Skip to main content
Aangepast op: 4 mrt 2024

MailChimp template maken – hoe doe je dat?

Maak zelf een nieuwsbrief in MailChimp. Bekijk de video en volg de stappen. Een MailChimp template maak je om er zeker van te zijn dat je vormgeving er elke hetzelfde uitziet. Zo ben je duidelijk herkenbaar voor klanten en leads.

Stappenplan template maken in MailChimp

Lezen 15 minuten, zelf maken: 4 uren

MailChimp is een online programma waar je nieuwsbrieven in kan ontwerpen en versturen. Je maakt een account aan. Hierna kan je een lijst aanmaken. Heb je straks een template gemaakt dan kan je verder met het versturen van een campagne.

  1. Stap 1 – Verzamel je huisstijl elementen zoals logo, font en kleurenpalet, foto’s

    Heb je nog geen moodboard of huisstijlhandboek, maak er dan zelf een. Zodat je op al je uitingen hetzelfde uitstraalt.
    – MailChimp heeft een beperkte keuze, kies straks een lettertype wat het meeste er op lijkt. Houd dezelfde aan als bij je website
    – Gebruik lichte kleuren in de achtergrond
    – Huisstijl kleuren in hexcodes #
    – Een schetsje van hoe je jouw nieuwsbrief wil hebben

  2. Stap 2- Verzin rubrieken aan en maak content aan om deze te vullen

    Content kan zijn, een agenda, introductie, uitlichten van een dienst, een intro naar een blog, een verhaal uit het veld, een rapport wat je hebt geschreven. Een workshop, foto’s van daarvan.

    Let op:
    – plak niet je complete blog in je nieuwsbrief, alleen de intro en een lees meer link
    – vergeet niet met regelmaat te bewaren.

  3. Stap 3 – Open MailChimp en ga naar het tabje campaigns. Klik op Email Templates

    En klik daarna rechtsboven op de grijze knop Create Template. Kies een basis template. In de gratis versie heb je alleen keuze uit een 1 koloms versie. Maar daar kan je ook heel veel mee. Wil je een 1 kleurvlak/achtergrond om je nieuwsbrief dan kies je voor de gekaderde. Wil je brede banen van links naar rechts dan kies je voor Full Width.
    Je kiest voor een simpele basis omdat je hiervan zeker weer dat deze responsive is. Bij de kant en klare template is dit niet altijd zeker. Je kan het proberen maar stuur dan eerst een test voordat je er tijd in steekt. Bekijk de test zeker op mobiel. Achtergrond afbeeldingen zien er heel gaaf uit, maar komen niet bij alle e-mailclients over. Beter safe than sorry.

  4. Stap 4 – Kies contentblokken en sleep deze op hun plek

    Vul de blokken met tekst en afbeeldingen. Maar ga nog niet vormgeven. Je zorgt eerst dat het qua structuur staat. Mijn favoriete keuze is een image+text blok voor het logo links en de link naar de online versie rechts. Daarna een image block voor een mooie hero foto. Hieronder een tekst blok voor de intro, afgesloten met een divider lijntje.
    Hierna begin ik de eerste rubriek, je kan de titel van de rubriek er boven zetten of weglaten. Maar zorg er wel voor met een divider dat je elke rubriek van elkaar scheid. Je kan nu wisselen met de verschillende blokjes. Afhankelijk van de hoeveelheid tekst en de grote van de afbeeldingen. Kies bij voorkeur voor gelijke beeldverhoudingen. Dit creëert rust. Maak ook de linkjes aan in de tekst.

  5. Stap 5 – Start met de styling

    Nu de content staat gaan we de overall styling aanpassen voor de hele template. Kies de grote van de kopjes en de teksten. Geef een kleur aan de kopjes, teksten en linkjes. En kies een lettertype. Je zult merken dat je bij sommige contentblokken de styling nog extra wil aanpassen. Dit doe je dan in het contentblok zelf. Let op dit is belangrijk en de 2e stap. In de meeste gevallen zal een blok de overall styling overnemen en hoef je dit niet per blok te doen.

  6. Stap 6 – de Footer

    Vergeet vooral de footer niet. Hierin staat verplichte informatie die je mee moet sturen zoals:
    – je afzender naam en adres en e-mail. Deze informatie wordt met mergetags binnengehaald. Deze info vind je onder de settings van de audience, zoek op “Required email footer content”.
    Ga je hier code weghalen, dan kan het zijn dat mailchimp je campagne straks niet wil versturen. of er gewoon een standaard footer extra onder plakt. Doe dit dus voorzichtig, zet de editor bij voorkeur op code zodat je al die haakje openen en sluiten ziet.
    De tekst van het footerblok moet je nog vertalen. Daarnaast kan je nog een kopje plaatsen boven de mergetage (listdescription) die de tekst binnenhaalt over waarom je op de lijst staat.
    Daarnaast vestig ik vaak ook extra aandacht op de mergetag/link naar het kunnen aanpassen van je account gegevens en het afmelden van de nieuwsbrief.

  7. Stap 7 – Test, test test!

    Vergeet niet om je nieuwsbrief te testen. Hoe komt hij binnen op mobiel, hoe op desktop. Hoe in gmail, outlook mail op je mac etc. Zoals eerder genoemd achtergrondafbeeldingen worden niet getoond in alle e-mailclienst. En als een lettertype niet aanwezig is op het apparaat van je ontvanger dan zal deze terugvallen op een ander lettertype. Het kiezen voor een mooi Google font is een ingecalculeerde keuze. Weet dat anderen een arial, helvetica of verdana zullen zien.

  8. Stap 8 – Maak een campagne van je template

    Koppel een lijst. Maak eventueel nog een social post en social card aan en stuur eerst weer een test verzending naar jezelf en collega’s. Gebruik de linkchecker en preview opties rechtsbovenin en dubbelcheck alles. Komt de test bij je binnen. Klik ook daar eens door je nieuwsbrief. Sla je template op. Dupliceer hem eventueel om variaties te maken voor speciale evenementen en reminders.

  9. Stap 9 – Verzenden maar

    Yes, dat heb je toch maar mooi weer gedaan. Vond je het ook zo spannend?

Op YouTube vind je een aantal playlisten over het gebruik van MailChimp. Er worden geen online trainingen meer aangeboden. Maar je kan altijd een 1-op-1 sessie boeken. Wil je zelf aan de slag bekijk dan ook mijn video’s.

 Do’s

  • maak de nieuwsbrief passend in je huisstijl
  • Wees kort en bondig
  • Zet overal (plaatjes ook) linkjes op en check ze voor verzende
  • Gebruik dezelfde beeldverhouding per rubriek
  • Lijn blokken met elkaar uit
  • Vul afbeeldingen uit of plaats ze naast de tekst (niet laten zweven in de tekst)

Dont’s

  • Een bonte verzameling van kleuren gebruiken, houd het rustig
  • Afbeeldingen in een tekst contentblok zetten (opmaak gaat stuk)
  • Afbeeldingen laten zweven tussen de tekst. Plaats ze groter of naast een tekst.
  • Achtergrondafbeeldingen (op eigen risico)

MailChimp termen en waar je nog even op moet letten

Het is wat overweldigend misschien vandaar nog wat extra uitleg.

Mergetags

Dat is een stukje code die informatie ophaalt en plaatst in je nieuwsbrief. Vaak is dit informatie die je bij settings invult. Maar er is ook data van MailChimp die geplaatst wordt zoals een link naar uitschrijven, aanpassen, een online versie. Of het automatisch binnenhalen van een voornaam zodat je een persoonlijke aanhef kan maken.

Preview en Testen

Preview and Test > Enter Preview mode

dit opent een voorbeeld van de nieuwsbrief. Sluiten kan weer met klikken op de X


Vergeet niet om tussentijds te slaan

Klik eerst nog even op save & exit, want we gaan de template eerst een naam geven en opslaan.
Na het opslaan kom je weer terug in het template overzicht, hier zoek je je template weer op en klik je op edit of de titel.

Vanaf nu moet je goed onthouden dat het template je basis is. Deze maak je eenmalig aan en dan gebruik je deze vervolgens in je campagne. In de campagne kan ja altijd nog blokken bijmaken of weghalen. Maak eventueel wat extra variaties aan in het template.


Maak altijd een link naar je online archief.  Als je de zin selecteert en dan op het “anker of link” tekentje klikt opent het “insert or edit a link” veld. Hier zie je *|ARCHIVE|* staan. Zet dit er weer in als link nadat je deze tekst hebt aangepast. Maak er bijvoorbeeld van “Is deze nieuwsbrief niet goed leesbaar in e-mailprogramma, lees hem dan online.”


Header: Logo of afbeelding naar keuze

Je kan er voor kiezen je logo te uploaden. Kies dan uit de content-blokken, een text blok of een image+ caption.  Gebruik bij voorkeur een logo met transparante achtergrond, een bestand wat eindigt op png. Heb je alleen een jpg met een witte achtergrond, zorg dan dat de achtergrondkleur ook wit wordt.

Of plaats een afbeelding van 600 breed. De hoogte maakt niet uit. Hieronder zie je een afbeelding van maximaal 600 breed of 1200 voor retina schermen. Vink aan “edge to edge”. Dan vult hij volledig uit. Zo niet dan zie je een rand zoals hier beneden.

Body

De body kan je vullen met contentblokken naar wens. Klik er open sleep tegelijkertijd naar link. Loslaten op de plek van jouw keuze. Daarna kan je op het potlood icoon klikken om tekst en of afbeeldingen toe te voegen. Uiteraard kan je ook blokken kwijt in de andere posities. Zeker doen als je wat wil spelen met verschillende achtergrondkleuren.


De gegevens die hierin staan bij aanmaak van het template zijn verplicht zie onderstaande tekst:

“We’ll automatically add your contact info into the footer block. Contact information is required in all campaigns to comply with the CAN-SPAM Act and international spam law.”

Er komt wat informatie binnen met mergetags uit de gegevens die je hebt ingevuld bij het aanmaken van je account. Zoals je adres: *|HTML:LIST_ADDRESS_HTML|* en de reden waarom iemand op je lijst staat dat is deze: *|LIST:DESCRIPTION|*.

Haal niet deze verplichte mergetags eruit, dan krijgen je klanten een nieuwsbrief met een dubbele footer, de tweede footer wordt er automatisch in geplaatst als er wat ontbreekt.

Laat de mogelijkheid om jezelf af te melden of je gegevens zelf aan te passen ook staan, vertalen kan uiteraard wel. Gooi je het perongeluk weg dan zet je weer terug door een link op de bewuste tekst te zetten en niet een url maar dit er in te plaatsen *|UPDATE_PROFILE|* of *|UNSUB|* voor uitschrijven

Monkeyrewards

En de “monkey rewards” |IF:REWARDS|* *|HTML:REWARDS|*, je maakt per slot van rekening gratis gebruik van dit programma. Er komt een label van MailChimp mee met je nieuwsbrief. Onder design kan je deze aanpassen. Je hebt keuze uit zwart of wit.

Verschil template en campagne

Ik zie nog heel veel mensen die hun template elke maand aanpassen. Het template is je sjabloon met alle vaste elementen die elke keer terugkomen. Je header (met logo), de footertekst en je layout zet je ‘vast’ in een template zodat je een consistente vormgeving houd in al je nieuwsbrieven

Je gaat de maandelijkse wissel van tekst en beeld dus niet in je template maken. Als deze af is, maak je er een campagne van. De campagne is wat je wegstuurt. En deze kopieer je dan om vervolgens de kopie aan te passen.

Photo from Unsplash

Lees verder over MailChimp

Comments (11)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger