Skip to main content
Luister naar dit blog artikel

Tags, groepen en segmenten in MailChimp

In MailChimp werk je bij voorkeur met één grote lijst. Een mailing (campagne) stuur je dan naar een segment op basis van hun interesse. Zo kan je jouw lezer nog persoonlijker aanspreken.

Weer actief bezig met nieuwsbrieven?

boek een online sessie

Soms moet je even op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.

Ondersteuning voor LaPosta en MailChimp.

Aangepast op: 8 jun 2023

Personaliseren

Als je een nieuwsbrief op een persoon afstemt dan ben je aan het personaliseren. Dat gaat wat verder dan er beste FNAME (mergetag) boven te zetten. Je kan groepen en tags aanmaken, en op basis daarvan een segment maken.

Inventariseer waar men behoefte aan heeft

Als ondernemer ben je altijd bezig met je doelgroep. Waar zit de behoefte, de pijn, of de frustratie. En waar kan jij ze mee helpen? Deel je Audience op in groepen, en als je werkt met aanmeldformulieren en landingspagina’s, geef ze een tag mee. Koppel je webshop. Zo kan je in MailChimp segmenten aanmaken op basis van deze gegevens.

Een tag of een Segment aanmaken in MailChimp

Tags en segmenten aanmaken

Omgekeerd, uitsluiten op basis van een kenmerk

In deze video leg ik je uit hoe je een bepaalde groep (een segment) op basis van tag kan uitsluiten.

MailChimp - versturen naar een segment

Deze tutorial over segmenten komt uit de training “Audience”. Je vindt deze training en meer op mijn online leren platform.

Liever 1-op-1 contact en hulp bij jouw MailChimp of LaPosta automation of segmenten? Ik denk graag met je mee. Dat kan via Zoom of live op kantoor.

Lees ook

Photo by Anete Lūsiņa on Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger