Skip to main content
Aangepast op: 6 jun 2023

MailChimp: Social Media Posts en Cards

MailChimp heeft meer dan een jaar geleden Social Media Posts geïntroduceerd, maar gebruik jij het al? En hoe werkt het eigenlijk.

Ze noemen het zelf “Organic Social Posting” het is dus geen advertentiemiddel maar gratis te gebruiken. Je hoeft dus niet eerst naar Facebook, Twitter of Instagram om daar te posten. Als je betaalde versie van MailChimp gebruikt kan je de berichten ook inplannen en heb je Hootsuite of andere programma’s niet meer nodig.

Koppelen van social media kanalen

Je kan in MailChimp je Facebook en Twitter koppelen. Hiermee maak het mogelijk om automatisch te posten naar deze kanalen. Vervolgens kan je Facebook en Instagram aan elkaar koppelen zodat je post ook daar verschijnt. Om meer invloed te hebben op wat er word gepost zijn er Social Cards en Social Postst. En dat kan soms wat verwarrend zijn.

Auto-post

Het kan zijn dat je Facebook of Twitter direct aan MailChimp hebt gekoppeld, dan gebruik je auto-posts. Het kan zijn dat hierdoor het delen anders werkt. Wil je werken zoals hier beschreven dan koppel je vanuit de integratie opties vanuit MailChimp.

Social Cards

Social cards kan je aan of uitzetten per campagne. De afbeelding en tekst die je hier plaatst ,worden gebruikt op het moment dat jouw campagne wordt gedeeld en uitgestuurd. Hieronder zie je bij de campagne in de nieuwe bouwer de link staan. Naast de afbeelding waar “Your social card is incomplete” staat. Eerst aanzetten en dan kan je het bewerken.

Social cards is een manier om de OpenGraph informatie te beïnvloeden en zelf te bepalen welke foto en tekst je wilt tonen als jouw campagne URL gedeeld wordt. Als je deelknoppen in je campagne gebruikt dan wordt op dat moment ook jouw campagne URL gebruikt en de info die je bij Social Cards hebt ingevuld.

Social Cards zet je aan bij het onderdeel “Content”, daar klik je op enable Social Cards.

Social Post toevoegen aan je campagne

Deze optie vind je onder de setup onder het kopje “Add A Social Post To Your Campaign”. Als je Social Posts niet gebruikt dan word de tekst en afbeelding gedeeld zoals deze bij de Cards hebt ingesteld. Zet je het wel aan dan bepaal jij wat er per kanaal wordt geplaatst. En dat is de beste manier.

Per kanaal kan je je eigen tekst schrijven en afbeeldingen plaatsen. Meer info over de formaten en overige vind je hier op deze website >>

Losse social Post

Je kan ook een losse Social Card aanmaken. Op deze manier kan je in één keer posten naar drie kanalen.

In de gratis accounts kan je een Social Post niet inplannen, je moet hem direct versturen. Maar een campagne kan je wel inplannen en als je hier de social card aanhangt, kan je hem wel op een ingeplande datum en tijd versturen.

Statistieken

Direct na verzenden (met de campagne mee) staat de Social Post als aparte campagne in het rijtje van campagnes. Het heeft dan ook zijn eigen rapportage. Hier kan je zien hoevaak deze zichtbaar is geweest op social media en hoeveel engagement er is geweest.

Haal meer uit MailChimp en gebruik alle e-mailmarketing tool in je betaalde pakket.
Kies Pakket H en krijg 5 uur begeleiding + de online video training >>

Comments (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Prangende vragen over MailChimp?

Bestel het ondersteuningspakket

MailChimp blijft veranderen en dan is het fijn om er een expert bij te betrekken. We gaan samen naar het probleem kijken zodat je weer verder kan.

Soms moet je op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.

Automatiseren en Lijstbeheer

Campagnes en templates

La Posta

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Voordelen MailChimp

  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation is uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€) – maar lijkt te kunnen via Zapier
  • Ik vind het persoonlijk niet intuïtief
  • Embedden formulier op website vond ik hoge leercurve hebben.
  • Intergratie in website lastiger