Skip to main content
Aangepast op: 30 jan 2024

MailChimp trigger op CTA button.

Ook wel eens een reminder vanuit MailChimp willen sturen maar liep je vast op het feit dat je dat niet kon doen op basis van klikken op een specifieke CTA button in de mail?

In twee video’s laat ik je zien waar ik tegenaan liep bij het bouwen van een Customer Journey. Ik ben heel benieuwd of jij hier ook wel eens tegen aan bent gelopen. En of ik nu inderdaad de juiste oplossing heb gevonden. En hopelijk bespaar ik jou dan de tijd om het uit te zoeken.

Hoe je werkt met knooppunten in een Customer Journey

In een journey maak je veel gebruik van de if/else voorwaarde om een volgende stap te plannen.

Je kan ook een wacht op trigger punt plaatsen waarbij iemand in de wacht komt totdat aan de voorwaarde word voldaan.

Het dilemma

In veel gevallen wil je iemand nog een een mail sturen als hij/zij juist niet op de CTA button klikt.

Vraag me niet waarom het niet in MailChimp zit. Maar ik vind het reuze onhandig.

In de journey zit een waiting trigger, die het mogelijk maakt om iemand te mailen die niet of wel op een specifieke CTA link heeft geklikt. Maar ik wil juist het pad opsplitsen. De ene een reminder sturen en de rest die al een kaartje heeft een leuk mailtje totdat het event begint.

De if/else die een splitsing maakt in het pad is niet toe te passen op basis van het niet klikken op een specifieke link.

Mailchimp reminder uitnodiging sturen - het dillemma

De oplossing

Er is een hack te maken door een hele korte journey in te stellen op basis van het klikken. Geef iedereen een tag mee die wel klikt. En zet in de andere journey een wachtperiode op waarna je iemand mailt die de trigger nog niet heeft.

Maak een aparte Journey aan en tag daarin iemand die de CTA link aanklikt. Deze tag kan je vervolgens wel halverwege een andere Customer Journey toepassen. Heel onhandig allemaal. Nu maar hopen dat dit nog gaan inbouwen.

Mailchimp - stuur een herinnering naar iemand die niet op je CTA heeft geklikt

Niet sturen als er al een kaartje is gekocht

In de video heb ik nog niet laten zien hoe je vervolgens voorkomt dat iemand een reminder stuurt die al wel een kaartje heeft gekocht. Zorg dat je deze personen een tag meegeeft in MailChimp om ze er uit te filteren. Die filter zet je op de reminder. Stuur alleen naar mensen met een specifieke tag. En je moet dan een ticketsysteem hebben wat die tag door kan sturen naar MailChimp.

Meer lezen over automation in MailChimp? Ga naar de overzichtspagina>>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger