Skip to main content

Opschonen WordPress website

Aangepast op: 6 jun, 2023
Dit blog hoort bij het onderwerp:

Ik kom met regelmaat een website tegen waar ik een wildgroei aan plugins zie. Soms zie ik wel drie verschillende contactformulieren-plugins. Maar dit is niet het enige waar het mis gaat. Tijd voor een opschoon actie!

Geschatte leestijd: 6 minuten

Beperk het aantal plugins

Ik heb heb al eens een blog geschreven over de plugin die ik zelf het meeste gebruik. En persoonlijk denk ik dat je er niet meer nodig hebt om de meest gebruikte functionaliteiten toe te voegen aan je website.

Te veel plugins in je website verhoogt het risico dat je website stuk gaat omdat er een conflict is in de code. Loop je website na en bekijk welke plugins je niet gebruikt en deactiveer deze. Je hebt niet drie verschillende contactformulieren nodig. Ook niet drie caching plugins, of drie verschilldende gallery plugins. Twijfel je, deactiveer dan eerst en bekijk je website. Doet deze het nog steeds, grote kans dat hij weg kan. Let wel op met sommige plugins die juist achter de schermen werken zoals Really Simple SSL, een Yoast SEO of caching plugin.

Beperk het aantal templates

Je hebt maar 1 backup template nodig, de rest kan weg. In het geval van een child-theme dus drie. Let op dat je in dus niet het hoofdthema weggooit en ik het geval van een child-theme, niet het gekoppelde thema.

Check de site-diagnose

Via het dashboard zie je ook de “Status sitediagnose”, check welke items er open staan en schakel eventueel hulp in van je webbouwer.

Beperk het aantal blogs

Ben je een fervent schrijver van blogs, ga dan na of ze nog actueel zijn. Actualiseer ze, voeg samen of verwijder blogs. Let hierbij op dat je een redirect aanmaakt naar een ander blog zodat bezoekers die op een oude link klikken doorgesluisd worden naar de nieuwe blog. Een andere plugin is “linkchecker” die zoekt kapotte interne links op. Deze ontstaan weer als je blogtitel en hun permalink aanpast of weggooit.

Werk je met contentmarketing dan kan het juist goed zijn dat je een flink aantal informatieve blogs hebt over een onderwerp. Ga dan aan de slag met Cornerstone pagina’s. In dit blog lees je er meer over: Markeer je meest belangrijke artikelen als cornerstone content.

Waar je ook naar moet kijken is de paginaweergaven. Dat ze je staan in het berichtenoverzicht. Als een pagina helemaal geen hits krijgt dan moet je deze als eerste aanpakken. Deze doen helemaal niks voor je en herschrijf je of gooi je weg. Uiteraard is een kopietje bewaren altijd handig. Heb je een blog wat het heel goed doet ga dan na of deze ook converteert. Zo niet probeer deze dan bij te buigen naar een conversie door een call-to-action toe te voegen.

Beperk tags en categoriëen

“Vroeger” gebruikten we metatags die we vulden met zoekwoorden. In WordPress heb je ook de opties om tags te gebruiken, maar dit is niet hetzelfde. Simpel gezegd: “Categorieën gebruik je voor het onderwerp en de tags voor labelen (en filteren). Wat nog belangrijker is om te weten. Voor elk blog of categorie wordt er een archiefpagina aangemaakt. Een pagina die opgepikt kan worden voor de Google zoekmachine maar vaak helemaal niet is opgemaakt. Lees er over in dit blog: Hoe gebruik je categorieën en tags?

Gooi niet gebruikte afbeeldingen weg

Afbeeldingen gebruiken schijfruimte bij je hostingpartij. Deze is beperkt en kan vol raken, zeker als je foto’s van 3 MB gaat uploaden. Verklein je foto’s voor je ze upload en gooi niet gebruikte foto’s weer uit de bibliotheek. Meer info over afbeeldingen in dit blog: https://sandragortemaker.nl/wordpress/afbeelngen-bewerken-voor-je-wordpress-website/

Bewaar niet te veel backups

In principe is één backup van je bestanden en je database voldoende. Ook hierbij is er gevaar voor schijfruimte die vol raakt. Gebruik je Installatron of een soortgelijk sofware installatie programma, check dan even het aantal en bewaar alleen de meest recente versie.

Wie zijn WordPress website goed bijhoud klikt met regelmaat in het dashboard op “Status sitediagnose”. In dit blok vind je tips over wat je zou kunnen verbeteren. Vaak krijg je ook de melding je inactieve thema’s te verwijderen. Maar hoe doe je dat eigenlijk?

Status sitediagnose

Ben je niet beken met deze meldingen? Je vind de sitediagnose terug als je inlogt op WordPress, en daarna klikt op dashboard. Klik door naar het Sitediagnose scherm. Hier vind je meer uitleg. Een voorbeeld zie je hieronder.

Video: hoe verwijder je veilig een thema?

Het actieve thema staat altijd links. Word er een Child Theme gebruikt dan is er ook nog een hoofdthema. Deze twee laat je altijd staan. Kortgeleden is Twenty Twenty-Two uitgekomen. Alle eerdere thema’s (mits je dit niet je actieve is) kan je verwijderen. Je vindt je thema’s onder Weergave>thema’s.

Er zijn nog veel meer functies in WordPress

Wist je dat je comments aan en uit kan zetten? Of dat je op de overzichtpagina ook het aantal berichten of pagina’s die je zit kan ophogen naar bijvoorbeeld 50? Dat scheelt heel veel scrollwerk. Een blog en video vind je in het blog: Welke opties heb ik in WordPress

Onderhoudscontract

Vind je het toch allemaal een beetje spannend? Vaak kan je bij je webdesigner ook een onderhoudscontract afsluiten. Voor een maandelijks of jaarlijks bedrag worden dan jouw updates gedaan. Het gaat hierbij om je thema, plugins en WordPress zelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Hulp nodig bij je/een WordPress website?

Maak je eigen website

Pakket A

Ideaal voor de startende ondernemer die nog geen website heeft. Bouw je eigen WordPress website met behulp van mijn videotraining en premium thema.

Extra begeleiding via Zoom is altijd bij te bestellen.

€250,-

Bouw verder aan je website

Pakket B

Ideaal voor de ondernemer die al een WordPress website heeft, maar hier wat aan wil wijzigen. Ik denk mee met de technische zaken en optimalisaties van de website.

  • 1-op-1 begeleiding – 5 uur

Los €400,- , maar als tweede pakket €350,-

Behaal meer succes met je online business

Pakket C
  • 1-op-1 begeleiding – 10 uur

Ideaal voor de ondernemer die al een website heeft staan, maar graag meer succes wil halen uit online business

Los €800,- , maar als tweede pakket €650,-

Of lees nog even verder