Skip to main content
Gepost onder het thema:

Een professionele uitstraling

Een professionele website is een website die klanten oplevert. Wat maakt een website succesvol en wat moet je echt niet doen?

De eerste indruk van je website is van groot belang. Experts zeggen dat al gauw de helft van de bezoekers zich laat leiden door het webdesign.

Geschatte leestijd: 7 minuten

Een professionele website

  • Komt betrouwbaar over
  • Heeft de mogelijkheid voor SEO optimalisatie
  • Is gehost bij een betrouwbare hostingpartij
  • Heeft waardevolle en originele content.
  • Gebruikt de juiste tone-of-voice
  • Heeft geïnvesteerd in professionele foto’s
  • Goede navigatiestructuur, doordacht. Ik kan de informatie die ik zocht makkelijk vinden.
  • Laad snel genoeg
  • Is makkelijk doorzoekbaar
  • Is transparant over de persoon of het bedrijf achter de website
  • Heeft de mogelijkheid tot makkelijk contact opnemen
  • Laat aanbevelingen zien en aangesloten branches
  • Een gezicht achter de website, zie ik namen en foto’s staan. Een goede over ons pagina

Ik heb weleens een nieuwe klant gekregen zonder dat ik er zelf maar een gesprek aan hoefde te wijden. De keuze was al gemaakt door mijn look & feel. Ziet jou website er authentiek, professioneel en betrouwbaar uit? Heeft jouw bezoeker het gevoel dat ze met een expert te maken hebben? Kan je alles makkelijk vinden of raak je gefrustreerd omdat het zo onduidelijk is.

Homepage

Niet elke bezoeker komt binnen via je homepage, maar het meerendeel wel. Wordt er op de homepage direct duidelijk wat je doet en wie je bent? Straal je professionaliteit uit?

Een bezoeker kan heel veel aannames hebben over jou en je bedrijf. Alleen al door het bekijken van je website. Zorg dat jouw website een goede weergave geeft van jouw bedrijf en jouw persoonlijkheid uitstraalt! Kies persoonlijke foto’s, kies foto’s waarin jouw doelgroep zich herkent. Symbolische afbeeldingen of afbeeldingen die voor jou synoniem staan voor een bepaalde gedachte komen niet altijd zo over bij de bezoeker. Laat ze niet te veel nadenken maar wees duidelijk en specifiek.

Laat je huisstijl maken door een vormgever

Voer je huisstijl door op alle pagina en op al je kanalen. Het kan namelijk heel verwarrend zijn als je nieuwsbrief er totaal anders uitziet dan je website. Of je Facebook pagina een heel andere foto gebruikt dan je website. Gebruik je logo op één manier, gebruik dezelfde portretfoto. Kies dezelfde lettertypes voor al je uitingen. Gebruik foto’s van mensen maar liever geen stockfoto’s. Wees consistent in het kleurgebruik.

Over mij pagina

De over mij / over ons pagina is in dit kader ook heel belangrijk. Deze gaat over laten zien wie je bent, waar je voor staat en expert in bent. Maar hier kan je ook de connectie aangaan met je doelgroep. Vaak ben je je eigen klant. Is het je wel eens opgevallen als je een persona schrijft, dat dit vaak ook over jou gaat? Daarom is het niet zo gek om ook wat meer persoonlijk te worden op deze pagina. Laat weten dat jij ook dezelfde uitdagingen hebt gehad en nu de oplossing hebt die je wilt delen.

Wat is het doel van je pagina?

Bedenk bij elke pagina, wat is mijn doel? Waarom staat deze pagina op mijn website. Wat wil ik dat mijn bezoeker gaat doen op deze pagina? Wil ik dat ze een formulier in gaan vullen (zodat je ze een specifiek aanbod kan mailen), of wil je dat ze iets gaan kopen? Wil je dat ze meedoen aan je workshop? Maak een duidelijke Call-to-action button, stuur aan op het voltooien van een actie.

Kies ervoor om datgene wat je het belangrijkste vind de meeste aandacht te geven. Een grote foto met daarop een korte tekst plus call-to-action of een invulformulier lijken het beste te werken.

Geef je bezoeker één duidelijke keuze.

Kom je wel eens op een website en weet je niet wat je nu moet kiezen?

  • ga ik via het menu zoeken of scroll ik naar beneden
  • zal ik dat e-book downloaden, of klik ik eerst door op dat blog
  • wil ik nu direct iets weten over die workshop of…

Het is goed om te weten dat men vaak binnenkomt via een Google zoektocht, en dat is niet altijd je homepage. Richt dus niet al je pijlen op de homepage. Het kan hier ook gaan om twee soorten bezoekers. De een komt binnen met een gerichte vraag en de ander heeft bijvoorbeeld je naam doorgekregen of klikt door via een reactie die je hebt gegeven op social media.

Zorg dat je goed content heb staan, waar de informatie in staat die een bezoeker wil lezen.

Visuele hulpjes

Soms kan het helpen om de kijkrichting te sturen door op achtergrond foto iemand te laten kijken naar het invulformulier of de knop. Er is ook een onderzoek bekend dat een simpel pijltje al heel veel kan doen. Het proberen waard!

Lijstjes en opsommingen

  • Het schijnt dat het eerste
  • en laatste punt op een lijstje
  • het beste wordt onthouden
  • maak daar gebruik van en zet het belangrijkste dus boven en onderin.

Laat positieve feedback zien

Maak gebruik van het feit dat mensen meegaan met de groep. Als je laat zien dat mensen tevreden zijn over je dienstverlening, jouw en je product. Dan is het hoogstwaarschijnlijk dat je bezoeker dat gevoel over neemt.

Je kan dit heel eenvoudig doen door testimonials te tonen, het aantal likes op een blog te tonen.

De laadtijd van je pagina

Een pagina die te lang duurt om in te laden is heel frustrerend en maakt dat je bezoekers kwijtraakt. Let vooral op de afbeeldingen, gebruik eventueel een plugin die de afbeeldingen nog een keer comprimeert. Meer in dit blog over afbeeldingen.

Keep it Simple, Stupid

Een design principe uit de programmeurs-wereld maar overgenomen door grafisch ontwerpers om aan te geven dat een boodschap het beste overkomt als je niet te veel verteld en de vorm simpel houdt. Een ander principe die je misschien kent is Less is More (Mies van der Rohe).

Wil je jouw conversie verhogen, zorg dan dat je pagina opbouw helder is en aanstuurt op een duidelijke actie die je van de bezoeker verwacht.

Kill your darlings

Of eentje die ik op de academie altijd hoorde: Kill Your Darlings. Want want kan je soms verknocht zijn aan een mooie foto die je zelf hebt gemaakt of een woordgrapje. Misschien heb je er uren aan gewerkt. Als het niet meewerkt aan het doel…

Oorzaken van te weinig verkeer naar je website:

  • De website is niet aangemeld bij Google Search Console
  • Je hebt geen bedrijfsprofiel aangemaakt bij Google
  • De website is nog te jong in vergelijking met concurrenten die hetzelfde aanbieden
  • De concurrenten hebben geïnvesteerd in SEO teksten en jij niet
  • Je hebt niks meer gedaan aan je website na live gang
  • Je schrijft geen blogs of artikelen die ingaan om de problemen en vragen van je doelgroep
  • Je gebruikt social media niet om aandacht te vestigen op je webste
  • Je hebt geen linkjes terug naar je website vanaf andere websites
  • Je verstuurd geen nieuwsbrieven
  • Je adverteert niet
  • Je vertelt niet over je werk op sociale evenementen
  • Je hebt je doelgroep niet duidelijk en bent er voor iedereen

Koop een pakket waarbij je samen met mij hier aan gaat werken >>

Bezoekersgedrag en data

Er zijn programma’s die een heatmap kunnen maken van het gedrag van jouw bezoeker. Wil je echt weten hoe men jouw website bekijkt dan is dit een optie. Een andere manier om te meten of je call-to-action werken is het aanmaken van doelen in Google Analytics. Je kan dan doelpagina’s instellen zodat je kan meten of de actie wordt uitgevoerd en hoe vaak.

heatmaps

Zelf een professionele website maken? Je kan een online training volgen voor €250,- excl. btw. Je kiest zelf of je deze wil uitbreiden met een extra uren voor begeleiding. Of voor hulp bij je online marketing. Bezoek de pagina zelf-een-website-bouwen voor meer informatie.

Dit waren heel wat tips, laat je me weten met welke tip jij gaat starten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.