Skip to main content
Aangepast op: 8 jan 2024

MailChimp for WooCommerce webshop koppeling

MailChimp bied een koppeling met WooCommerce. Waardoor je beter aan follow up kan doen en je verkopen omhoog kan helpen. Maar hoe maak je zo’n koppeling?

Geschatte leestijd: 4 minuten

Wat heb je nodig om een koppeling te kunnen maken?

Mailchimp for Woocommerce - Nederlandse uitleg

MailChimp for WooCommerce

De plugin installeer je in WordPress en maakt de koppeling die ik hierboven noem.

Er is een nadeel aan deze plugin. Je hebt geen optie hebt om selectief te synchroniceren. Alle klanten komen in MailChimp. Om deze reden wil je misschien eerst kijken wie er in je webshop als klant staat en hier een opschoon actie op doen.

Hieronder een aanvulling op de video hierboven. In deze video toon ik de daadwerkelijke koppeling.

Mailchimp for Woocommerce - deel 2

Uiteraard snap ik als dit een te technisch verhaal voor jou wordt. Je weet nu in ieder geval wat mogelijk is en als het jouw meer inkomsten kan opleveren is het zinvol om dit in te laten bouwen.

Zapier

Een alternatief is Zapier. Dit is in de basis gratis voor automatiseringen van 1 stap en met een max van 100 per maand. Je kan veel specifieker instellen wat je wil syncen en wanneer.

Extra opties:

  • Versimpelde checkout voor virtuele producten
  • Inschrijving algemene nieuwsbrief (zie video hieronder)

Gebruik je LearnDash gebruik dan eventueel MailChimp for LearnDash

Via LearnDash kan je ook een koppeling maken met MailChimp. Als je alleen virtuele producten verkoopt en je heb geen losse fysieke producten die buiten LearnDash om verkocht worden dan kan je MailChimp for LearnDash gebruiken. Hierdoor komen de cursisten met de cursusnaam in MailChimp terecht.

Let op, je Audience groeit en daarom ook je maandbedrag

Op het moment dat je de shop koppelt gaat hij alle klanten syncen naar MailChimp. Schoon daarom dit bestand op als je niet alle klanten wil syncen. Als je 2000 klanten in je shop hebt staan dan moet je nl naar een betaald account en dan kan je maandbedrag behoorlijk oplopen.

Opt-in settings MailChimp lijst moeten zichtbaar zijn volgens de AVG

Nieuwe lijst of toevoegen aan bestaande?

Een nieuwe lijst is veiliger als je het willen kunnen terugdraaien. In een tweede stap kan je dan samenvoegen. Je betaald voor het totaal aantal mensen ook als staat een zelfde persoon op 3 lijsten. Je betaald dan 3x voor deze persoon. Werken met 1 lijst gaat prima zolang je werkt met segmenten en tags. Maak een backup van je lijst zodat je altijd kan terughalen.

Aanmeld velden beheren

Verder is het zinvol om alle overbodige data te verwijderen. Laat bijvoorbeeld geen adresvelden in je audience staan. Dit is weer extra data en in het kader van de AVG wil deze niet importeren. Zolang de velden er niet zijn kan er geen data naartoe geschreven worden. Deze vind je onder manage contacts>settings>Audience fields.

Contacten versus subscribers

Zodra je een koppeling maakt en men schrijft zich niet in voor je nieuwsbrief, dan staat deze mensen op je MalChimp lijst als “contacten”. Een contact vanuit de shop kan je alleen maar shop gerelateerde mailtjes en automations sturen. Meer over lijstbeheer lees je in: MailChimp data verzamelen van je lezers.

Vinken ze ook de optie aan om zich in te schrijven dan worden ze ‘subscriber’.

Checkout Versimpelen

In het kader van de AVG is het zinvol om een versimpeling aan te brengen in de checkout. Hiermee vraag je alleen om een naam, achternaam en e-mailadres. Ben je een beetje technisch en bekend met een Child Theme, dan kan je eenvoudig een stukje code toevoegen aan de functions.php

Doe dit niet in je huidige template maar in je child-theme, anders worden je aanpassingen bij je eerste update weer overschreven.

voeg een stukje code toe, hier staat de code en uitleg

Lees ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger