Skip to main content
Aangepast op: 27 jun 2023

Waarom komt mijn MailChimp nieuwsbrief in de spam?

Het komt met regelmaat voor dat nieuwsbrieven niet goed aankomen. Hier zijn een aantal oplossingen voor.

weg-met-SPAM

MailChimp is een gratis programma waarmee je nieuwsbrieven kan versturen. Lees meer over MailChimp op deze pagina

MailChimp verstuurd namens jou e-mails. Ze zijn zeer streng op het gebruik van bepaalde soorten e-mails. Gebruik bij voorkeur geen info@, admin@ of webmaster@ deze zijn te generiek, beter is bijvoorbeeld nieuwsbrief@, blijfopdehoogte@. Je kan heel makkelijk een alias aanmaken op een info@ adres. Vraag het aan degene die jouw hosting regelt.

Tip:
Stuur alleen mail naar personen die zich hebben ingeschreven. Zo voorkom je dat jouw mail als spam wordt aangemerkt in iemands mailbox.

1. Personaliseer je MailChimp nieuwsbrief

YouTube player

Ik noem in de video dat er 2 manieren van personaliseren zijn. De tweede variatie heeft geen invloed op wel of niet in de spam komen. Het is meer dat je een persoonlijke aanhef gebruikt. Dit om verwarring te voorkomen.

2. Instellingen bij het verzenden in MailChimp

De eerste stap bij het aanmaken van een nieuwe campagne gaat over de doelgroep. Naar wie stuur je het en wil je nog een specifiek segment aanspreken.

MailChimp geeft aan; “it may help to avoid”, met andere woorden, het zou kunnen helpen. Lees mijn andere blog over MailChimp en spam om er achter te komen wat je nog meer zou kunnen doen.

En bij from, uiteraard je geverifieerde e-mailadres en bedrijfsnaam

3. DMARCDKIM en SPF record

Bij je DNS gegevens in je hostingpakket kan je MailChimp toevoegen als zender van mail voor jou. Laat dit doen door je hostingpartij.

Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance (DMARC) is een algemeen erkend e-mailprotocol dat mensen en bedrijven helpt hun e-mailadressen en domeinen te beschermen tegen misbruik door derden. Het helpt te identificeren dat een e-mail die u verzendt, van de echte u afkomstig is. Deze methode van e-mailauthenticatie beschermt zowel afzenders als ontvangers tegen activiteiten zoals phishing, spam en spoofing. bron: MailChimp

4. Verifiëren e-maildomein

Verifieer je e-maildomein op de pagina Domeinenoverzicht, volg deze stappen.

  1. Klik op Website.
  2. Klik op Domeinen.
  3. Klik in het gedeelte E-maildomeinen op Domein toevoegen en verifiëren.

Voer het e-mailadres in bij het domein dat je wilt verifiëren en klik op Verificatie-e-mail verzenden.

Wanneer je de verificatie-e-mail ontvangt, kun je op de knop Domeintoegang verifiëren in de e-mail klikken of de verificatiecode invoeren in de pop-up in uw account en op Verifiëren klikken.

Klik op Gereed om de pop-up te sluiten en terug te keren naar de pagina Domeinoverzicht.

Extra achtergrondinformatie

Lees ook deze blogs over MailChimp en e-mailmarketing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger