Skip to main content
Luister naar dit blog artikel

Gebruik je RSS feed om je abonnees op de hoogte te brengen

Is je nieuwsbrief bijna een één op één kopie van je blog? Dan kan je ook overwegen om RSS feed te gebruiken en je nieuwsbrief automatisch naar je MailChimp abonnees te sturen.

Weer actief bezig met nieuwsbrieven?

boek een online sessie

Soms moet je even op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.

Ondersteuning voor LaPosta en MailChimp.

Aangepast op: 6 jun 2023

Wat heb je nodig om zelf de feed in te stellen?

  • De feed van je website /feed in de meeste gevallen*
  • Instellingen>lezen, check je rss instellingen
  • Stukje code als je niet de standaard wil tonen
  • Een plugin die de plaatjes gaat tonen
  • Een audience of een segment van je audience
  • WordPress heeft een ingebouwde RSS feed. Voor WordPress is dat bijna altijd /feed achter de url van je website plakken.

Geen standaard campagne

Let op, deze manier van mailen valt onder automation. Je kiest bij het maken van een campagne voor e-mail>automated “Share blog updates”. Het gaat hier om een 1-click-automation, die gratis te gebruiken is.

Share blog updates

Video-tutorial

RSS feed WordPress to MailChimp

Afbeelding van je blog automatisch in je nieuwsbrief plaatsen

De foto van je blog komt niet altijd automatisch in je campagne. Je in dat geval een plugin installeren die er voor zorgt dat er ook een afbeelding geplaatst wordt. Daarnaast wil je controle over hoe deze er uit ziet. Er zijn meerdere plugins beschikbaar.

weergave van mijn blog in de nieuwsbrief

Check je instellingen

Ga in je instellingen naar het tabje lezen en geef aan hoeveel feeds je wilt tonen en dat je een samenvatting wil tonen. Vergeet ook bij het maken van een blog niet de “lees meer” functie te gebruiken. Deze kapt je blog af zodat niet direct je hele blog in het overzicht staat.

RSS feed blok MailChimp

Kies bij het maken van de campagne voor een RSS feed blok. Deze is nogal standaard. Voor een mooie opmaak zoals boven te zien is, kan je onderstaande code gebruiken. Klik kan in de editor op het <> teken om over te schakelen van visueel naar code. Daarna kan je dit plakken (nadat je het veld leeg gemaakt hebt).

*|RSSITEMS:|*
<h2 class="null"><a href="/*%7CRSSITEM:URL%7C*" target="_blank">*|RSSITEM:TITLE|*</a></h2>
<br />
*|RSSITEM:CONTENT_FULL|*<br />
&nbsp;
<h3 class="null">Lees verder op mijn website</h3>
<br />
*|RSS:RECENT|*<br />
<br />
*|END:RSSITEMS|*

Tijdstip van verzending

Let ook op de tijdzone! En het vinkje bij resize RSS feed image.

Bij het aanmaken van een nieuwe RSS campagne vind je onder setup een aantal keuzes. Je kan de dag en het tijdstip kiezen. Als er geen nieuw blog is wordt er ook niks verstuurd. In principe heb je op deze manier geen omkijken meer naar je nieuwbrief.


Foto formaat van blogs

Daarnaast is het aan te raden om hetzelfde formaat foto’s te uploaden bij je blog wil je er een mooie strakke nieuwsbrief uit sturen. MailChimp gaat dit namelijk niet voor je bijsnijden.

Handleiding RSS nieuwbrief maken

MailChimp heeft een handleiding geschreven. Maar bied ook een link waarmee je gelijk van start kan gaan. Mocht je er niet uitkomen met deze tutorial dan kan je altijd hier nog op kijken.

RSS feed van een bepaalde categorie

Zelf stuur ik twee RSS feed nieuwsbrieven uit. Een over MailChimp en de andere over WordPress. Zo kan ik 2 verschillende doelgroepen benaderen. Ze hebben zelf de optie om aan te vinken wat hun interesse geeft. Wat je nodig hebt:

  • categorieën in berichten
  • de rss feeds van deze categorieën bijvoorbeeld: https://sandragortemaker.nl/category/wordpress/feed/
  • 2 segmenten op basis van een groep die je onder Signup forms hebt aangemaakt
  • 2 campagnes

Dit is ook een handige manier als je niet alle blogs automatisch wil uitsturen. In het geval je ook nieuws of agenda berichten aanmaakt. Zorg dan dat alle blog die verstuurd mogen worden in een bepaalde categorie staan en gebruik de feed van deze categorie. Je kan ook werken met een tag feed. Dus alles wat je tagged met bijvoorbeeld ‘advies’ wordt verstuurd door deze feed te gebruiken: https://sandragortemaker.nl/tag/advies/feed/

Nadelen/aandachtspunten RSS feed

  • Alles wat je publiceert komt ook in je feed.
  • Je kan daar rekening mee houden door een categorie of tag feed te gebruiken.
  • Eenmaal gepubliceerd blog kan je niet herzenden, mits je hem opnieuw met een nieuwe datum inplant.
  • Wil je elke week/maand wisselen met een mooie persoonlijke intro dan moet je dus de RSS feed steeds pauzeren en weer aanzetten. Wil je er geen werk van hebben, maak dan een algemene intro.

Dit was een lezersvraag van Top 2 Toe 4 You. Heb jij nu ook een vraag? Stuur hem in door een mail te sturen naar mij.

Abonneer je op mijn nieuwsbrief en vink aan welke updates je wilt krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger