Skip to main content
Luister naar dit blog artikel

Online trainingen op je WordPress website

Aangepast op: 19 jan, 2024

Ben jij op zoek naar een manier om je trainingen online aan te bieden? Zelf gebruik ik LearnDash en ik vind het een super plugin. Ontdek of het ook iets voor jou is!

php coderen

LearnDash is heel uitgebreid en je kan je verliezen in de opties. Ik raad daarom aan in eerste instantie te werken met de basisopties. Ben je gewend aan het programma en wil je meer bieden dan zou je kunnen gaan werken met insturen van materiaal, het toetsen van de kennis en het aanbieden van certificaten.

Maak je eigen leeromgeving
Volg de training: Bouw met LearnDash je online leeromgeving

Hoe ziet LearnDash er uit?

Heb jij diensten die je ook online kan aanbieden, en wil je meer weten over hoe het er uit ziet? Ik heb hieronder een korte overzichtsvideo waarin ik laat zien wat je er in de basis mee kan.

Uitleg LearnDash

Welke opties heeft LearnDash

Er zit een cursus bouwer in waarmee je eenvoudig cursussen (modulen) aan kan maken. En daaronder hang je hoofdstukken en als je zou willen ook nog paragrafen.

  • Toegangsopties
  • Eigen vormgeving
  • Volg-/voortgang systeem
  • Eenvoudige cursusbouwer
  • Quizes maken
  • Drip-feed content (aanbieden in etappes)
  • Module volgorde/verplichting instellen
  • Puntensysteem
  • Certificaten en badges
  • Beschikbaarheid instellen
  • Herhaald betalen (LearnDash optie) alleen met PayPalStripe & 2Checkout
  • Herhaald betalen via een betaalde add on van WooCommerce
  • Betaalkoppeling
  • Gratis proefles
  • Werken met groepen (membership)

Hoe werken Registratie en betalen

Er is een optie om delen of hele trainingen op te stellen zonder registratie of betaling. Er zit een ingebouwd registratiesysteem in met Stripe en Paypal. Voor de Nederlandse markt werk je bij voorkeur met Ideal. Dat kan in LearnDash op verschillende manieren.

Wat zijn de kosten van LearnDash

Dit zijn globaal de kosten per jaar, jaarlijks terugkomende kosten.

  • Hostingkosten (je hebt een extra database nodig, paar euro per maand extra)
  • LearnDash plugin (180 dollar)
  • WooCommerce (gratis)
  • of Gravity Forms developer licentie (250 euro)
  • Mollie betaaloptie (0,35 per transactie)
  • Stripe betaaloptie ( provisie + 0,30 per transactie)
  • Paypal provisie + vaste fee

Vanwege de veiligheid raad ik aan om LearnDash als een aparte omgeving op te zetten. Mocht er iets mis gaan met updaten, heb je grote wijzigingen dan kan je het platform tijdelijk sluiten en blijft je website wel live. Dit kan eenvoudig op een subdomein of binnen map van je website zodat het optisch om dezelfde vertrouwde omgeving lijkt te gaan.

Community en contact houden

Er zijn verschillende opties om contact te houden met je cursisten.

Reacties open zetten

Je kan eenvoudig per les de reacties open zetten. Op deze manier concentreer je de vragen die er zijn per les. Heel simpel en doeltreffend. Maar het is geen community.

Facebook

Je kan een groep aanmaken op Facebook. Maar ook dan staat alles bij Facebook en ben je het kwijt als je er ooit weer mee wil stoppen of als FB stopt. En er zijn heel veel mensen die uit principe niet op Facebook zitten. Maar het is gratis en makkelijk in gebruik.

Buddypress

Je kan werken met de plugin BuddyPress. Ik heb heel kort met deze forum plugin gewerkt maar ik vond het er niet zo aantrekkelijk uit zien.

Wil je toch een forum opzetten dan zul dit ook moeten gaan beheren. En je moet een goede structuur neer moeten zetten zodat er niet op verschillende plekken dezelfde vraag wordt gesteld. Werk je met BuddyPress dan kan je ook gedeeltes openstellen en/of koppelen per module.

Nieuwsbrief en/of notificaties

Daarnaast kan je werken met een nieuwsbrief. En naar je deelnemers een update sturen als er een les is aangepast. Via Gravity Forms Registratie kan je ook een koppeling maken naar MailChimp.

Huddle

Wil je echt in gaat zetten op een community dan zou je ook de Huddle kunnen overwegen. Dan gebruik je geen LearnDash. Reken dan wel op kosten van €70,- per maand zie tarieven>>. Het nadeel is dat al je content in de Huddle staat, het voordeel is dat alles in 1x goed werkt en dat je echt kan werken aan een community.

Wees er ook van bewust dat de betaalkoppeling die ze promoten van dezelfde eigenaar is en ook weer minimaal 50 euro per maand kost. Voor de kleinere ondernemers is dat een behoorlijk prijskaartje. De tussenoplossing is een abonnement met Zapier en zaps aanmaken.

Webinars

Daarnaast is interessant om (eventueel tegen bij betaling) live-sessies te organiseren. Afhankelijk van je doelgroep en of deze gelijktijdig zijn gestart.

Houd er rekening mee dat Blended Learning het beste werkt. Het blijft dus goed om ook terugkomdagen of sessies te organiseren.

Verkopen van cursussen en trainingen

Er zijn verschillende opties beschikbaar om je cursussen aan te bieden

  • Per cursus laten betalen
  • In bundels (bij de producten kan je meerdere trainingen toevoegen)
  • Groepen in LearnDash

Is het aanbieden van online lessen rendabel?

Als je zeker weet dat jij iets van waarde kan bieden, je hebt de skills om het goed neer te zetten, er is vraag naar en je weet het goed te promoten, dan is mijn antwoord: ja!

Een rekensommetje

Voor het idee maak ik een schatting: investering van 60 uur werk a €80 euro = €4800,-

  • 34 uur voor het maken van een reeks van 10 lessen, uitschrijven, voorbeelden, video’s en werkbladen. Er van uitgaande dat je parate kennis hebt van jouw onderwerp.
  • 3 uur voor MailChimp nieuwsbrief template ontwerpen
  • 1 uur aanmaken audience + workflow instellen + aanmeldblok
  • 4 uur vullen van templates
  • 18 uur voor promotie (als start)

Aanbieden voor € 147,- excl. (gemiddelde prijs die ik zie). Dan zijn de kosten na 33 verkochte trainingen er uit. Maar, er is altijd een maar. Het is namelijk niet zo simpel om je online training te promoten. En het maken van een online training kan helemaal je ding zijn maar het opzetten van een online platform weer niet. Of het doen van promotie. Neem dit mee in je overwegingen.

Als het onderdeel uitmaakt van een coachingstraject. Dan kan je ook het hele betaalgedeelte achterwege laten. Dan kan de online training een extraatje zijn die de verkoop van je traject stimuleert.

Concurrentie

Voordat je begint is het ook goed om te kijken wie er nog meer hetzelfde aanbied en hoe jij toch uniek kan zijn in jouw aanbod. Je kan niet op tegen de €10,- cursussen van Udemy of Domestika. Je kan ook niet op tegen de platformen die al heel veel bekendheid hebben. Naar mijn idee is het aanbieden van een mix tussen online en live de beste optie als je een eenmanszaak hebt.

Misschien kan je je aansluitend bij een bestaand platform dat jouw promotie doet en waarbij je alleen je materiaal hoeft aan te bieden.

Zelf heb ik met LearnDash een online leren platform opgezet waar je online trainingen kan volgend in combinatie met online of begeleiding op kantoor. Ik heb gemerkt dat dit een aparte doelgroep is die graag online leert met video’s. Daarnaast is de extra begeleiding via Zoom een hele fijne voor mijn klanten. Je weet dat je altijd hulp kan krijgen.

Hoe promoot je een online training

Als men niet weet van je bestaan of je hebt een minimum aan volgers dan wordt het heel lastig om jouw online training te lanceren. Je kan allerlei stappenplannen vinden voor het maken en lanceren maar het bekend maken, zichtbaar maken, tijd vrij maken is het allerlastigste. Je hebt een groot bereik nodig, wetende dat een klein deel maar iets af zal nemen.

  • Geef webinars
  • Maak podcasts
  • E-mailmarketing
  • Ondersteund door het social media kanaal waar jouw klant/lead op zit

Hier vind je ook nog een interessant blog over e-learning en de kosten er van.

Je zou kunnen starten met een challenge en als deze succesvol is een vervolgcursus aanbieden. Dan weet je of je een product goed kan promoten en of er interesse is. En je hebt nog geen hoge kosten gemaakt.

Mijn eigen ervaringen

Ik heb me afgelopen jaren op tal van een online cursussen en trainingen ingeschreven en er inmiddels ook zelf een paar ingesteld voor een klanten.

Mijn ervaring met online cursussen is dat ik ze makkelijk laat versloffen. Er is niemand die je bij de les houdt (haha leuk woordgrapje). Ik vraag me serieus af of de aanschafprijs wel een motivatie is om de lessen te blijven volgen. Want, ook hier heb ik meerdere betaalde online trainingen niet afgemaakt.

Wat me altijd weer overhaalt is de belofte in verhouding met de kosten. Dus wat ik denk dat het me gaat opleveren. Maar blijkbaar vergis ik me altijd in de tijdsinvestering of gun ik mijzelf de tijd niet om aan mijn bedrijf te werken en kies ik er voor om in mijn bedrijf te werken.

Het nadeel van trainingen zonder contactmomenten is dat je niet gecontroleerd word. Ik denk dat ik daardoor meerdere cursussen niet ten volle heb benut. Je kan je afvragen of het jouw verantwoordelijkheid is als aanbieder. Maar ik zou het zelf heel vervelend vinden als mijn klanten iets van me kopen en er niet alles uithalen wat er in zit. En daarnaast komen ze ook niet terug…

Blended Learning

Inmiddels ben ik er van overtuigd dat blended learning; een combinatie van online leren + contactmomenten het beste werkt. Persoonlijk contact en net dat beetje extra feedback voor je cursist.

Een paar jaar terug heb ik een cursus botanische tekenen gevolgd van een Amerikaanse illustrator en ik heb trouw alle lessen gevolgd omdat ik wist dat ik in oktober mee zou op een tekenweek.

Toch wel aardig gelukt, al zeg ik het zelf…

Commitment

Om toch het commitment te krijgen van je deelnemers is het aanmaken van een online groep op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn een handige tool. Deelnemers onderling kunnen elkaar helpen en hoeven niet voor elke vraag jou te mailen. En ik zag ook voorbeelden van een buddy-systeem, zodat je samen met een andere deelnemer de training gaat doen. Deze kan helpen om je te motiveren om de cursus af te maken. Het moet wel een actief forum/groep zijn. Hierin ben je afhankelijk van het type deelnemers. De huddle bied dit aan bij hun software.

Daarnaast kun je gamificatie toepassen om deelnemers te blijven motiveren.

Ik raad je ook aan om te werken met een tussentijdse kennistest of quiz. Hiermee kan je gelijk de belangrijkste punten onder de aandacht brengen. Uiteraard kost dit wel tijd om te bedenken en in te stellen. En is het wellicht niet nodig als je het combineert met live momenten.

Zelf heb ik de pilot van “Bouw je eigen website” gedraaid met Inze Meijer. En hier kwam wel heel duidelijk naar voren dat je gebaat bent met live sessies tussendoor. Je hebt toch altijd de behoefte aan direct feedback. Dit is ook mijn populairste training.

Mijn laatste ervaring is een online training met behulp van het stapbudget. Ik heb deze wel volledig doorlopen maar doordat deze volledig online was en niemand controleert of ik ook daadwerkelijk de kennis kan toepassen heb ik naar mijn idee niet het meeste er uit gehaald. Oefeningen zijn blijven liggen omdat ik zie niet direct kon toepassen en ik er nadien geen tijd meer voor had. Achteraf gezien had ik het bedrag liever besteed aan fysieke lessen of aan iemand die je op weg hielp met de materie.

Overwegingen bij online trainingen aanbieden

Waar moet je aan denken en welke overwegingen neem je als het gaat om wel of niet investeren in een online cursus of training als secundaire geldstroom.

  • Is er vraag naar mijn kennis.
  • Wil mijn doelgroep online lessen volgen
  • Past een online cursus bij wat ik wil aanbieden.
  • Vind ik het leuk om video’s en andersoortige lessen te maken
  • Vind ik het leuk om webinars te geven
  • Hoe ga je de promotie doen
  • Heb je genoeg bereik (hoeveel volgers of mensen op de e-maillijst)
  • Welke prijsstelling hanteer je.
  • Hoe handel je de betalingen af.
  • Heb je de tijd om een cursus te ontwikkelen.
  • Heb je budget om het technische gedeelte uit te besteden
  • Of heb je tijd om het zelf te leren.
  • Wil ik losse lessen of modulen, of één grote cursus
  • Kan je de meest gesteld vragen ondervangen door een online omgeving op Facebook of LinkedIn.
  • Bied ik een forum of ledengedeelte aan
  • Als mensen op verschillende tijden instappen, hoe vul je dan een gezamenlijke dag / ‘samen-aan-de-slag-dag’.
  • En vergeet vooral niet om je training te lanceren zodat men ook weet dat je training bestaat. Maak budget vrij om bijvoorbeeld via Facebook Adds klanten te werken.
  • Zorg dat je een maillijst heb waar men zich voor aan kan melden en waarmee je leads kan omzetten naar klanten

Simpeler leeromgeving

Je kan ook met lossen plugins werken zoals met Restrict Content Pro plugin voor het ledengedeelte en met WP Complete als volgsysteem. Maar ook hier moet er nog een betaaloptie in komen. Je hebt alle inhoud op de website zonder tierelantijnen. Hierbij komen nog wel de kosten van instellen van een betaalmethode. Het voordeel is dat je dan alle extra’s niet hebt die het heel complex kunnen maken.

Laat me weten wat jouw overwegingen zijn en waar je tegenaan loopt. Je kan een berichtje achter laten onder dit blog.

Momenteel heb ik LearnDash in gebruik voor mijn eigen leeromgeving. Daarnaast heb ik o.a. voor de volgende klanten een leeromgeving ingebouwd.

leren.marielletromp.nl
leren.botanischkunstenaarsnederland.nl
anitavangelderleeromgeving.nl
www.marijkewillems.nl/academie

Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees meer over het onderwerp: ,

Volg de WordPress training

online marketing studio sandra gortemaker

Wil jij je kennis over WordPress bijspijkeren? Dat kan met de online training waarin ik de meest voorkomende functies en werkwijzen bespreek.