MailChimp template maken – hoe doe je dat?
Maak zelf een nieuwsbrief in MailChimp. Bekijk de video en volg de stappen. Een MailChimp template maak je om er zeker van te zijn dat je vormgeving er elke hetzelfde uitziet. Zo ben je duidelijk herkenbaar voor klanten en leads.
Je maakt van je template een campagne en hierin vervang de teksten en de plaatjes en linkjes
Verschil tussen campagne en templates
Het verschil is niet altijd duidelijk doordat het zo op elkaar lijkt. Een campagne is wat je elke aanpast en verstuurd. Een template is het sjabloon wat je laat maken of zelf maakt en bewaard en niet meer aanpast. Van het template maak je in het begin een campagne en die vul je en verzend je.
In de loop van de tijd kan je merken dat je toch een andere invulling geeft aan je campagne en komt er eens een blokje bij of er gaat er een af. Dan kan je van je campagne ook weer een template maken. Verwarrend he…
Stappenplan template maken in MailChimp
Lezen 15 minuten, zelf maken: 4 uren
MailChimp is een online programma waar je nieuwsbrieven in kan ontwerpen en versturen. Je maakt een account aan. Hierna kan je een lijst aanmaken. Heb je straks een template gemaakt dan kan je verder met het versturen van een campagne.
- Stap 1 – Verzamel je huisstijl elementen zoals logo, font en kleurenpalet, foto’s
Heb je nog geen moodboard of huisstijlhandboek, maak er dan zelf een. Zodat je op al je uitingen hetzelfde uitstraalt.
– MailChimp heeft een beperkte keuze, kies straks een lettertype wat het meeste er op lijkt. Houd dezelfde aan als bij je website
– Gebruik lichte kleuren in de achtergrond
– Huisstijl kleuren in hexcodes #
– Een schetsje van hoe je jouw nieuwsbrief wil hebben - Stap 2- Verzin rubrieken aan en maak content aan om deze te vullen
Content kan zijn, een agenda, introductie, uitlichten van een dienst, een intro naar een blog, een verhaal uit het veld, een rapport wat je hebt geschreven. Een workshop, foto’s van daarvan.
Let op:
– plak niet je complete blog in je nieuwsbrief, alleen de intro en een lees meer link
– vergeet niet met regelmaat te bewaren. - Stap 3 – Open MailChimp en ga naar het tabje campaigns. Klik op Email Templates
Je kiest voor een simpele basis omdat je hiervan zeker weer dat deze responsive is. Bij de kant en klare template is dit niet altijd zeker. Je kan het proberen maar stuur dan eerst een test voordat je er tijd in steekt. Bekijk de test zeker op mobiel. Achtergrond afbeeldingen zien er heel gaaf uit, maar komen niet bij alle e-mailclients over. Beter safe than sorry. - Stap 4 – Kies contentblokken en sleep deze op hun plek
Hierna begin ik de eerste rubriek, je kan de titel van de rubriek er boven zetten of weglaten. Maar zorg er wel voor met een divider dat je elke rubriek van elkaar scheid. Je kan nu wisselen met de verschillende blokjes. Afhankelijk van de hoeveelheid tekst en de grote van de afbeeldingen. Kies bij voorkeur voor gelijke beeldverhoudingen. Dit creëert rust. Maak ook de linkjes aan in de tekst. - Stap 5 – Start met de styling
- Stap 6 – de Footer
Vergeet vooral de footer niet. Hierin staat verplichte informatie die je mee moet sturen zoals:
– je afzender naam en adres en e-mail. Deze informatie wordt met mergetags binnengehaald. Deze info vind je onder de settings van de audience, zoek op “Required email footer content”.
Ga je hier code weghalen, dan kan het zijn dat mailchimp je campagne straks niet wil versturen. of er gewoon een standaard footer extra onder plakt. Doe dit dus voorzichtig, zet de editor bij voorkeur op code zodat je al die haakje openen en sluiten ziet.
De tekst van het footerblok moet je nog vertalen. Daarnaast kan je nog een kopje plaatsen boven de mergetage (listdescription) die de tekst binnenhaalt over waarom je op de lijst staat.
Daarnaast vestig ik vaak ook extra aandacht op de mergetag/link naar het kunnen aanpassen van je account gegevens en het afmelden van de nieuwsbrief. - Stap 7 – Test, test test!
Vergeet niet om je nieuwsbrief te testen. Hoe komt hij binnen op mobiel, hoe op desktop. Hoe in gmail, outlook mail op je mac etc. Zoals eerder genoemd achtergrondafbeeldingen worden niet getoond in alle e-mailclienst. En als een lettertype niet aanwezig is op het apparaat van je ontvanger dan zal deze terugvallen op een ander lettertype. Het kiezen voor een mooi Google font is een ingecalculeerde keuze. Weet dat anderen een arial, helvetica of verdana zullen zien.
- Stap 8 – Maak een campagne van je template
Koppel een lijst. Maak eventueel nog een social post en social card aan en stuur eerst weer een test verzending naar jezelf en collega’s. Gebruik de linkchecker en preview opties rechtsbovenin en dubbelcheck alles. Komt de test bij je binnen. Klik ook daar eens door je nieuwsbrief. Sla je template op. Dupliceer hem eventueel om variaties te maken voor speciale evenementen en reminders.
- Stap 9 – Verzenden maar
Yes, dat heb je toch maar mooi weer gedaan. Vond je het ook zo spannend?
Een complete training met video’s vind je op mijn online leren platform. Hier geef ik nog meer stylingtips en hoe ik als grafisch ontwerper er naar kijk.
Do’s
- maak de nieuwsbrief passend in je huisstijl
- Wees kort en bondig
- Zet overal (plaatjes ook) linkjes op en check ze voor verzende
- Gebruik dezelfde beeldverhouding per rubriek
- Lijn blokken met elkaar uit
- Vul afbeeldingen uit of plaats ze naast de tekst (niet laten zweven in de tekst)
Dont’s
- Een bonte verzameling van kleuren gebruiken, houd het rustig
- Afbeeldingen in een tekst contentblok zetten (opmaak gaat stuk)
- Afbeeldingen laten zweven tussen de tekst. Plaats ze groter of naast een tekst.
- Achtergrondafbeeldingen (op eigen risico)
MailChimp termen en waar je nog even op moet letten
Het is wat overweldigend misschien vandaar nog wat extra uitleg.
Mergetags
Dat is een stukje code die informatie ophaalt en plaatst in je nieuwsbrief. Vaak is dit informatie die je bij settings invult. Maar er is ook data van MailChimp die geplaatst wordt zoals een link naar uitschrijven, aanpassen, een online versie. Of het automatisch binnenhalen van een voornaam zodat je een persoonlijke aanhef kan maken.
Preview en Testen
Preview and Test > Enter Preview mode

dit opent een voorbeeld van de nieuwsbrief. Sluiten kan weer met klikken op de X
Vergeet niet om tussentijds te slaan
Klik eerst nog even op save & exit, want we gaan de template eerst een naam geven en opslaan.
Na het opslaan kom je weer terug in het template overzicht, hier zoek je je template weer op en klik je op edit of de titel.
Vanaf nu moet je goed onthouden dat het template je basis is. Deze maak je eenmalig aan en dan gebruik je deze vervolgens in je campagne. In de campagne kan ja altijd nog blokken bijmaken of weghalen. Maak eventueel wat extra variaties aan in het template.
Preheader: Link naar je online archief / online versie
Maak altijd een link naar je online archief. Als je de zin selecteert en dan op het “anker of link” tekentje klikt opent het “insert or edit a link” veld. Hier zie je *|ARCHIVE|* staan. Zet dit er weer in als link nadat je deze tekst hebt aangepast. Maak er bijvoorbeeld van “Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar in e-mailprogramma, lees hem dan online.”
Header: Logo of afbeelding naar keuze
Je kan er voor kiezen je logo te uploaden. Kies dan uit de content-blokken, een text blok of een image+ caption. Gebruik bij voorkeur een logo met transparante achtergrond, een bestand wat eindigt op png. Heb je alleen een jpg met een witte achtergrond, zorg dan dat de achtergrondkleur ook wit wordt.
Of plaats een afbeelding van 600 breed. De hoogte maakt niet uit. Hieronder zie je een afbeelding van maximaal 600 breed of 1200 voor retina schermen. Vink aan “edge to edge”. Dan vult hij volledig uit. Zo niet dan zie je een rand zoals hier beneden.
Body
De body kan je vullen met contentblokken naar wens. Klik er open sleep tegelijkertijd naar link. Loslaten op de plek van jouw keuze. Daarna kan je op het potlood icoon klikken om tekst en of afbeeldingen toe te voegen. Uiteraard kan je ook blokken kwijt in de andere posities. Zeker doen als je wat wil spelen met verschillende achtergrondkleuren.
Footer
De gegevens die hierin staan bij aanmaak van het template zijn verplicht zie onderstaande tekst:
“We’ll automatically add your contact info into the footer block. Contact information is required in all campaigns to comply with the CAN-SPAM Act and international spam law.”
Er komt wat informatie binnen met mergetags uit de gegevens die je hebt ingevuld bij het aanmaken van je account. Zoals je adres: *|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* en de reden waarom iemand op je lijst staat dat is deze: *|LIST:DESCRIPTION|*.
Haal niet deze verplichte mergetags eruit, dan krijgen je klanten een nieuwsbrief met een dubbele footer, de tweede footer wordt er automatisch in geplaatst als er wat ontbreekt.
Laat de mogelijkheid om jezelf af te melden of je gegevens zelf aan te passen ook staan, vertalen kan uiteraard wel. Gooi je het perongeluk weg dan zet je weer terug door een link op de bewuste tekst te zetten en niet een url maar dit er in te plaatsen *|UPDATE_PROFILE|* of *|UNSUB|* voor uitschrijven
Monkeyrewards
En de “monkey rewards” |IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|*, je maakt per slot van rekening gratis gebruik van dit programma. Er komt een label van MailChimp mee met je nieuwsbrief. Onder design kan je deze aanpassen. Je hebt keuze uit zwart of wit.
Verschil template en campagne
Ik zie nog heel veel mensen die hun template elke maand aanpassen. Het template is je sjabloon met alle vaste elementen die elke keer terugkomen. Je header (met logo), de footertekst en je layout zet je ‘vast’ in een template zodat je een consistente vormgeving houd in al je nieuwsbrieven
Je gaat de maandelijkse wissel van tekst en beeld dus niet in je template maken. Als deze af is, maak je er een campagne van. De campagne is wat je wegstuurt. En deze kopieer je dan om vervolgens de kopie aan te passen.
Photo from Unsplash
Lees verder over MailChimp
Comments (11)
Geef een reactie Reactie annuleren
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Prangende vragen over MailChimp?
MailChimp blijft veranderen en dan is het fijn om er een expert bij te betrekken. We gaan samen naar het probleem kijken zodat je weer verder kan.
Soms moet je op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0
Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.
Fijn zeg, af en toe wat extra uitleg. Ook van de vragenstellers leer ik weer wat;-)
Sinds alle mailchimp veranderingen ben ik uren bezig. Ik kan niet meer gewoon op mijn oude template verder gaan, ik zie de nieuwe foto en rechts mijn tekst maar als ik preview doe, zie ik alleen een foto. Ik zou tot 2000 mails nog gratis kunnen, maar ben totaal de weg kwijt hiermee de laatste maanden. Wat een slechte veranderingen. Hoe kan ik weer alles zien als ik op mijn oude template verder wil?
Groet, Sylvia
Hallo Sylvia. Het klinkt alsof je in de nieuwe bouwer zit. Heb je deze melding gezien: You’re currently using our classic builder
Give our new builder a whirl. Als je terug schakelt naar de klassieke builder dan zal het wat bekender voorkomen.
Het is trouwens tot 2000 abonnees en niet mailtjes.
Beste Sandra,
Als ik mijn nieuwsbrief op mijn mobiel krijg, dan krijg ik eerst de “image” te zien en dan de bijbehorende “tekst”. op computer zie je netjes de afbeelding links en daarnaast de tekst.
ik heb als content een “image en Caption” gebruikt. Graag wil ik dat als de ontvanger met mobiel opend, eerst de tekst te zien krijg de afbeelding.
Hallo Frank, naar mijn weten is dit niet in te stellen. Er staan daarvoor geen opties bij het contentblock en ook niet bij de instellingen voor mobiel. Wellicht dat je dan een custom html template moet laten maken. Dan kan je dat in de media query laten instellen.
Dank voor je antwoord Sandra, ik ga ermee aan de slag!
Als ik de nieuwbrief test en naar mijzelf opstuur lopen de zinnen veel te breed door. De afbeeldingen heb ik al gecontroleerd, die zijn niet breder dan 400px. Is er een oplossing?
Hallo Petra
Vaak komt dit doordat je een plaatje in een tekstveld plakt. Ik weet niet of dit zo is maar dat denk ik. Als je afbeeldingen gebruikt, plaats deze bij voorkeur in een contentblock bedoeld voor afbeeldingen. Dit doe je omdat dan de juiste html er om heen staat. Plak je het in een contentblock bedoeld voor tekst dan kan het alles uit zijn verband trekken.
Dag Sandra,
Heel mijn nieuwsbrief is in orde dankzij jouw zeer duidelijk stappenplan! Maar ik zit nog met een vraagje over de footer. Hij ziet er zo uit
Copyright © *|CURRENT_YEAR|* *|LIST:COMPANY|*, All rights reserved.
*|IFNOT:ARCHIVE_PAGE|* *|LIST:DESCRIPTION|*
Our mailing address is:
*|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* *|END:IF|*
Wil je je voorkeuren wijzigen? – Wil je deze mails niet meer ontvangen?
*|IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|* *|END:IF|*
Als ik hem verstuur naar mijn mailinglist, komt het dan automatisch in orde met de gegevens die ik achter de tags heb ingevuld? Wanneer ik een testmail naar mezelf stuur zit dit er namelijk nog steeds uit zoals hierboven. Doe ik iets fout? Alvast bedankt voor je hulp!
Vriendelijke groeten,
Stephanie
Hallo Stephanie
Om dit te controleren ga je naar de preview en daar klik je op” enable live merge tags.”, dan zie je nieuwsbrief met ingevulde tags. Meer info hierover op: https://kb.mailchimp.com/campaigns/previews-and-tests/preview-and-test-your-email-campaign
Hallo stephanie
Je kan dit pas controleren als je er een campagne van hebt gemaakt. Op dat moment kan je een testmail versturen waar het wel in te zien is en ook als je de nieuwsbrief bekijkt in de testmodus. Zet dat wel het schuifje op enable live merge tags