Skip to main content

e-Mailmarketing

Marketing via marketing is nog steeds de manier om veel nieuwe leads en klanten te verkrijgen. Wil je weten hoe? 

Blijf top of mind, deel waardevolle content en toon je expertise.

Je kan je template door mij laten maken, ook kan ik je helpen door je account door te lopen. Ik kijk dan of alles goed staat in gesteld. Neem gerust contact op. 

  • Template maken

  • Audience taggen, indelen in groepen en segmenteren

  • Account nalopen + formulieren koppelen

  • Follow up en Automation opzetten

e-Mailmarketing, ik kan je helpen met deze 2 systemen:

Wil je alleen mailen om te informeren dan kies je voor LaPosta. Wil je een allround e-mailmarketing pakket en heb je budget hiervoor? Dan kies je voor MailChimp. Let er wel op dat MailChimp niet volledig voldoet aan de AVG omdat de servers in Amerika staan.

Waarom nieuwsbrieven versturen, heeft het zin?

Om kort te zijn, ja dat heeft het zeker. Mits goed ingezet. Vergeet niet dat een lezer er zelf voor kiest zich in te schrijven. Er is dus een wens om meer over jou te horen. Zolang jij blijft aansluiten bij jouw doelgroep, waardevolle content deelt en met regelmaat en altijd in gestyled volgens jouw personal brand of merk in de inbox beland, heeft het zin. Ook al is het alleen maar om weer even top-of-mind te zijn.

Maar waar komt dat die irritatie vandaan voor nieuwsbrieven

Ik denk dat deze vooral ontstaat door het niet aansluiten bij de verwachting van de lezer. Als het goed is heb je een belofte gedaan bij het inschrijvingsformulier. Je ontvangt van mij….

Zie je nu veel uitschrijvingen, dan moet je nagaan of jouw content nog matched met de verwachting. Ook hierin kan je contact zoeken met je lezer en vragen naar de reden.

Daarnaast zou ik er altijd voor zorgen dat je in contact blijft met je doelgroep zodat je waardevolle content deelt. Een tweede waar je rekening mee moet houden is dat iemand zich persoonlijk voelt aangesproken. Zodra de content van je nieuwsbrief niet meer matched met de verwachting haakt een lezer ook af.

Je kan niet iedereen bedienen

Wees wel realistisch, je kan niet iedereen bedienen. Gebruik een persona om je ideale klant te omschrijven. Misschien zijn dat er meerdere. Dit is een goed kader om er bij te houden als je een nieuwsbrief schrijft. En bedenk dat het niet erg is als iemand zich uitschrijft, als die persoon niet past in jouw ideale klantprofiel. Deze persoon vervuilt ook alleen maar jouw data, door de nieuwsbrieven niet te openen of nooit een actie uit te voeren door te klikken of te reageren.

Lezers zijn soms heel inactief

Het lastige is dat niet iedere lezer heel actief door jouw nieuwsbrief gaat klikken. Hierdoor mis je data over wat ze interessant vinden. Vaak screenen ze vaak de inhoud wel en willen ze je mailtjes blijven ontvangen.

Call-to-actions en follow up

Zorg dat je abonnees tagged en gebruik dus aparte inschrijfformulieren of de inschrijf url om dat te achterhalen. Stuur specifiek mail naar een segment wat je maakt op basis van die tag.

Laat mensen hun eigen subgroep kiezen bij de voorkeuren.

Zorg voor call-to-action in de tekst zodat ze worden aangemoedigd te klikken. Want dat is meetbaar.

Meer data verzamelen, hoe dan?

Er zijn meerdere mogelijkheden, uiteindelijk komt de data als een tag of groep bij je audience te staan.

  • pas je signup formulier aan en stel een vraag (werkveld, interesse etc)
  • bouw een survey en tag de antwoorden
  • vraag lezers hun voorkeursinstellingen aan te passen
  • gebruik verschillende aanmeldformulieren met een eigen unieke tag of groep

Wil je hier meer over leren? Dan kan je mijn online training hierover volgen of een 1-op-1 boeken.

Personaliseren op basis van data

Zodra je meer weet over je audience, je lezer kan je ook gaan segmenteren. Dus opsplitsen op basis van een interesse, een werkveld een thema. En elke groep kan je dan een eigen mail sturen. Dit maakt dat iemand zich veel meer voelt aangesproken.

Stel een vraag, stuur aan op interactie

Zodra je nieuwsbrief als brug gaat fungeren tussen jou en je doelgroep is er voor beide een win-win. Jij bouwt een lezersgroep op die eerder iets koopt dan een koud contact. En jouw lezer voelt zich gezien en gehoord en zal zou ook eerder een opdracht gunnen dan iemand die ze in Google vinden. Je werkt aan de E-A-T.