Skip to main content
Aangepast op: 30 jan 2024

MailChimp reports bestuderen

De MailChimp reports geven je enorm veel inzichten. Mits je ze ook bekijkt en bestudeert. Hoe moet je ze lezen en hoe kan je het gebruiken om je campagnes nog beter te maken?

Geschatte leestijd: 3 minuten

Welke data kan je uit de rapporten halen?

Nadat de campagne verstuurt is kan je de o.a. volgende gegevens terugvinden

  • hoe vaak geopend
  • wanneer geopend
  • hoeveel is er geklikt op linkjes
  • sociale media activiteit
  • webshop opbrengsten

en nog veel meer

MailChimp Reports - NL - hoe kan je ze gebruiken

Hoe vaak wordt je mail geopend?

De open rate wordt gemeten door een klein transparant plaatje dat wordt meegestuurd. Als een abonnee jouw campagne opent en ook de afbeeldingen inlaad, dan wordt het als een geopende mail gezien. Er zijn heel veel mensen die wel je mail lezen maar niet doorklikken. Raak niet ontmoedigd als deze cijfers heel erg afwijken van de aantal clicks. Houd in de gaten of steeds dezelfde mensen de mail niet openen en stuur dit segment een aparte mail. Probeer er achter te komen of ze iets missen of misschien niet de moeite nemen om uit te schrijven. Abonnees die geen enkele engagement vertonen, vertekenen jouw cijfers en zijn misschien ook niet mensen die klant willen worden. Misschien willen zijn ze wel geïnteresseerd maar is hun tijd te beperkt. Bedenk hoe je jouw open rate kan verhogen.

  • check of je preview tekst wel activerend genoeg is
  • stuur het segment dat een paar keer niet heeft geopend een mail en vraag wat de reden is.
  • verstuur op een andere dag of tijdstip

Hoeveel wordt er op geklikt

In Mailchimp kan je een link toevoegen aan afbeeldingen, teksten, iconen en buttons. Benut ook de opties om op afbeeldingen een link te zetten, hier wordt veel op geklikt.

Met het meten en bekijken van waar op geklikt wordt krijg je inzicht in wat jouw lezer interessant vind.

  • welke rubrieken doen het goed
  • klikt men meer op buttons of op tekstlinken
  • klikt men door naar de social media kanalen
  • klikt men op plaatjes

Lees meer over het maken van een template in MailChimp >>

Bounce

Heb je een erg hoge bounce rate, ga dan na om wie het gaat. Of het een harde of zachte bounce is en of je hier wat aan kan doen. Na een tijdje ziet MailChimp dit als ongeldige adressen en zullen deze op “cleaned” gezet worden.

Socials

Hoe doen de berichten die je automatisch doorstuurt naar je socials het. Kan je daar nog wat in optimaliseren? Ander tekstje of plaatje? Probeer het uit. Het is mooi meegenomen als je via deze route ook lezers weet te bereiken

eCommerce

Heb je jouw shop gekoppeld dan kan je ook bijhouden welke items het goed doen. Welke doen het minder. Moet je misschien wat meer vertellen over het product of juist een kleinere selectie tonen. Experimenteer hiermee. Wil je ook je webshop koppelen aan MailChimp? Lees dit blog

Lees verder over:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger