Skip to main content

Hoe gebruik je categorieën en tags?

Aangepast op:29/01/2024
Sandra Gortemaker

Categorieën en tags gebruik je om je WordPress website overzichtelijker te maken. Zijn ze goed inzetbaar voor SEO. Lees hoe jij er je voordeel mee kan doen.

Geschatte leestijd: 6 minuten

Waarom werk je met categorieën en tags

  • Structureren van je website
  • Zoekmachineoptimalisatie
  • Bezoeker helpen om de informatie te vinden
WordPress - deel 1 - Categorieën en tags

Je blogs indelen in categorieën is een van de manieren om je website te structureren. Het voordeel is dat je ook beter vindbaar voor Google omdat je bij voorkeur een zoekterm in je categorie verwerkt. En je deze categorie pagina dan ook optimaliseert met een zoekterm of zin.

Voor je bezoeker is het heel fijn als alle blogs van een een bepaald onderwerp overzichtelijk onder 1 noemer terug te vinden zijn. Een categorie gebruik je ook pas om het moment dat je meerdere blogs over 1 onderwerp hebt geschreven.

Contentmarketing als strategie om hoger te ranken

Het schrijven van kwalitatief goede (en som ook hele lange) blogs is een strategie die je kan toepassen als je van schrijven iets is wat bij jou past. Dan is het ook makkelijk bij te houden en op peil te houden. Schrijf een kwalitatief goed en volledig artikel over een bepaald onderwerp. Het onderwerp gaat over de hulpvraag van jouw doelgroep mee zit. Dan heb je kans om hoger te ranken dan je concullega’s. Maak van te voren wel een plan om de structuur van de website te bewaken. Zit je tegen de 30 blogs en maak je nog geen gebruik van categorieën en tags? Dan is het zaak om hier zo snel mogelijk mee te beginnen.

Het hoofdartikel zet je dan op de archiefpagina en als link in je menu.

Pas op voor dubbelingen in je blogs

Schrijf je veelvuldig over een onderwerp dat moet je goed opletten dat je geen problemen krijgt met dubbele content. En dat je op zoektermen niet concurreert met jezelf. Google heeft namelijk geen idee welke pagina’s ze moeten toewijzen als je ze overal evenredig veel gebruikt. Zorg dat je van tijd tot tijd dit controleert en je eventueel blogs samenvoegt tot een grotere. Merk je dat je over een bepaald onderdeel veel kan schrijven dan wordt dit een subcategorie. Lees ook het blog over cornerstones, daar leg ik het principe verder in uit>>

Archiefpagina’s

Als je een categorie of tag aanmaakt in WordPress wordt er automatisch een archiefpagina aangemaakt. Voor veel website eigenaren is het niet bekend dat WordPress dit automatisch doet. Met een beetje pech is deze niet vormgegeven, staat er niks op of een gekke melding. Helaas worden deze pagina’s vaak wel geïndexeerd en zijn ze vindbaar voor bezoekers. Omdat we niet van hun bestaan weten, worden ze niet vormgegeven of uitgebuit als ideale pagina om bezoekers te trekken.

Waar vind ik deze archiefpagina’s?

Ga in je berichten naar categorieën en klik op de link ‘bekijken’. Je komt dat uit bij jouw categorie pagina. Maak je gebruik van een kruimelpad dan kan je via die route je archiefpagina’s vinden.

Tag zijn niet bedoeld om zoekwoorden toe te voegen aan je pagina

Tags zijn labels of topics die categorie overstijgend kunnen worden ingezet.

WordPress - Toepassen van categorieën en tags

Let op: tags zijn niet bedoel om je zoektermen aan je blog toe te voegen! Veel mensen verwarren dit met metatags van “vroeger”. Gebruik de Yoast SEO plugin om je meta beschrijving aan te passen en 1 zoekterm of zin i.c.m met synoniemen toe te voegen.

Een andere reden om niet te veel categorieën en tags aan te maken is het feit dat WordPress automatisch voor elke categorie en blog een archiefpagina aanmaakt. Als je dus 40 tags gebruikt heb je 40 archiefpagina’s die je moet opmaken! En die als je er niks mee doet, absoluut niet je rankingpositie verbeteren.

Taxonomieën

Categorieën en tags noem je met een moeilijk woord taxonomieën. Een andere woord voor een groep van content. In elke WordPress website zit dit ingebouwd.

Jij kunt ze gebruiken om je blogs in te delen zodat jouw bezoekers snel kunnen zien welke blogs bij elkaar horen. Categorieën gebruik je voor het onderwerp en kunnen ook subcategorieën bevatten. De tags gebruik je als label. Deze hebben geen hiërarchie. Je kan ze toepassen op alle categorieën.

Je maakt op deze manier ook een indeling op agendapunten, nieuwsberichten, portfolio en reviews als categorieën. Via het menu kan je een menu-item aanmaken die alleen deze categorie toont. In dit geval zijn dat geen SEO termen.

Hoeveel categorieën zou je moeten hebben?

Categoriepagina’s zijn uitermate geschikt als cornerstone pagina’s en kun je daarom in je menu zetten. Ik heb zelf al een heel aantal pagina’s vervangen door de categorie-archief pagina over hetzelfde onderwerp. Deze staan als hoofd en subitems in mijn menu. Een menu kan max 6-7 items bevatten. Ik zou dus beginnen met een max van drie hoofdcategorieën. Het bloggen over een onderwerp die jouw doelgroep bezig houd, past in een contentmarketing strategie. Meer over contentmarketing vind je op deze pagina.

Elke categorie ongeveer evenveel blogs hebt staan. Worden het er te veel? Gebruik dan subcategorieën. Zie je dit scheef groeien dan kan je opsplitsen.

In WordPress kan je bij sommige thema’s ook het content type portfolio en testimonials kan activeren. Als je dit activeert onder instellingen > schrijven, dan komen er 2 menu items bij. Je kan hier net zoals berichten dan apart je portfolio en je testimonials invoeren. En tonen op een aparte pagina.

Meer informatie over het aanzetten van Portfolio berichten vind je op deze pagina >>
Op deze pagina vindt je ook thema’s die deze optie ondersteund.

Meer informatie over het gebruik van Testimonials vind je op deze pagina>>
Op deze pagina vindt je ook thema’s die deze optie ondersteund.

Het opmaken van categorie en tags archiefpagina’s

In WordPress kan je de customizer gebruiken om de layout van overzichtspagina’s te bepalen. Per thema verschilt het welke mogelijkheden je vervolgens hebt tot vormgeving. Soms kan je alleen maar het aantal kolommen instellen en of je bijvoorbeeld wel of niet de auteursnaam kan tonen.

Zelf gebruik ik een thema YOOtheme, hieronder volgt een voorbeeld van mijn pagebuilder.

Het element: Grid

Dit is een les uit de videotraining: “Bouw je eigen website”. Wil je een restyling of een nieuwe website dan je ook werken met deze bouwer!

Dit blog valt onder de categorie over contentmarketing, ga naar de overzichtspagina>>

Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.