Skip to main content
Aangepast op: 6 jun 2023

MailChimp – een campagne versturen

MailChimp gebruiken om je nieuwbrieven te versturen of follow up te doen vanuit je webshop? Of misschien een e-learning reeks versturen? Er is veel mogelijk. In deze blog een tutorial over het daadwerkelijk verzenden van een campagne.

Geschatte leestijd: 2 minuten

Campagne of template

De meest gemaakte ‘fout’ is het aanpassen van je template als je een nieuwe nieuwsbrief wil versturen. Een template moet je zien als sjabloon, een basis, en niet als datgene wat je gaat versturen. Je kan verschillende templates maken voor de verschillende toepassingen. Vanuit de template maak je een campagne aan.

De verwarring ontstaat doordat je vervolgens in campagnes ook alles weer kan aanpassen qua styling.

Wil je de volgende keer dezelfde opmaak behouden? Dan dupliceer je de vorige campagne. Naast send zie je een V, als je daar op klikt zie je “replicate”, hiermee dupliceer je hem en dan hoef je alleen het onderwerp aan te passen en de inhoud.

Vanuit de template een campagne aanmaken

MailChimp Campagne versturen

Wil je meer leren over hoe je zelf een template maakt, een campagne verstuurd en hoe je MailChimp instelt zodat alles goed staat qua afzenderadres etc.? Volg dan mijn online training >>

Tijdzone

Let op de tijdszone, die heb je eerder al ingevuld onder account settings > account details. Staat deze goed ingesteld? Anders verstuur je jouw nieuwsbrief wellicht op een ander tijdstip dan gedacht.

Ik heb zelf altijd het liedje van .”from AM to PM” in mijn hoofd, handig want nu kan ik onthouden dat AM (Ante meridiem) in de ochtend betekent en PM (Post meridiem). Let er op 12:00 PM is middernacht.

Zomer en wintertijd: Houd er rekening mee dat als wij de klok verzetten dit in MailChimp niet gebeurd. Je moet dan handmatig de tijd aanpassen bij je RSS feed, automations en gewone campagnes. Voor zomertijd kies je GMT +2:00 en voor de wintertijd kies je GMT +1:00. Dit doe je in je accountinstellingen.

Wanneer je hem kan versturen ligt aan je doelgroep, meer hierover op:

https://fueld.nl/beste-tijd-e-mailmarketing/

Meer lezen over MailChimp?

Comments (58)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Prangende vragen over MailChimp?

Bestel het ondersteuningspakket

MailChimp blijft veranderen en dan is het fijn om er een expert bij te betrekken. We gaan samen naar het probleem kijken zodat je weer verder kan.

Soms moet je op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.

Automatiseren en Lijstbeheer

Campagnes en templates

La Posta

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Voordelen MailChimp

  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation is uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€) – maar lijkt te kunnen via Zapier
  • Ik vind het persoonlijk niet intuïtief
  • Embedden formulier op website vond ik hoge leercurve hebben.
  • Intergratie in website lastiger