben. Deze kunnen zeker wel waardevol zijn als de bezoekers ze weet te vinden. Maak ze beter vindbaar door ze te optimaliseren voor SEO, een interne link, en er naar te verwijzen in social media updates en je nieuwsbrief.

Het structureren van alle website content

Heb je een grote website hebt met veel informatie? Veel pagina’s en berichten? Dan is het ook raadzaam naar de hele website structuur te kijken. Kan je de content indelen in categorieën? Kan je tags geven aan groepen van berichten? Heb je dubbelingen in je pagina’s en concurreer je SEO technisch gezien met jezelf? Vernieuw je berichten, haal oude informatie eraf. Houd je website up-to-date.

Meer hierover in het blog over website structuur>>

Mobiel, tablet en desktop

Verschillende weergaves vragen ook om een ander menu. Een menu voor desktop is niet altijd geschikt om ook als mobiel menu te tonen. Zoek uit of dat in jouw geval ook zo is en of je in jouw WordPress thema ook de optie hebt om dit apart in te stellen.

Welke menu soorten zijn er?

In webdesign komen er veel termen voorbij en ik weet uit ervaring dat hier veel verwarring over ontstaat in het communiceren met een webdesigner en iemand die dit niet dagelijks doet. Ik heb allerlei termen voorbij horen komen zoals kopjes, tabjes en titels. Uitklapmenu, rolldownmenu etc. Vandaar hier een opsomming van de verschillende menu’s en de gangbare benaming.

  • hoofmenu-item (top-level)
  • submenu-item (sub-level)
  • subsubmenu-item. (sub-sub-level)

Dropdown navigatie menu

Het dropdown navigatiemenu is het submenu wat uitklapt als je over het hoofdmenu item gaat. Dit kan variëren tot een 1 kolom lijstje per item. Tot een mega menu die je veel zit bij kleding webshops.

Verticaal menu aan de linkerkant

Het verticale menu wordt niet zoveel meer gebruikt maar heeft zijn voordelen. Omdat je niet beperkt tot de max. 7 items die je bij een horizontaal menu kwijt kan. En je kan langere navigatie links gebruiken.

Mega big menu’s

In sommige menu’s is het mogelijk om een mega big menu in te stellen. Je hover dan over 1 menu item en er opent een hele grote dropdown met daarin alle items gerangschikt per categorie en alles wat daar onder valt. Dit zie je vooral bij webshops. Er zijn daarin ook nog variaties met afbeeldingen.

Zie mijn playlist voor YOOtheme PRO thema’s, hierin laat ik zien hoe je een big menu bouwt >>

Hamburger menu, het menu op een mobiele weergave

Misschien ben je niet bekend met de naam hamburgermenu, maar het gaat hier om het icoon met de 3 streepjes onder elkaar op een mobiel of tablet. Klik je hierop dan opent er een verticaal menu. Omdat je beperkt bent in wat je kan tonen, is het raadzaam om een apart mobiel menu te maken. Met alleen de topnavigatie items.

Er zijn ook website die alleen maar werken met een hamburgermenu. Ook voor de desktopversie. Hiermee heb je een totale focus op de pagina zelf en wordt je niet afgeleid door het menu.

De footer is de ‘voet’ van een website, het onderste gedeelte. Hierin zie je vaak een veel uitgebreider menu waar er veel meer submenu-items worden getoond. Over het algemeen zie je bezoekers helemaal naar beneden scrollen als ze in het hoofdmenu niet kunnen vinden wat ze zoeken.

Knoppen en tekstlinken worden door elkaar gebruikt. Van oorsprong, en ook in het kader van toegankelijkheid wil je wijzen op een duidelijk verschil. Een button ook wel knop genoemd geeft een actie aan. Dit zijn een aantal voorbeelden: je logt in, je gaat iets downloaden, je gaat een contact aanvraag doen of je verstuurd een formulier. Een tekstlink stuurt je naar een andere pagina op je website.

Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681

Lees meer over het onderwerp: ,

Schrijf een online marketingplan

online marketing studio sandra gortemaker

Doe je mee met de online training vol praktische oefeningen en de aansluitende samen doe sessie?

1-op-1 kan ook.


Lees meer blogs over bouwen met WordPress


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.