Hoe personaliseer ik mijn MailChimp nieuwsbrief?
Door personaliseren krijg je meer respons op je nieuwsbrief. Maar wat wordt er nu mee bedoeld?
Geschatte leestijd: 5 minuten
Het personaliseren van een nieuwsbrief gaat verder dan de naam van de geadresseerde er boven zetten. Dat zou ik zeker doen als je de voornamen hebt van je lezers. Maar je wilt je vooral aangesproken voelen doordat de onderwerpen aansluiten, je het idee hebt dat de schrijver jou begrijpt en de tone-of-voice past bij de doelgroep.
Hoe maak je de aanhef persoonlijk
Om een naam uit de database te halen gebruik je een zogenaamde “Mergetag”. Hieronder zie je waar je deze vind. Voor een voornaam plaats je bijvoorbeeld Beste *|FNAME|*

Personaliseer de onderwerpregel
Gebruik ook het onderwerp om iemand persoonlijk aan te spreken. Hallo Sandra, wil jij ook leren hoe je meer interactie krijgt met je doelgroep?
Verdiep je in jouw doelgroep
Onderzoek wat jou doelgroep bezig houd. Tegen welke problemen lopen ze aan en waar kan jij ze bij helpen? Zijn deze oplossingen te rubriceren? En kan je van deze rubrieken aparte groepen maken? Wil iemand op de hoogte gehouden van aanbiedingen? Of willen ze een bepaald merk volgen? Willen ze weten wanneer er een workshop is? Zijn er specifieke onderwerpen?
Maak hier groepen van, die je in het aanmeldformulier zet.
Zet ‘overal’ linken op en gebruik call-to-actions
Je kan niet meten zonder dat er geklikt word. Zorg dus dat er op ‘alles’ geklikt kan worden. Je kan een link plaatsen op tekst en op afbeeldingen. Je kan daarnaast ook video’s, iconen naar je sociale en buttons plaatsen.
Stel vragen
Ook in je nieuwsbrief kan je vragen stellen, het gaat niet over zenden van jouw boodschap, laat weten dat je geïnteresseerd bent in jouw doelgroep. Lezers kunnen direct reageren op jouw nieuwsbrief. In MailChimp heb je een inbox waar deze reacties op binnenkomen. Vergeet niet om deze in de gaten te houden! Als je een reactie krijgt weet je dus iemand hebt getriggert, hier moet je dus wat mee doen.
Maak gebruik van tags in de formulieren op je website
Achter de schermen kan je vaak ook een tag meegeven aan een persoon. Handig bij een weggever. Als je meerdere weggevers inzet die ingaan op verschillende hulpvragen, dan weet je al wat meer over je lezer. Ook kan je werken met surveys of een poll.
Bekijk de rapportage in MailChimp
Bekijk hoe je campagne het gedaan heeft en pas verbeteringen toe waar nodig. Ga na waar op geklikt wordt, op de plaatjes of juist op de buttons, of toch op de tekst-linkjes. Maak gebruik van deze informatie om de volgende mailing te optimaliseren voor jouw doelgroep. Werk met rubrieken. Wissel de volgorde van de rubrieken. Klikken ze vooral boven in de nieuwsbrief? Experimenteer met de lengte. Maak het uit als je een heel korte stuurt, wordt deze beter gelezen.
Het aanmeld proces
Om een naam boven de nieuwsbrief te zetten heb je allereerst voornaam nodig van je abonnee. De eerste stap is dus te zorgen voor een aanmeld proces waarbinnen je ook de voornaam vraagt in te vullen. Hieronder een voorbeeld van een formulier die ik met Gravity Forms heb gemaakt. Deze heeft een koppeling met MailChimp waardoor ik ook de groepen kan tonen die ik in MailChimp heb aangemaakt. Achter de schermen kan ik ook een aanmeld URL en een tag meegeven. Allemaal data die ik kan gebruiken om een specifiek segment (doelgroep) aan te schrijven.
Je kan ook de plugin MailChimp for WordPress gebruiken.

Landingspagina’s voor specifieke rubrieken
Kan je jouw content (blogs, artikelen, verhalen) inmiddels opdelen in rubrieken? Dan zou je op de verzamelpagina (categorie pagina), een aanmeldformulier kunnen zetten met een weggever of alleen al het aanbod doen voor gratis tips en advies. De bezoekers die zich via deze pagina aanmelden geef je een tag mee achter de schermen. Het verschil tussen tags en categorieën vind je hier>>
Deze tag kan je dan gebruiken om specifiek deze groep te mailen. En omdat deze groep specifiek is kun meer de diepte in gaan en ze een maatoplossing bieden.
Vind je dit toch wel ingewikkeld om zelf te doen? Boek een 1-op-1 via zoom.
Signup Url MailChimp
Wordt het implementeren van een formulier te ingewikkeld voor je? Vraag hulp, of gebruik het algemene formulier van MailChimp zelf. Minder mooi, maar toereikend. Deze vind je onder het tabje Signup forms. Hierop zien mensen alle groepen waarvoor ze zich kunnen aanmelden. Dit is bijvoorbeeld mij link: http://eepurl.com/dxcmpv

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Prangende vragen over MailChimp?
MailChimp blijft veranderen en dan is het fijn om er een expert bij te betrekken. We gaan samen naar het probleem kijken zodat je weer verder kan.
Soms moet je op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0
Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.
Geef een reactie