MailChimp – een campagne versturen
MailChimp gebruiken om je nieuwbrieven te versturen of follow up te doen vanuit je webshop? Of misschien een e-learning reeks versturen? Er is veel mogelijk. In deze blog een tutorial over het daadwerkelijk verzenden van een campagne.
Geschatte leestijd: 2 minuten
Campagne of template
De meest gemaakte ‘fout’ is het aanpassen van je template als je een nieuwe nieuwsbrief wil versturen. Een template moet je zien als sjabloon, een basis, en niet als datgene wat je gaat versturen. Je kan verschillende templates maken voor de verschillende toepassingen. Vanuit de template maak je een campagne aan.
De verwarring ontstaat doordat je vervolgens in campagnes ook alles weer kan aanpassen qua styling.
Wil je de volgende keer dezelfde opmaak behouden? Dan dupliceer je de vorige campagne. Naast send zie je een V, als je daar op klikt zie je “replicate”, hiermee dupliceer je hem en dan hoef je alleen het onderwerp aan te passen en de inhoud.
Vanuit de template een campagne aanmaken
Wil je meer leren over hoe je zelf een template maakt, een campagne verstuurd en hoe je MailChimp instelt zodat alles goed staat qua afzenderadres etc.? Volg dan mijn online training >>
Tijdzone
Let op de tijdszone, die heb je eerder al ingevuld onder account settings > account details. Staat deze goed ingesteld? Anders verstuur je jouw nieuwsbrief wellicht op een ander tijdstip dan gedacht.
Ik heb zelf altijd het liedje van .”from AM to PM” in mijn hoofd, handig want nu kan ik onthouden dat AM (Ante meridiem) in de ochtend betekent en PM (Post meridiem). Let er op 12:00 PM is middernacht.
Zomer en wintertijd: Houd er rekening mee dat als wij de klok verzetten dit in MailChimp niet gebeurd. Je moet dan handmatig de tijd aanpassen bij je RSS feed, automations en gewone campagnes. Voor zomertijd kies je GMT +2:00 en voor de wintertijd kies je GMT +1:00. Dit doe je in je accountinstellingen.
Wanneer je hem kan versturen ligt aan je doelgroep, meer hierover op:
https://fueld.nl/beste-tijd-e-mailmarketing/
Meer lezen over MailChimp?
Comments (58)
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Prangende vragen over MailChimp?
MailChimp blijft veranderen en dan is het fijn om er een expert bij te betrekken. We gaan samen naar het probleem kijken zodat je weer verder kan.
Soms moet je op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0
Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.
Hoi Sandra,
Bij een paar van mijn verzonden campagnes staat geen Sent maar Draft.
Wat betekent dat precies en is deze dan wel of niet verstuurd?
Hoe kan ik zorgen dat Draft veranderd wordt naar Sent
Hallo Eefje
Kan het zijn dat je een kopie/duplicate hebt gemaakt van een verzonden campagne. Je kan het ook controleren bij je reports. Daar staan alle verzonden campagnes. Draft is niet verzonden, die kan je nog bewerken.
Hoi Sandra,
Ik maak veel gebruik van Mailchimp voor versturen nieuwsbrieven over het thema waarover we werken/spelen naar ouders in de gehandicaptenzorg.
Wanneer ik de brief van vorig jaar dupliceer en bewerk is het regelmatig zo dat ik sommige teksten in het kader (rechterzijde) aanpas; maar als ik links kijk in de brief zelf dan staat er een heel andere tekst dan ik typ. Bijvoorbeeld als ik typ; “verstop” dan staat er “verborgen”?
Ik begrijp hier niets van. Jij wel?
groetjes Lisette
Goedemorgen Lisette
Ik zie dit soort problemen ontstaan als bijvoorbeeld chrome de pagina’s automatisch vertaald. Kan je eens checken of dat wel uit staat? https://support.google.com/chrome/answer/173424?hl=nl&co=GENIE.Platform%3DDesktop
Hoi Sandra,
In je blog staat dat 12.00 pm ‘s nachts is, maar 12.00 PM is 12.00 ‘s middags en 12.00 AM is 00.00 ‘s nachts 🙂
Daarbij heb ik nog een vraagje: in Mailchimp kan ik nergens ontdekken hoe je een stap terug doet. Ik werk in de oude modus.
Kun je me daarbij helpen?
Alvast bedankt!
Hartelijke groet,
Marielle
Hallo Mariëlle,
Bedankt voor het doorgeven, ik ga het aanpassen.
Je kan in MailChimp geen stappen terug doen.
Beste, sinds dat ik mailchimp gebruik heb ik te maken met het volgende fenomeen. Als ik tekst invoer in de rechter kant, zie je deze tekst terug in de nieuwsbrief aan de linkerkant. echter de tekst verspringt naar een andere tekst waardoor er woorden veranderen, zinnen verdwijnen en er dus een geheel ander verhaal ontstaat. Wat kan ik hieraan doen want kan nu geen nieuwsbrief sturen?
Hallo Inge. Ik ga er vanuit dat je een image+text of een image card block gebruikt hiervoor. Kan het zijn dat je automatisch vertalen aan hebt gezet in je browser? Kan het zijn dat je code mee hebt genomen uit een ander programma waar je het uit hebt geplakt? Selecteer de tekst waar het om gaat en druk op “clear styles”. Klik op het < > er naast en kijk of er extra code in staat die er niet hoort. Bij een paragraaf hoort er alleen
jouw tekst
te staan en om kopjes
heading 2
. Ik hoor graag of dit werkt voor jou.
Hi Sandra,
In de testmail die ik zojuist verzonden heb, is de opmaak veranderd (buttons zijn verschoven en hebben geen rondingen meer). Weet jij waar dit aan kan liggen?
Groet,
Lianne
Goedemorgen Lianne,
Als je het Button Content Block hebt gebruikt zou dit eigenlijk niet moeten gebeuren. Kan het zijn dat je met een oude versie van Outlook werkt? Die wil nog weleens dit soort vormgeving er uit filteren. Op https://mailchimp.com/help/use-button-content-blocks/ zie ik ook geen vermelding dat het niet zou kunnen werken. Je kan een test doen met een kopie (replicate) van je nieuwsbrief. En dan alle blokken (behalve de verplichte + die button die laten staan) er uithalen. Hier verstuur je dan ook een test van. Dan kan je ook uitsluiten of het aan het Content Button Block ligt of dat je ergens in een ander blok een fout zit.
Hoi Sandra,
Ik gebruik al een paar jaar mailchimp, alleen heb ik op de een of de andere manier twee lijsten audiences met meer dan 4000 contacts. Terwijl ik maar 1892 subscribers heb, in beide lijsten staan adressen die er dubbel in staan. Kan ik gewoon 1 van beide lijsten verwijderen zonder dat er gebounced wordt ?
Alvast heel erg bedankt voor je reactie.
Jacob Wijnia
Hallo Jacob
De twee lijsten worden bij elkaar opgeteld. Check dubbel welke lijst je gebruikt bij verzenden en archiveer iedereen de andere lijst.(als tussen stap), -die je weg zou gooien. Als je ziet dat iedereen zijn mail blijft krijgen en de telling zit op 1892. Dan zou je daarna die lijst kunnen verwijderen. Maak altijd een backup van de lijst voordat je het weggooit.
Bouncen heeft te maken dat mail niet aankomt bij de ontvanger doordat de mail niet meer bestaat of de mailbox volzit. Jij hebt daar geen invloed op door een lijst wel of niet weg te gooien.
Hi Sandra,
Ik had een vraag over het versturen van een enquête in een campagne via Mailchimp.
Deze heb ik al verzonden, toen ik later mijn campagne nog een keer opende waren alle woorden anders vertaald. (dit was bij de test niet) Waarschijnlijk omdat hij Engels stond en ik hem in het Nederlands heb gemaakt
Nu heb ik hem via Audience > sign up fom > form builder > translate it naar ”Dutch” veranderd.
Zou ik dit nog kunnen aanpassen in mijn verzonden campagne of zou ik dan een nieuwe moeten maken en versturen?
Mvg,
Paula
Hallo Paula
Wil je eens controleren of je niet je browser op automatisch vertalen hebt staan? Maar als ik een survey aanmaak, kan ik alle vragen in het Nederlands intypen. Zou je een url kunnen posten naar je online survey? Of als het persoonlijk is mij mailen? Ben wel benieuwd. Je noemt een functie bij het aanmeldformulier, maar ik zie zo niet hoe dat de survey zou kunnen beïnvloeden omdat het 2 verschillende dingen zijn. En translate it to Dutch betekend dat hij een automatische vertaling pakt en deze is vaak niet helemaal foutloos. Meer info op https://mailchimp.com/help/translate-signup-forms-and-emails/. Ik zou wat je handmatig kan invoeren, handmatig invoeren. Dan heb je de meeste controle op hoe jij het zelf wil.
Hi Sandra,
Bedankt voor je snelle reactie, ik ga er mee aan de slag. En kan ik dan ook de unsubscribed mailadressen archiveren die in de lijst staan die overblijft ? Zodat dit aantal ook naar beneden gaat ?
Vriendelijke groeten,
Jacob
Hallo Jacob,
Alle informatie over lijsten vind je op https://mailchimp.com/help/audiences/. Mensen die zich hebben uitgeschreven tellen nog steeds mee. Deze kan je daarom idd ook archiveren. Maar let op, deze mensen kunnen dan ook niet meer opnieuw aanmelden. En jij kan ze ook niet meer mailen. Dat is als het ware geblokkeerd. Je archiveert als je nog iets met de data zou willen. Je kan ze ook helemaal weggooien (wel voorzichtig mee zijn, niet terug te draaien). In het kader van de AVG wel netter om te verwijderen. Je zou ook eerst kunnen testen met een test e-mailadres wat er gebeurd bij archiveren. Kan je nog aanmelden daarna? En als dat adres verwijderd is. Kan je daarna opnieuw aanmelden?
Het komt allemaal voorbij in de training https://sandragortemaker.nl/online-leren/trainingen/audience/.
Hi Sandra!
Ik heb een vraag over affiliate marketing in mailchimp.
Ik zou graag een e-book in mijn mail campagne willen toevoegen, in dit e-book staan een aantal affiliate links. Nu weet ik dat mailchimp niet zo happig is op affiliate marketing. Is deze manier van affiliate marketing wel mogelijk? Via een E-book waar deze linkjes in staan? (Het E-book, schrijft een advies uit)
Hallo Dorieke,
Als je het e-book als een pdf bijlage meestuurt, en de affiliatelinkjes staan daarin en niet in de campagne zelf dan lijkt me dat prima te mogen. Als je ze in de campagne zelf wilt gebruiken dan zou ik dit artikel goed lezen. Ik heb hier zelf geen ervaring mee en kan je hier niet op adviseren. About Affiliate Links in Mailchimp: https://eepurl.com/dyijVj. Ze zijn idd niet happig op linkjes naar domeinen die op hun blacklist/denylist staan. Dan kan je account geblokkeerd worden.
Hoi Sandra,
Ik heb een nieuwsbrief en die verstuurd naar een Audience. Echter krijgen mensen die zich inschrijven deze nieuwsbrief niet. Ik heb een nieuwe campagne aangemaakt met een trigger op de vorige campagne, maar nu krijgen de nieuwe inschrijvingen mijn mails ook niet.
Heb jij misschien een idee waar dit aan kan liggen?
Hallo Masha
Bij het verzenden van een campagne is het eerste wat je doet een Audience kiezen. Hier komt dan automatisch een blauw onderstreept getal te staan. Op dit getal kan je klikken en dan kan je zien naar wie hij gaat. Dat is de eerste check. De volgende check is naar je Audience gaan, en deze personen opzoeken. Kan je zien op welke lijst ze komen? Is er een dubbele opt-in, en is die niet afgerond? Je hebt het over triggers, dus een automation? Dan gaat er waarschijnlijk iets niet goed met de trigger zelf. Staat de automation misschien nog op pauze? Klopt de trigger wel? Klik hier ook eens op de ‘count’, wie staat er in de wachtrij?
IK heb een vraag, hoe kan ik een bestaande email template versturen naar mijn audience?
Hallo
Je verstuurd geen templates, maar een campagne. Je kan een reeds verzonden campagne kopieëren. Lees ook: https://mailchimp.com/help/replicate-a-campaign/ Ik heb er zelf geen aparte video van.
Hallo Sandra, ik wil een mail sturen naar mijn lijst maar wil een groep met een bepaalde tag uitsluiten. Kan dat ? Alvast dank, Anita
Hallo Anita, ik heb je vraag beantwoord in dit blog.Segmenten in MailChimp; stuur naar een specifieke groep
Goedenavond Sandra,
Ik ben voornemens een 1e nieuwsbrief te gaan versturen via Mailchimp.
Ik heb een maillijst. Ik begrijp dat ik niet zomaar mag gaan mailen zonder toestemming. Hoe kan ik wettelijk toestemming verkrijgen?
Ik hoor het graag.
MvG
Loes Könemann
Hallo Loes. Je krijgt toestemming door mensen zelf te laten inschrijven. Dan wordt dit geregistreerd in het systeem. Bij de het aanmelden via een formulier moet je duidelijk vermelden wat ze er voor terugkrijgen. Je mag niet zomaar een lijst importeren met adressen als je van die personen geen toestemming hebt. Gebruik dus de signup formulieren van MailChimp en/of verwerk ze in je website.
Ha Sandra,
Een aantal adressen staan niet in de audience, maar zijn ooit aangemeld geweest, maar kunnen zich niet meer aanmelden. (niet via formulier website en ik ook niet handmatig. Staan de adressen dan toch nog ergens verborgen? Unsubsribed?
Hallo Petra
Ik vermoed dat deze zijn opgeschoond door MailChimp zelf. Of ze hebben zichzelf afgemeld en jij mag ze er dan niet meer opzetten. Dan moeten ze zelf doen. Als je zelf geen adressen van de lijst heb gehaald dan kan je ze inzien via deze methode. Als je de namen kent dan kan je binnen je audience zoeken op naam.
https://mailchimp.com/help/about-cleaned-contacts/
Dag Sandra,
Zoals veel mensen met campagnes zullen merken wordt niet alles geopend. Is er een mogelijkheid om dezelfde campagne nog een keer te versturen, met bijvoorbeeld een andere kopregel, aan de personen die de eerste campagne niet geopend hebben?
Groet,
Pierre van Vita Vogel
Hallo Pierre
Je kan niet dezelfde mail versturen want is die al verstuurd en heeft zijn eigen rapportage. Je kan wel de mail dupliceren en dan versturen naar mensen die hem niet hebben geopend. Precies zoals je zelf ook beschrijft. Deze werkwijze word omgeschreven op: https://mailchimp.com/help/resend-an-unopened-campaign/
Ik heb een aantal adressen geïmporteerd in MailChimp. Kan echter mijn nieuwsbrief niet versturen. MailChimp wil dat ik eerst een bevestiging stuur dat de ontvanger akkoord gaat met het ontvangen van de nieuwsbrief. Dit heb ik nog nooit eerder gezien.
Hallo Astrid
Kan het zijn dat je het GDPR veld hebt aangevinkt? Dan krijg je nl deze melding ook.
Hoi Sandra,
Onderaan de nieuwsbrief die ik wil versturen komt steeds mijn oude adres naar voren. Ik heb het adres al meerdere keren aangepast maar hij verandert het niet wanneer ik de nieuwsbrief verstuur. Hoe kan ik het adres blijvend veranderen?
groetjes Tessa
Hallo Tessa
Je hebt dit bij je account gegevens ingevuld. En dan kan je per lijst dit ook nog weer invullen. Voor het versturen is het verstandig om in testmodus te gaan staan. En dan “enable mergetags” aan te zetten. Hoe je dit doet staat op: https://mailchimp.com/help/preview-and-test-your-email-campaign/
Hi,
Ik heb een nieuwsbrief via Mailchimp gemaakt en daarbij kon ik kiezen dat als mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief via de website ze deze dan automatisch zullen ontvangen. Dit is helaas niet het geval, niemand ontvangt de welkoms brief. In mailchimp staat erachter sending en niet sent heeft het daarmee te maken?
Groetjes,
Fleur
Hallo Fleur.
Sending is in dit geval goed want het is een ‘ongoing’/doorgaand iets. Hij staat dus aan. De vraag is, wie ie er ingesteld als ontvanger, wat is de trigger. Als niemand nu iets krijgt (test het met een nieuw, nog niet eerder gebruikt e-mailadres) dan gaat daar iets mis.
Verder zijn er 2 welkomstmailtjes. De 1-click-automation, of die vanuit de signup formulieren. Welke gebruik jij?
goedemiddag,
ik heb een vraagje…
wij hebben sinds enkele weken mailchimp voor het verzenden van mails naar onze klanten.
nu zouden we ook graag een mail sturen op de dag dat ze jarig zijn.
Het zou leuk zijn moest dit ook automatisch gebeuren.
we hebben contacten aangemaakt en we hebben van de personen van wie we het weten de geboortedatum ingevuld.
ook hebben we al een campagne aangemaakt maar hoe moet dit nu verder?
Hallo Kim,
Ik heb dit zelf nog niet eerder gebruikt, ik kan je wel doorverwijzen naar dit artikel https://mailchimp.com/help/create-an-automated-birthday-email/
Hoi
Mailchimp genereert automata de afzender. Naast de naam en het e-mailadres dat ik heb ingetypt als afzender geeft hij in de mail ook mijn huisadres weer. En dat wil ik niet. Hoe los ik dit op?
Klaartje
Hallo Klaartje
Deze informatie pas je aan bij je Audience informatie. Wees er wel van bewust dat een afzender adres verplicht is. Desnoods een postbus adres. Zie ook: https://mailchimp.com/help/alternative-physical-address-ideas/
Hi Sandra, als ik een campagne schedule dan verzend Mailchimp hem niet. Enig idee waar dit door kan komen? Timezone, datum, tijd alles staat goed. Groetjes Romy
Hallo Romy
Ik kan niet meekijken dus het is een gokje. Bij MailChimp moet je handmatig de zomertijd aanpassen. Dus je moet GMT+2:00 (eastern Europeon time) bij je account instellingen kiezen. En dan ook even bij je schedule weer dat uur checken want dat verschiet dan ook. https://greenwichmeantime.com/time-zone/europe/european-union/the-netherlands/amsterdam/time/
Hallo Sandra,
Ik wil hetzelfde als Astrid: een aanmeldformulier voor een evenement binnen een mailing. Ik heb een form gemaakt en die aan een button gehangen in de mail. Echter, als ik het test krijg ik bij het aanmelden de melding dat ik mij niet kan aanmelden omdat ik al in de Audience zit. Lijkt dus te gaan over het aanmelden voor de nieuwsbrief i.p.v. voor het evenement. Wat doe ik verkeerd? Dankjewel alvast!
Hallo Iris
Ik zou de plugin MailChimp for WordPress installeren. En dan hun formulier gebruiken. Deze herkent wel dat je al op de lijst staat, maar laat toe dat je de voorkeuren aanpast. Je zult dan wel een groep moeten aanmaken voor dat event binnen je Audience. Na inschrijving komt deze persoon dan in deze groep. Mits je de instellingen goed zet. Zie ook mijn blog https://sandragortemaker.nl/wordpress/plugin-mailchimp-for-wordpress/
Hoi! Thanks voor de heldere uitleg. Is het ook mogelijk om via MailChimp een tweede zending uit te sturen naar de mailadressen die jouw nieuwsbrief nog niet hebben geopend? Hoor het graag! Groet
Ja dat is mogelijk, zie ook dit artikel: https://mailchimp.com/help/resend-an-unopened-campaign/
Je kopieert de campagne en maakt een segment aan op basis van dit gegeven. Bij recepients kies je group or new segment kies je
Campaign Activity | did not open.
Hallo Sandra, klopt het dat bij een nieuw gratis account de optie ‘scheduled’ is vervallen? Vooraf plannen kan dus niet meer? Groet, Paul
Hallo Paul, helaas dat klopt, als je na 15 mei 2019 een account hebt aangemaakt dan kan dat niet. Ik heb zelf de optie er nog wel inzitten, omdat ik de legacy voorwaarden heb, ik heb een gratis account van voor 15 mei. Zie ook https://mailchimp.com/help/schedule-or-pause-a-regular-email-campaign/
Hoi Sandra, ik wil een nieuwsbrief versturen voor aanmelding van een evenement Ik dacht dat stuur ik een sign form mee dmv een button. Maar ik kan niet vinden hoe ik dat doe. Heb jij tips Ik heb al een form en bedank gemaakt. Gr Astrid
Hallo Astrid, heb je het over een signup form van MailChimp. En dan voor een tweede lijst? De link van een signup form vind je op dezelfde pagina waar je deze hebt gemaakt.
Deze link gebruik je als link op een button.
ik wil een campaign van een ander mailchimpadres via mijn eigen adres versturen hoe doe ik dat?
Hallo Hester.
Ik ga er vanuit dat je met ‘een ander mailchimpadres’ bedoelt een ander account? Dat kan niet met 1 druk op de knop. Je zou er een template van kunnen maken en dat template deel je (share). Dat kan met de opties in het uitklapmenu/dropdown menu aan de rechterkant bij de tab templates. Ga daarna naar je mail en zorg dat je ingelogd bent met het juiste account. Klik dan op toevoegen aan je account.
Hierna kan je van het template weer een campagne maken. Let er op dat je de afbeeldingen opnieuw moet toevoegen, want die staan in principe in de media bibliotheek van het andere account.
Hoi Sandra,
Ik kan de mailchimp niet verzenden omdat ik de Subject nog moet invullen. Dat heb ik gedaan, maar de knop ‘Save’ blijft grijs waardoor ik hem niet kan saven en dus verzenden. Wat doe ik fout?
Hallo Gee
Wil je mij een mailtje sturen met een screenshot/schermafbeelding?
Dag Sandra,
Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik heb een site met Nederlandse en internationale bezoekers, aan wie ik nieuwsbrieven wil schrijven met mailchimp. Ik zou graag een onderverdeling willen maken naar voertaal (Nederlands/Engels). Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken: Groepen of segmenten? Ik heb redelijk wat informatie nagelezen, maar vind geen duidelijke aanwijzing.
hallo Jan je kan een taalgroep aanmaken zodat men kan kiezen uit een nederlandse of engelstalige nieuwsbrief. Vervolgens segmenteer je op deze groep. Alles blijft binnen 1 lijst.
Hoi Sandra,
Als ik mijn MailChimp campagne heb verstuurd, maar op een later tijdstip hem nog 1 of meerdere losse geadresseerden wil nasturen, kan dat dan?
Groetjes Nicolien
Hallo Nicolien
Een verstuurde campagne kan je kopiëren en nogmaals versturen naar een selectie van je lijst. Je kan dan segmenteren gebruiken, je kiest dan bijvoorbeeld alleen sturen naar mensen die na 17 oktober op de lijst zijn gekomen. Je zou hem ook kunnen doorsturen met de optie “forward to a friend” als je deze merge tag tenminste gebruikt in je campagne. Lees ook: https://kb.mailchimp.com/campaigns/design/add-the-forward-to-a-friend-link#How-to-Add-the-Forward-to-a-Friend-Link