Skip to main content
Luister naar dit blog artikel

Wat zet ik op mijn website?

Aangepast op: 26 jan, 2024

Merk je dat je het lastig vind om teksten voor je website maken. Te bepalen wat er in het menu komt. En welke informatie onder welke pagina valt?

Grote kans dat je niet helder hebt wat het doel is van je website of van een bepaalde pagina. Het klinkt heel logisch maar toch vergeten we vaak om eerst een plan te maken, een kader te scheppen waarbinnen we een pagina plaatsen.

In 6 stappen naar een duidelijk doel voor je website

Stel je zelf dan de vragen:

  1. Voor wie wil ik werken, wie is mijn doelgroep?
  2. Waar ben ik goed in en wat gaat mij het makkelijkste af?
  3. Wat maakt mij uniek?
  4. Hoe help ik mijn klanten het beste?
  5. Met welke dienst wil ik het liefst mijn geld verdienen?
  6. Met welke dienst gaat dit nu het makkelijkste?

Mijn advies is je homepage te gebruiken als de pagina waar je jouw bedrijf en jezelf presenteert. Houd het kort en eenvoudig. Probeert niet te veel tekst op deze pagina te proppen. Stuur je bezoeker naar de juiste pagina waar je verdere informatie verleend. Dit kan via:

  1. Een duidelijk menu niet meer dan 6-7 items. Met daarin een onderverdeling van je diensten, of als submenu.
  2. De tekst en button op je header (eventueel grote hoofdfoto er achter)
  3. Een 3 of 4 blokken met een korte intro naar de bewuste dienst. Duidelijke kop er boven.

Uiteraard kan je verder onder deze blokken nog testimonials, nieuws, een korte intro van jezelf plaatsen.

Bedenk dat niet iedereen standaard op je homepage binnenkomt Als men zoekt op een specifiek probleem en jij schrijft daarover op de detailpagina. Dan is de kans groot dat dit de eerste pagina is die ze zien. Zorg dat je dus via het menu naar een over mij pagina kan, zodat ze meer achtergrondinformatie kunnen vinden.

Wat moet mijn bezoeker weten en wat is overbodige informatie

Door je bezoeker op de homepage of via het menu te laten kiezen. Kan je op de detailpagina heel specifiek worden. Beantwoord op deze pagina de vragen van je potentieel nieuwe klant.

  1. Problemen en frustraties of wensen benoemen
  2. Hoe jij hier bij gaat helpen
  3. Hoe jij anderen hier bij hebt geholpen
  4. Laat het zien met foto’s
  5. Geef een tipje van de sluier weg, geef een tip, laat ze inschrijven op je nieuwsbrief.
  6. Vertel over de lokatie, datum en tijdstip
  7. Vermeld eventueel een tarief of vanaf prijs.
  8. Moedig aan om contact op te nemen. Persoonlijk contact werkt in de meeste gevallen om iemand over de streep te helpen.

Dit is wat je vermeld op je pagina. Houd het in alle gevallen kort. Maak eventueel een blog over het onderwerp als je er veel meer over te vertellen hebt. Bedenk dat je bij een kennismaking meer kan vertellen. Je verteld nu alleen wat echt nodig is. Wek vertrouwen met testimonials en laat anderen vertellen wat je voor ze hebt gedaan.

Sliders, foto’s en gallerijen

Ik vind het ontzettend fijn als als er ook foto’s worden getoond. Maar ook hier beperk je je tot het minimale. Je hoeft niet drie variaties te tonen van hetzelfde. Ga ook geen sliders plaatsen om alsnog alles te kunnen tonen. Bezoekers nemen niet tijd om zoiets uitgebreid te bekijken. En het maakt het laden van je pagina ook langer. Iets waar de meesten niet op wachten en soms al weer wegklikken naar een andere website. Plaats alleen beeld wat de boodschap en het doel van de pagina ondersteund.

Aanmelden en formulieren

Je kan een aparte pagina aanmaken om het aanmeldformulier op te zetten. Hier kan je ook verder details over lokatie en tijdstippen vermelden. Dit is de meer zakelijke informatie en is al weer een stap verder.

Het mooie van een aparte pagina is dat je kan meten of iemand ook doorklikt om zich aan te melden. Dat meten is niks meer of minder dat je kan zien dat deze pagina is bezocht.

Wie wil je niet als klant?

Als je al een tijdje ondernemer bent weet je ook welke klanten je liever niet hebt. Hoe specifieker jij bent en meer jij van je zelf laat zien, des te beter kan een bezoeker inschatten of jullie bij elkaar passen.

Wees niet bang om bij een contactaanvraag al heel specifieke vragen te stellen. Hiermee bepaal je of je ook daadwerkelijk tijd gaat besteden aan een kennismakingsgesprek. Soms wil het helpen om ook alvast ‘huiswerk’ te geven. Dit maakt dat de klant van te voren al nadenkt over de hulpvraag en dat je in het kennismakingsgesprek sneller tot de kern kan komen.

Ik krijg ook vaak de vraag of je tarieven moet plaatsen op je website. Zelf vind ik het wel prettig om een idee te krijgen van de kosten. Maar je wilt in de meeste gevallen niet vergeleken worden op de prijs. Er van uitgaande dat je de hoogste kwaliteit bied. En dat het eerder gaat om wat jij als persoon hebt te bieden ipv tegen welk tarief dat gebeurd.

Het is zo lastig om aanbieders met elkaar te vergelijken, daarom is het belangrijk om op je website al heel duidelijk te zijn in wat je bied en hoe je werkt. En altijd aan te sturen op een kennismaking waarin je elkaar beter leert kennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees meer over het onderwerp:

Hulp nodig?

online marketing studio sandra gortemaker

Naast het bouwen en ontwerpen van websites en nieuwsbrieven help ik je ook na live gang.

Dan ga je namelijk de website en nieuwsbrief gebruiken als tool om nieuwe klanten te werven, maar hoe?

Plan een (online) sessie in op hierover te sparren.


Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681