Skip to main content

Hoe kom ik aan onderwerpen voor mijn blog?

Aangepast op:24/01/2024

Voor veel ondernemers is het schrijven van een blog een crime. Je bent begonnen maar hebt het niet volgehouden. Te weinig respons, teveel werk, andere zaken vind je belangrijker. Een gemiste kans als het gaat om meer werk genereren door middel van contentmarketing.

Wil je online beter vindbaar en zichtbaarder worden? Dan is kwalitatief goede content delen een hele goede strategie. Content is het hart van je digitale marketing. Maar hoe bepaal je die content?

Ik kan het niet genoeg herhalen. Ken je doelgroep. Wat zijn de interessante onderwerpen en thema’s die jouw doelgroep graag wil lezen.

Hoe kom ik aan onderwerpen?

Start met het in kaart brengen van waar jouw doelgroep mee zit.

Er zijn vele manieren om aan te slag te gaan. Het komt er op neer dat je weet waar je doelgroep op zoekt. Lees hierover het blog over zoekintenties>>

Welke vragen heeft jouw klant, welke problemen, waar loopt ze tegen aan? Jobs to be done: In dit blog ga ik er dieper op in >> De antwoorden op deze vragen geven je vaak genoeg ideeën voor blogs.

De vragen die jouw klant heeft, ga jij beantwoorden op jouw website en/of in jouw blog. Maak eens een lijst met vragen waar jouw klanten mee komen. Nog beter, nodig 5 klanten uit voor een 1-op-1 gesprek en vraag hun wat ze van jouw verwachten, waar jij ze mee kan helpen.

Vanuit deze input kan je gaan uitzoeken of je een groot blog kan schrijven of dat je ze opdeelt omdat elk deelthema wel een eigen blog kan vullen. Daarnaast kan verschillende invalshoeken verzinnen. Deze kan je dan als korte updates posten op je socials met een link terug naar het blog. Dit heet contentmapping, lees hier meer over hoe je jouw blog onder de aandacht brengt >>

Imposter syndrome, meer dan 50% van de vrouwen heeft er wel eens last van

Het kan ook zijn dat je denkt dat niemand op jouw blog zit te wachten. Of dat je het te opdringerig vindt, of dat een ander het beter weet. Misschien stelt dit je gerust. Alles is al een keer gedaan, je zult niet te eerste zijn die over het onderwerp schrijft. Maar jij bent jij, en je hebt wel een unieke aanpak doordat je het op jouw manier doet. Op een authentieke manier. Laat je niet tegen houden om jouw online aanwezigheid op te eisen. Tuurlijk, het is spannend om jezelf te laten zien, maar je mag echt uitgaan van de expertise en ervaring die je inmiddels hebt opgebouwd. Lees ook dit blog over E-E-A-T >>

Jij kan iemand verder helpen met jouw ervaring en expertise

Bedenk dit, als er een bezoeker via een zoekopdracht op jouw website komt. Dan waren ze op zoek naar antwoorden op hun vragen. Het feit dat ze bij jou uitkomen betekend dat die iets goed doet. Ze worden niet gepusht, ze kiezen zelf. Het enige wat jij hoeft te doen is goed informeren vanuit jouw expertise, en duidelijk aan te geven wat jij kan betekenen voor hun. Zorg dat de contactinformatie, informatie over workshops, tarieven etc. goed te vinden is. Laat testimonials zien van tevreden klanten, lees er over in dit blog met ideeën voor je website >>

Het zelfde geld voor updates op social media of een abonnement op je nieuwsbrief. Het is een eigen keuze om je te volgen of een bericht te liken. Het online gedrag van je (mogelijke) klant bepaalt wat ze voorgeschoteld krijgen op de tijdlijn. Als ze zoeken op een bepaald woord, zin, product of dienst dan zullen ze daar op andere kanalen ook meer van te zien krijgen.

De SEO factor van dit verhaal

Om online beter vindbaar te worden kan bloggen heel goed werken, mits je niet te veel concurrentie hebt. Je blogt niet alleen om vindbaar te worden. Je toont ook je expertise, kennis en inlevingsvermogen.

Zet je in op SEO, zorg dan dat je de zoekwoorden of zinnen gebruikt in je blog. Welke dat precies zijn? Vraag het je klanten, kijk in je statistieken welke pagina’s het goed doen en met welk zoekterm ze naar jouw website zijn gestuurd. Of huur een marketeer in die een zoekwoorden onderzoek doet.

Zet een zoekfunctie aan op je website. Dit geeft inzicht in de zoekwoorden die op je website worden ingevoerd.

Stel daarbij “Site Search” in op Google Analytics. Zo krijg je inzicht in specifieke zoekwoorden waar op gezocht word. Je ziet met welke woorden in de Google zoekmachine is gezocht, waarna jouw website in beeld is gekomen in de zoekresultaten.

Komen bezoekers vanzelf of moet je ze een beetje helpen?

Voor een aantal groepen ondernemers is het een feit dat er te veel concurrentie is op zoekwoorden. Te veel concurrenten die hoger ranken. Ze adverteren, zijn langer online, hebben meer geïnvesteerd in SEO etc. Dan wordt het vrij lastig om hoger te komen in de zoekresultaten, op een zichtbare plek. Als er helemaal niets is waar je je op kan onderscheiden t.o.v. van de anderen dan heeft het niet veel zin om hier in te gaan investeren.

SEO is 1 van de methode, je hoeft dit niet te doen. Kies dan voor de persoonlijke aanpak en ga in in gesprek met bestaande klanten. Maak video’s, stories. Ga netwerken. Huur een extern bureau in die acquisities voor je kan doen etc. Genoeg andere mogelijkheden.

Je kan ook focussen op online zichtbaarheid. Veel aanwezig zijn op social media door middel van updates, reageren op berichten, reageren op reacties. Online vragen stellen, vragen uurtje etc. Ook hier moet je een strategie voor ontwikkelen, wil je niet doelloos je tijd verdoen.

Buikpijn van online marketing?

Krijg je hier buikpijn van, is het helemaal niet jouw ding? Kies een andere strategie zoals netwerken, workshops en lezingen geven. Zorg dat jouw klanten, nieuwe klanten aandragen, adverteren etc. Ga bij jezelf na wat bij jou past en goed voelt. Ga niet iets inzetten waar je niks mee hebt of geen energie van krijgt, dan ga je het namelijk niet volhouden.

Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.