Skip to main content

Meer lezers op je blog krijgen, hoe doe je dat?

Aangepast op:29/01/2024

Blog geschreven, maar niemand leest het? Wat kan je daar van balen. Er is veel tijd en energie aan besteed en zoiets kan erg demotiveren om er mee verder te gaan. Wat kan je er aan doen?

Geschatte leestijd: 7 minuten

Bloggen doe je om de volgende redenen. Je wilt graag je:

  • expertise delen – expert status verhogen
  • gevonden worden via zoekmachines (SEO)
  • bezoekers laten kennismaken met jou
  • kennis/passie delen
  • contact met je doelgroep

Als je er voor hebt gekozen om met berichten te gaan werken hoe stel je het publiek dan op de hoogte van die nieuwe publicatie? Het is niet zo dat ze uit zichzelf op je website komen.

Acht manieren om jouw blog onder de aandacht te brengen

  1. Meerdere keren plaatsen van een bericht op social media met een backlink naar je website – lees hieronder verder over mindmapping.
  2. Het versturen van een nieuwsbrief via bijvoorbeeld MailChimp of LaPosta
  3. Het installeren van een pushnotificaties plugin in WordPress (bekijk de video hieronder)
  4. Het installeren van een abonnements plugin zoals Jetpack (bekijk de video hieronder)
  5. Het werken met de ingebouwde RSS feed
  6. Melden in een persoonlijk gesprek dat je hier een blog over hebt geschreven
  7. Het toevoegen van een link aan je e-mailbericht (in de handtekening)
  8. En last but not least, zorg voor de juiste zoekwoorden zodat Google het oppikt.

Doelgroeponderzoek

Ik blijf het maar herhalen omdat veel teksten niet gericht zijn op de Jobs to be done van de bezoekers. Ze hebben een vraag, ze willen een oplossing en gaan zoeken via de zoekmachine (en vragen rond in hun netwerk). De meeste ondernemers hebben dat wel globaal in hun hoofd, maar ik raad je aan heel specifiek te worden in wat die vragen kunnen zijn. Dat gaat je echt helpen.

Houd het gesprek gaande, gebruik call-to-action

Het allermooiste wat kan gebeuren is dat er interactie ontstaat tussen jou en de lezer. Woehoe spannend en leuk! Want dit is wat je wilde. Ga hier zorgvuldig mee om en reageer altijd, vraag door. Laat wat van je zelf zien en laat vooral weten hoe jij kan helpen. Interactie stimuleer je door een vraag te stellen een actie uit te lokken. Heb jij al ideeën hoe jij dit gaat doen?

Gebruik contentmapping om update teksten te verzinnen

In het kort, je breekt je hele blog uit elkaar in kleine stukjes. Je gebruikt hierbij verschillende invalshoeken en deze post je op verschillende tijden en kanalen. Op deze manier haal je meer uit je blog en je kan per doelgroep (kanaal) een andere tone of voice gebruiken.

Wie heeft het bedacht?

Naar mijn weten komt het idee bij Carlijn Postma vandaan. Ik heb ik ieder geval in 2015 deze methode aangeleerd gekregen via de werkboeken van The Post. Wil je meer weten hierover? Lees dan haar blog uit 2014 op Frankwatching. Het hele idee is dat je meer haalt uit dat ene blog. Op hun website kan ik de methode niet meer vinden maar via Frankwatching kan je wel een training volgen.

Hoe pas ik het zelf toe?

Het is belangrijk om eerst inzicht in je doelgroep te krijgen. In de pdf die je hieronder kan downloaden vul je eerst de vragen in over je doelgroep. Heb je dat helder dan kan je door naar contentmapping. Kies een blog welke je onder de aandacht wil brengen en maak gebruik van de invuloefening op pagina 2.

Social media en Open Graph

De meest makkelijke manier is een uitgelichte afbeelding toevoegen aan je blogbericht en de link te plakken op je kanaal. Vaak wordt dan het bericht met titel, uitgelichte afbeelding en een intro ingeladen. Eventueel voeg je nog een extra tekst toe. Het Open Graph Protocol zorgt ervoor dat deze informatie ook daadwerkelijk wordt ingeladen. Installeer Yoast SEO om van dit protocol gebruik te kunnen maken.

Het versturen van een nieuwsbrief

Bezoekers van jouw website kiezen er zelf voor om gemaild te worden. Dat maakt dat deze manier uitermate geschikt is om te gebruiken. Afhankelijk van de mate van automatisering kies je een e-mailmarketing oplossing. MailChimp en La Posta vergelijken. Dit zijn er maar 2 van de vele, maar ik werk momenteel alleen met deze vandaar dat ik ze zo expliciet noem.

Pushberichten

Met pushberichten kan je lezers op de hoogte houden van een nieuw blog. Dat kan automatisch of vanuit het dashboard van de applicaties. Er is veel keuze in en het is veel werk om dit op te zetten. Er wordt geclaimed dat het meer dan 30% meer bezoekers naar je website trekt.

Pushberichten WordPress - plugin

Abonneren via de website zelf met bijvoorbeeld Jetpack subscriptions

Jetpack is een set van functionaliteiten. En een daarvan is het kunnen abonneren op het blog. Ik gebruik het zelf niet en installeer het ook niet meer bij klanten omdat ik het idee heb dat het mijn website vertraagd en ik continue word gevraagd om te abonneren op aanvullende diensten. Maar sommige van mijn klanten vinden het wel heel handig, vandaar dat ik hem meld. Meer hierover vind je op hun website >> Je krijgt als abonnee een mail in je mailbox. Heel simpel mailtje met een titel en een tekst.

Abonneren via JetPack op een WordPress blog

Het werken met de RSS feed

WordPress heeft vanaf het begin al een RSS feed. Ik gebruik deze zelf in combinatie met een automation in MailChimp. Deze verstuurd een campagne bij elk nieuw blog in een bepaalde categorie. RSS feeds zijn niet heel populair en ik ken niemand die die een RSS reader gebruikt en zo het laatste nieuws bijhoud. Ik vermoed dat hier een hele specifieke doelgroep voor is zoals ondernemers die willen bijblijven met de laatste technologie en dit dan via een app instellen.

Wat zijn berichten?

Berichten zijn iets anders dan pagina’s en niet iedereen gebruikt deze functionaliteit in WordPress. Pas als je wil gaan werken met artikelen die tijdelijk van aard zijn dan gebruik je berichten. De tijdelijkheid zit hem dan in de nieuwswaarde die korter is dan de pagina’s uit je menu. Maar als jij de berichten aanpast en update dan verleng je de nieuwswaarde. Een bericht kan dus ook jaren op je website staan, maar zal in de loop der tijd worden aangepast om het actueel te houden. Een contactpagina daarintegen zal je alleen aanpassen als je verhuisd, een nieuwe foto er bij zet of als je een optimalisatie* doorvoert.

*optimalisatie is een wijziging die je doet om te leesbaarheid te verbeteren of een zoekwoord gebruikt om meer bezoekers te trekken.

WordPress - het verschil tussen pagina's en berichten

Berichten / blogs schrijven om meer onder de aandacht te komen

Je begint dus vaak met blogs schrijven in het kader van contentmarketing. Je wilt jezelf neerzetten als expert en je wilt dat Google jou ook zo gaat zien. Je doel is meer verkeer naar je website trekken doordat Google jouw blog als beste match ziet voor een zoekopdracht. In dit kader is het blog over zoekintenties heel interessant. Weet jij hoe en waarom mensen op jouw website komen?

Lees het blog: Wat is de zoekintentie van jouw bezoeker?

Blijf verder lezen:

Heeft dit blog jou mooie inzichten of actiepunten op geleverd?

Laat het me vooral weten hier beneden in de ‘comments’. Help mij ook anderen te helpen en geef een beoordeling aan dit blog. Of abonneer je op mijn YouTube kanaal en blijf zo op de hoogte van elke nieuwe video. Mijn dank is groot!

Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.