Skip to main content
Aangepast op:14/11/2023

Hoe kies je foto’s en afbeeldingen

Hoe kies je nu foto’s voor je website als je geen eigen foto’s tot je beschikking hebt?

Hoe kies je beelden voor je website?

Werken met stockbeelden

Er zijn veel stockfoto websites waar je beelden uit kan kiezen voor je website. Unsplash is op dit moment een hele populaire. Maar hoe kies je nu foto’s uit, want ze zijn allemaal zo verschillend. En waar let je nu op? Mijn advies is te zoeken op beelden die jouw boodschap ondersteunen en bijdragen aan de branding van je website. Beelden zeggen veel meer dan woorden, kies je verkeerd dan kan het ook tegen je werken. Een nadeel van stockfoto’s is dat ze niet uniek zijn, iedereen mag ze gebruiken.

Hoe stel je een set van foto’s samen?

  • Haal foto’s van een officiële website, en let er op of je nog licentiekosten moet betalen. Pluk nooit zomaar een foto van Google. Ik ken verhalen van hoge boetes als een Dreamstime, Shutterstock of iStockPhoto de rechten blijkt te bezitten.
  • Plaats de foto’s bij elkaar in een mapje zodat je ze naast elkaar ziet. Je ziet direct welke foto niet past qua kleurstelling of belichting.
  • Kies foto’s van een zelfde fotograaf, op Unsplash, Pexels kan je sorteren op fotograaf.
  • Kies foto’s die op het zelfde tijdstip van de dag zijn genomen. De belichting en het natuurlijk licht bepalen voor een groot deel de ‘kleurtoon’ van de foto.
  • Kies foto’s in dezelfde kleurstelling die match bij jouw huisstijl kleuren.

Kies eventueel voor een bewerking

Om een set van foto’s meer naar je eigen huisstijl en/of personal branding te trekken kan je voor een bewerking kiezen. Een voorbeeld hiervan is te zien op de website van Knab. En wat je misschien ook wel eens voorbij hebt zien komen is zwart/wit foto’s met een ingekleurd stuk. Check altijd of de beelden bewerkt mogen worden. Er geld vaak auteursrecht en je moet de eigenaar van de foto om toestemming vragen. In dit kader pluk je ook nooit zomaar een foto van Google.

Mooie foto op Google gevonden, maar kan ik hem gebruiken?

Een heel handige functie in de browser Chrome van Google vind ik de functie “afbeeldingen zoeken met Google”. Hiermee vang je 2 vliegen in 1. Je ziet wie de foto nog meer heeft gebruikt en of hij nog een beetje uniek is. En je kan vaak zien van welke stockfoto website hij komt. Beelden zijn over het algemeen. niet rechtenvrij. En je mag in dat geval echt niet gebruiken, ook al doen anderen dat wel. Voorkom boetes van honderden euro’s. Vaak is het voor niet commerciële partijen gratis toegestaan maar niet voor ondernemers. Hij lijkt dan gratis maar is het niet. Check, check dubbel check.

Credits voor de fotograaf

Het is in alle gevallen netjes, een meestal verplicht om de auteur te vermelden. Ook als je een fotoshoot hebt laten doen. In mijn geval heb ik onderin mijn footer heel duidelijk staan dat de foto’s door Marieke zijn gemaakt. En heeft zij ook heel duidelijk aangegeven dat haar naam genoemd wordt bij plaatsing op socials. Ik heb wel toestemming om uitsnedes te maken. Maar zei blijft eigenaar van de foto’s.

Ook bij unsplash wordt gevraagd om vermelding van de auteur te plaatsen. Lijkt me ook het minste wat je kan doen als je gratis een foto mag gebruiken.

Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.