Skip to main content

van bezoeker naar klant

Website strategie

Zelfstudie, samen of deels uitbesteden, het is allemaal mogelijk

Het hebben van een website is een onderdeel van online marketing.

Studio Sandra Gortemaker ontwerp en bouwt website. En daarnaast help ik je op weg met de implementatie van een aantal marketingtools.

In de praktijk komt dat er op neer dat ik een aantal plugin installeer op je WordPress website die jou gaan helpen. Indien gewenst geef ik uitleg en boek je daarvoor een sessie of volg je een online training.

Ook maak ik e-mail templates voor LaPosta en MailChimp. En kan je ook helpen met het bouwen van een e-mailserie. Of een andere automatisering.

  • Yoast SEO – voor het toepassen van zoekwoorden
  • Gravity Forms – automatiseren contact flow
  • Aanmeldblok nieuwsbrief
  • Landing- en of Salespagina’s
  • Webshop met WooCommerce
  • Online leeromgeving met Learndash
  • Content structurering met tags en categorieën
  • Restyling bestaande website
  • Uitleg over klantreis en contentmarketing

Do-it-Yourself

Ik ben van mening dat je als ondernemer de regie houdt door kennis op te doen. Heb je genoeg kennis dan kan je daarna beslissen of je iets zelf blijft doen of gaat outsourcen.

Kies wat bij je past

Ga alsjeblieft niet met een nieuwsbrief, SEO, de socials of content-marketing aan de slag als je hier enorm gestrest van raakt.

Ga bij jezelf te rade, wat gaat je makkelijk af? En hoe komen de klanten nu? Komen ze uit je netwerk omdat je wel van netwerken houd? Zijn jouw klanten jouw ambassadeurs? Zorg dan dat je website goed op orde is en actueel en besteed je energie daar aan.

Let op

Ik ben geen online marketeer, maar bouw websites en nieuwsbrieven. Ik kan wel zijn/haar adviezen doorvoeren. Een online marketeer kan je helpen bij:

  • Instellen Google Tag manager en Looker Studio
  • Google Ads en koppelingen met tag manager
  • Zoekwoorden onderzoek
  • Advies voor herstructurering menu en pagina opbouw
  • Advies voor een sales-pagina opbouwen
  • Advies over welke woorden je meer moet gebruiken of welke namen je aan je menu-items geeft
  • Ben jij iemand die graag kennis deelt?
  • Heb jij een oplossing gevonden die iedereen zou moeten gebruiken?
  • Heb jij een methodiek ontwikkelt waar je anderen mee kan helpen?

Dat is vaak geweldige input om te gebruiken in je online marketing. Je doet dit door waardevolle artikelen te schrijven. En dan ben je al aan de slag met content-marketing en SEO. Beide strategieën waarbij je een website goed kan inzetten.

Contentmarketing

Bij contentmarketing gebruik je content op een strategische manier om leads en opdrachten binnen te halen. Je kan hierbij denken aan bloggen, gebruik maken van video, webinars, updates plaatsen op social media. Ik schrijf regelmatig blogs over dit onderwerp omdat ik dit een hele persoonlijk manier vind om contact te maken met je doelgroep vanuit je eigen expertise.
Lees over dit onderwerp >>


Klanten trekken via de zoekmachine van Google

SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Google struint met een robot continu het internet af, op zoek naar nieuwe pagina’s. Deze pagina’s worden gelezen (geïndexeerd) en krijgen een ranking. Als er nu iemand zoekt op die termen, dan zoekt Google daar pagina’s bij die matchen. Je pagina’s optimaliseren houdt o.a. in dat jij je tekst gaat verrijken met zoektermen en daarmee Google sturen naar je pagina’s.

Lees verder over SEO>

Ik loop vast op marketing..

Stel je voor dat marketing het vertellen is van jouw verhaal. Over hoe jij een iemand hebt geholpen met jaar kennis en vaardigheden. Maakt dat al een verschil in hoe je over marketing denkt?

Stel je voor dat je makkelijk contact maakt met gelijkgestemden door alleen maar te delen wat je bezighoudt. En dat deze mensen graag door jou geholpen willen worden. Gevoelsmatig hierdoor weten dat ze bij jou moeten zijn. Zou het dan niet zonde zijn dat ze je niet weten van je bestaan?

Door met andere ogen naar marketing te kijken gaat er een wereld voor je open. Neem de tijd om hier eens over na te denken.

Het hoeft niet allemaal via een website of nieuwsbrieven. Denk ook aan podcasten, een videokanaal, lezingen, workshops en netwerken.
Bekijk de online trainingen over personal brand en meer>>

Zonder strategie haal je te weinig uit de mogelijkheden van je website. Goed ingericht en met de juiste inzichten haal jij elke keer nieuw werk uit je website.

Kennen, bereiken en vasthouden doelgroep.

De meeste ondernemers hebben wel een globaal idee van wat hun ideale klant is, maar niet wat hen triggert om contact met jou op te nemen. Daarnaast wordt de prioriteit gesteld aan de klussen en de opdrachten, maar niet aan het vinden van nieuwe klanten. 

Een online strategie opzetten start met het in kaart brengen van jouw ideale klant. Ga hiervoor in gesprek met je ideale klanten.

Van welke opdracht kreeg je de meeste energie en waarom? Neemt iemand contact op, vraag dan altijd hoe ze jou hebben gevonden en waar ze op hebben gezocht.

Evalueer altijd je opdracht en vraag om een aanbeveling of review. Verwerk dit in een persona. 

Vind je dit lastig en wil je dit samen doen?


Wat is jou strategie?

  • Weet jij waar jouw klant mee zit? Waar deze mee geholpen wil worden
  • Weet jij hoeveel bezoekers er op je website komen, op welke pagina en hoe lang?
  • Weet jij welke route (klantreis) jou uiteindelijke klant heeft genomen?
  • Laat jij werk liggen omdat je geen inzicht hebt in wat er online mogelijk is?
  • Ben jij elke keer handmatig mensen aan het terugmailen met standaard mailtjes?
  • Vergeet jij de follow up te doen?
  • Vraag jij om feedback en plaatst je testimonials op je website
  • Laat jij genoeg zien van jouw expertise?
  • Weet jij waar jou ideale klant op zoekt?

Schrijf een online marketingplan

Online training

Zorg dat je een plan hebt waar je duidelijk een doel omschrijft voor de uitingen die je gaat gebruiken. Op mijn online leeromgeving vind je een training met stappen en invuloefeningen.

Om je bedrijf te laten groeien heb je een plan nodig, een strategie. De nieuwste methode die je bedrijf kan laten groeien is op basis van data gedreven marketing. Growth Hacking genoemd. Je gaat op zoek naar de manier om je bedrijf te laten groeien middels experimenten.

Voordat je hier mee kan starten zijn er 5 acties die je gedaan moet hebben. Het invullen van deze modellen. Wil je hier hulp bij en dit samen doen? Let me know!

  • Personas
  • AAARRR Pirate Funnel
  • OMTM; One Metric That Matters
  • Business Model Canvas
  • Value Proposition Canvas