Skip to main content

Vragen over WordPress websites

Ik ben voorstander van zelf een website maken met WordPress. Maar het zelf bouwen van een website is niet voor iedereen. Er is een tussenweg en dat is samen met een webbouwer. Of uitbesteden en alleen na oplevering bijhouden.

Geschatte leestijd: 5 minuten

Overweeg je om zelf te gaan bouwen

Lees de volgende veelgestelde vragen door.

Moet ik technisch ingesteld zijn?

Ja en nee, je kan er voor kiezen techniek uit te besteden en te gaan bouwen met een pagebuilder en/of een kant en klaar thema. Dan hoef je alleen te weten hoe je iets aanpast. De kosten zijn dan wel hoger. Je moet een domeinnaam kunnen aanvragen en en een hostingpakket. Je moet WordPress, een thema, plugins kunnen installeren en updaten. Een backup systeem in werking stellen of weten hoe je jouw website terug kan zetten als er iets mis is gegaan. Wil je koppelingen maken naar Google Search Console, GA4 of Tag manager dan moet je soms een script kunnen plaatsen. Voor een expert kost dat weinig tijd. Jij kan dit doen met stappenplannen die je overal online vind of met een online training. Je moet weten van een 404 is, een redirect en permalinks.

Hoeveel tijd kost het maken van een website?

Zelf bouw ik een basis website op in 15-20 uur. Dat is zonder het schrijven van teksten, zoeken of laten maken van foto’s. Zonder extra SEO werkzaamheden of fotobewerkingen. Zonder agendafuncties of webshop. Nu maak ik zelf al jaren websites met hetzelfde thema ken ik alle ins en outs. Er gaat veel tijd zitten in het uitzoeken waar je wat kan aanpassen. Je raakt tijd kwijt als je niet je doelgroep helder voor ogen hebt want veel beslissingen komen neer op hoe je het beste jouw boodschap aan jouw doelgroep kan brengen. Mijn inschatting zou zijn minstens 40 uur met tussenposen, neem tijd om afstand te nemen tijdens het proces.

Moet ik er creatief voor zijn?

Met voorbeelden kom je heel ver, soms kan je met demo layouts werken. Het is wel een pre als je een sterke mening hebt over hoe iets er uit moet komen te zien. Ik heb het liever over creatief oplossend vermogen. De gemiddelde layout van een website is wel hetzelfde. Qua vormgeving is het wel fijn als je oog hebt voor kleurstellingen, sfeer van een foto bij een tekst, tone-of-voice van een tekst, soort lettertype. Koop expertise in dit niet jouw ding is. Een grafisch ontwerper kan echt iets unieks voor jouw bedenken.

Wanneer is een website af?

Nooit, tenminste niet als je hem actief wil inzetten om klanten te werven.

Wat kost het om een website te laten maken?

.. dat hangt er vanaf. Wat wil je uitbesteden en wat ga je zelf doen. Download mijn checklist om een idee te krijgen van wat er nodig is>>
Om je een idee te geven. Ik besteed zo’n 14-20 uur aan een website waarbij de content wordt aangeleverd en de huisstijl door een grafisch ontwerper. Maakt een ander het ontwerp dan ben ik vaak langer bezig doordat het vaak wat meer pixel precies komt of dat ik moet overleggen over de vertaling van een 2d ontwerp naar een adaptief en responsive ontwerp voor online gebruik

Welke werkzaamheden worden vaak vergeten of onderschat?

– Het verwerken van zoekwoorden en/of zinnen in de content
– Het bijsnijden van foto’s
– De mobiele weergave
– De laadtijd van pagina’s
– Alt teksten en formaten invoeren van afbeeldingen
– Html opmaak van teksten, gebruik van (de juiste) headings, h1, h2, h3
– Aanmelden bij Google Search Console, Google Business
– Verkeer krijgen op je website door te gaan bloggen
– Updaten van plugins, thema en WordPress cms.
– En simpelweg vergeten hoe iets moest omdat je er te weinig gebruik van maakt
– Het maken van een ontwerp wat aanspreekt
– Kiezen van foto’s of het hebben van genoeg foto’s
– Teksten schrijven
– Een structuur bedenken voor je website

Heb ik wel een website nodig?

Wel als de klanten niet via via komen. Ook mensen die doorverwezen worden willen een website zien, alleen om te checken of je betrouwbaar bent. Wat anderen van je vinden etc.

Als je als interimmer werkt dan zou je ook een one pager kunnen maken. Je zou zelfs kunnen overwegen om alleen een domeinnaam vast te leggen met een redirect naar je LinkedIn pagina of ander sociaal profiel.

Ga bij jezelf na of het hebben van een website jou wat oplevert. Hoe krijg je nu je klanten. Vraag je klanten hoe ze jou hebben gevonden en of ze ook informatie misten. Een website laat je niet bouwen omdat iedereen dat doet. Maar omdat het je verder helpt als ondernemer.

Ik denk zelf dat er altijd behoefte is aan informatie voordat je een dienst afneemt bij iemand. En daarom zou ik op z’n minst een pagina tonen over wat je levert, een foto van wie je bent en reviews van andere klanten. En uiteraard de mogelijkheid om een bericht te sturen (en de follow-up te doen) en een nummer om te bellen.

Link door naar LinkedIn (bedrijfsprofiel) als je daar actief op bent en vraag aanbevelingen om daar te plaatsen. Maak een bedrijfsprofiel op Google aan (heb je een domeinnaam voor nodig). Maak foto’s van je werk(zaamheden) en verzamel reviews en aanbevelingen die je deelt op je socials.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.