Waarom komt mijn nieuwsbrief niet aan?
Je nieuwsbrief kan om allerlei redenen niet aankomen. En dat is heel vervelend, zeker als je er veel tijd aan hebt besteed. Hier een aantal redenen waaraan het kan liggen en de oplossingen.
Geschatte leestijd: 4 minuten
Meest voorkomende redenen
Je mail gaat door een SPAM filter, hij moet aan een aantal regels voldoen en anders komt je nieuwsbrief er niet doorgeen. Elk filter gedraagt zich anders maar er zijn een paar algemene redenen waardoor je nieuwsbrief in de spam terecht kan komen.
- Je gebruikt slechte code html in je mail. Gebruik bij voorkeur de templates van een mailprogramma
- Je gebruikt een te algemeen e-mailadres zoals info@, webmaster@, ook hotmail adressen zijn niet altijd aan te raden
- Je mail is (per ongeluk) aangemerkt als spam door een van je abonnees
- De (gedeelde) server is misbruikt door een mede gebruiker die er spam mee heeft verstuurd. Of er is een website gehackt op dezelfde server en het gebeurd onbewust.
- De filter van de ontvanger staat te streng ingesteld
- Je gebruikt open code of script in je mail
- Je hebt je DMARC record niet ingesteld bij je hosting
- De mailbox van de ontvangers zit vol
- Er was een technische storing
Wat is een SPAM filter?
Het is een stuk software dat probeert virussen en spamberichten te filteren uit alle mailtjes die je binnenkrijgt. Deze filters zijn werkzaam op een e-mailprogramma op je computer, in je browser, en hostingserver.
Bekijk je reportages
Uit je rapportages (reports) kan je veel info halen. De mail kan ook niet aan zijn gekomen omdat de mailbox vol zit, er een storing was op de server of omdat het e-mailadres is afgesloten. Je vind hier ook de reden terug waarom men jouw mail als spam ziet. Als jouw mailing vaak wordt aangemerkt als spam, check dan het onderstaande.
- Je wel toestemming hebt gekregen. Visitekaartjes in een pot verzamelen is niet hetzelfde als toestemming geven.
- Je wel een follow-up hebt gedaan na inschrijving. Als je pas na een half jaar gaat terugmailen, kan het zijn dat ze niet meer weten dat ze zich hebben ingeschreven.
- Je gebruikt een oude lijst van mensen die vroeger eens iets van je hebben gekocht.
- Je gebruikt een Kvk lijst en nodigt ze niet uit maar begint ze zonder toestemming te mailen.
- Je hebt een lijst vol hotmailadressen.
- Je hebt een lijst zonder (voor)namen.
- Stuur je wel wat je beloofd hebt te sturen? Of stuur je alleen reclame?
Mail is aangemerkt als spam
Het kan ook zijn dat een abonnee per ongeluk je nieuwsbrief als spam heeft aangemerkt. Het beste is dat ze dan weer aangeven dat de mail toch geen spam is. Providers zoals als Gmail hebben deze optie.
IP adres is misbruikt
Nieuwsbrieven worden verstuurd in bulk. En bij MailChimp zitten meerdere accounts op eenzelfde server. Als er één gebruiker bij zit die spam verstuurd, kan dat invloed hebben op jouw mailing. De spamfilter kijkt naar het ip adres en daardoor kan ook jouw mailing aangemerkt worden als spam.
Anti-spam regels
MailChimp maar ook wij als gebruiker moeten ons bij wet houden aan een aantal regels als het gaat om e-mailmarketing.
- Gebruik nooit een misleidende kop, afzender e-mailadres, afzender naam of onderwerp.
- Voeg altijd een link toe om je te kunnen afmelden.
- De afmeldlink moet minstens dertig dagen geldig zijn.
- Je moet een postadres vermelden.
Dit is standaard informatie die in de footer staat. Al deze opties worden dus door MailChimp aangeboden om te voorkomen dat je mail in de spam komt. Omdat spam de bezorg statistieken negatief kan beïnvloeden is het ook in hun belang om dit ten allen tijde te voorkomen.
- Een mail kan niet verstuurd worden zonder afzender naam, e-mailadres, postadres of afmeldlink
Je domeinnaam is niet geverifieerd
Onder account settings kan je door het invullen van je e-mailadres je domein verifiëren. Ga naar account, dan settings en daarna in dat submenu naar Domains. Hier vind je jouw e-mailadres in en volg je de verdere stappen.
Mocht dit niet helpen dan kan je webdesigner of webhoster het SPF en DKIM reccord aanpassen in je hosting omgeving.
Personaliseer het ‘To’ veld als je verstuurd.
Direct na het kiezen van een audience komt de optie in beeld om het TO veld de personaliseren. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor *|FNAME|*. Zodat er in het onderwerp komt te staan; Sandra, heb jij al etc.
Ik hoop dat deze tips je hebben geholpen. Ervaar je nog steeds problemen? Neem dan contact op en dan kijk ik met je mee. Het eerste kwartier is gratis.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Prangende vragen over MailChimp?
MailChimp blijft veranderen en dan is het fijn om er een expert bij te betrekken. We gaan samen naar het probleem kijken zodat je weer verder kan.
Soms moet je op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0
Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.
Geef een reactie