Skip to main content
Aangepast op: 24 jan 2024

e-Mailmarketing funnel

Meer verkoop genereren door het inzetten van e-mailmarketing funnnel. Het klinkt als iets wat je zou moeten doen? Maar hoe werkt het in de praktijk, welke stappen volg ik? In dit blog wat voorbeelden om er zelf mee aan de slag te gaan.

Bezint eer ge begint, een tegeltjes wijsheid die hier echt van toepassing is. Aan de techniek zal het niet liggen als je een salesfunnel op zet. Dit wordt je (heel) makkelijk gemaakt in MailChimp en LaPosta. Waar het om gaat is dat er ook een conversie op komt. Iemand die betalende klant wordt.

Hoe ga je ze bereiken?

Heb je genoeg abonnees op je nieuwsbrief, op je social media kanalen om conversie te genereren? Zijn het je ideale klanten, of kan je eventueel met een gerichte advertentiecampagne meer mensen bereiken?

Wat heb je nodig om te starten?

Een heel duidelijk beeld van je doelgroep. Waar zijn ze naar op zoek. En ben jij heel duidelijk over het effect dat het zal hebben op hen als zodra ze iets bij jou kopen. Wat winnen ze er mee? Wordt hun probleem opgelost? Is dit op orde, dan kan je door naar het volgende.

Zorg dat je overal consistent bent in je boodschap en dat deze altijd resoneert met de ideal klant. Je teksten, video’s, afbeeldingen, podcasts, vormgeving, het moet allemaal kloppen.

*je kan ook vooraf iets opnemen en de webinar op je website plaatsen.

**direct naar checkout kan ook als je ze in de e-mailserie alles al is verteld of in de webinar. Een salespagina is fijn voor mensen die alles nog even rustig willen nalezen en lezen wat anderen vinden. Hier kan je ook een timer zetten en de prijs tijdelijk omlaag zetten naar gelang de aanbieding loopt.

Als het om grote bedragen gaat dan heb je een langer en intensiever (webinar) verkoopproces nodig.

Voorbeeld van een korte e-mailmarketing funnel

  1. Start met een gratis weggever (webinar heeft de voorkeur)
  2. Na de inschrijving voor de webinar over een x aantal dagen/weken, kan je al je eerste mail inzetten. Iets om de tijd te vullen voordat deze start. Dat zou iets kunnen zijn voor een klein bedrag maar hoeft niet.
  3. Een uur na de webinar stuur je een mail naar de mensen die niet direct na de webinar al over zijn gegaan op jouw aanbod. Je geeft aan dat dit aanbod in x aantal uur verloopt. Link naar landingspagina waar je alle voordelen benoemd, de twijfels wegneemt. Ook een link naar de replay kan handig zijn. Maar de aandacht moet gaan naar het tijdelijke aanbod. Filter de mensen er uit die al van het aanbod gebruik hebben gemaakt. Die moeten dus een tag meegekregen hebben in het systeem.
  4. Aan het eind van de avond kan je een mail doen met een uitgebreid aanbod, laatste kans om het aan te schaffen met een extra bonus. En je probeert daarnaast alle twijfels die men nog zou kunnen hebben te benoemen en weg te nemen.

Dit alles wordt ondersteund door een super salespagina die overtuigd om direct aan te schaffen. Maak gebruik van video aangezien dit het het meest persoonlijk en overtuigend is.

Qua content weet je zelf het beste wat past bij jouw doelgroep. De meeste mensen beslissen direct of niet meer. vandaar dat die eerste uren zo belangrijk zijn.

Schrijf je zelf eens in en pak de mailreeks erbij van die persoon. Blijf in alle gevallen bij jezelf en waak voor de standaard teksten. Aangezien dat eerder aversie opwerkt dan sympathie.

Als je zelf vaker een mailreeks hebt gehad zie je een standaard opbouw. Die kan je als framewerk gebruiken. Hier worden vaak psychologische trucs toegepast waarvan bewezen is dat het vaak werkt. Te denken valt aan schaarste, fear of misssing out, tijdelijkheid. Succesverhalen van anderen.

Het is aan jou of je ook echt zo wil werken. Er zijn sympathiekere manieren te verzinnen die persoonlijker zijn. Een netwerkgesprek. Even nabellen. Iets klein fixen voor iemand.

Voorbeeld lineair pad zonder zijstappen.

TIP Maak een segment aan die lezers er uitfiltert zodra ze al gekocht hebben. Deze mensen ontvangen de resterende mails niet meer. Dit gaat op basis van een tag die je moet meegeven na aankoop. Lees de uitleg in hun kennisbank>>

  1. Organiseer een webinar waarvoor men zich moet inschrijven via e-mail
  2. Na inschrijving ontvangt deze persoon zijn eerste mail. In deze mail staat uiteraard de datum, tijdstip en de link. Plus een aanmoediging voor dit eerste besluit.
  3. De tweede mail direct na je webinar(na 30 minuten) met een fantastisch en tijdelijk aanbod wat na 1 uur afloopt. Bijvoorbeeld een goedkoper tarief en/of een bonus training. Bijvoorbeeld €599,-
  4. De 3e mail komt aan het eind van de dag waarop je de webinar. Je gaat in op het waarom het nodig is om op jouw aanbod in te gaan. Je legt de voordelen uit, vergroot de pijnpunten nog eens. Ja flauw he… Maak een timer aan op je salespagina.
  5. De 4e mail komt einde dag, de dag erna. Een positieve mail over het het zou zijn als je training zou volgen.
  6. De 5e en 6e mail komen op 1 dag. De dag er na. Bijvoorbeeld om 14:00 en 18:00. Hierin ga je wat in op de stof die je zou krijgen bij de training. Je kan een video vrijgeven uit de training om gratis te kijken. Altijd weer met het aanbod en de link naar de salespagina. Dat doe je in alle mails. De mails zelf houd je qua opmaak rustig.
  7. De dag erna komt mail 7. Weer een positief verhaal over wat het je gaat opleveren
  8. De dag hierna komt mail 8, opnieuw een opsomming van de voordelen en een mooi aanbod wat afloopt als de timer stopt. De prijs is inmiddels €997,-
  9. Mail 9, de speciale prijs is voorbij. Maar je promoot het nog steeds. Geef aan wat de winst is als je de training zou volgen.
  10. Mail 10, weer een dag erna. Geef aan dat je een refund geeft en je 14 dagen de tijd hebt om aan te geven als je het niks vind. Bied eventueel 1 module gratis aan.
  11. Mail 11 is de final call. Geef aan dat het aanbod nog een paar uur staat en dat gaat je prijs omhoog. Na deze mail doe je geen aanbod meer. Volgen mensen de link alsnog na deze tijd dan zien ze de volle prijs bijvoorbeeld €1497.-
  12. Hierna kan je mensen blijven mailen over deze training maar met grotere tussenpose. Die wel over je training gaat. Let op de AVG. En de mensen die niet gekozen hebben kan je opnieuw mailen zodra je weer deze actie opstart.

Deze serie werkt alleen als je iedereen tegelijk mailt. De webinar is de start van de mailing. Je past je salespagina steeds aan. De timer gaat er op een gegeven moment af en de prijs gaat geleidelijk omhoog. Je werkt in rondes van bijvoorbeeld een kwartaal. Elk kwartaal kan je hetzelfde herhalen als het eenmaal staat.

Funnel met wat geleidelijker opbouw

Je kan ook kiezen voor een wat vriendelijker manier met kleinere prijzen en langere looptijd. Hier kan je elke keer een upsell doen van bijvoorbeeld:

  • een mini online training
  • een mailreeks met tips
  • handige sjablonen

Dit geeft je klanten de tijd om je rustig te leren kennen en als de tijd daar is bij jou een traject te gaan volgen.

Genoeg ideeën om eens uit te proberen. En bel gerust als je er samen voor wil gaan zitten.

Lees ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger