Skip to main content
Aangepast op: 18 aug 2023

E-mailmarketing funnel met MailChimp

Wil je al tijden aan een funnel beginnen maar weet je niet waar te beginnen en vraag je jezelf ook af wat het nut is van een funnel?

Geschatte leestijd: 6 minuten

Waarom gebruik je een e-mailmarketing funnel?

Bezint eer ge begint, een tegeltjes wijsheid die hier echt van toepassing is. Aan de techniek zal het niet liggen als je een salesfunnel op zet. Dit wordt je (heel) makkelijk gemaakt in MailChimp. Waar het om gaat is dat er ook een conversie op komt. Iemand die betalende klant wordt.

De nieuwe stijl van automation wordt in MailChimp de Customer Journey genoemd. De klantreis, dat geeft al aan dat ze willen dat je het groter ziet dan het sturen van een serie mailtjes waarbij je niet naar de variabelen kijkt. De variabelen zijn de verschillende type klanten, verschillende soorten vragen, beslissers (snel, wikken en wegen of dubben). Voor een ieder zou je een eigen pad kunnen maken. Of spreek je aan in mailtjes die net van toon verschillen. Net wat andere aspecten aanstippen in het beslisproces.

Wat heb je nodig om te starten?

  • Een website met een landingspagina
  • Of een gratis weggever / freebie om mensen over te halen om zich in te schrijven (let op mag niet de voorwaarde zijn)
  • Of een wachtlijst voor een events, training of product. Werken met een beperkt tijdslot.
  • Een inschrijfformulier (met tag) voor je maillijst
  • Een serie van promotionele mailtjes die je als een serie kan versturen
  • Ontwerp in jouw huisstijl, voor je mailtjes
  • Tekst, video en afbeeldingen
  • Eventueel een webinar (verhoogt vaak de conversie)*
  • Eventueel salespagina (kan ook direct naar checkout)**
  • Beschrijving van het product/training/etc. welke je wilt verkopen. In de webshop zetten.
  • Een winkelmand (checkout) of andere betaalmogelijkheid
  • Mollie account voor iDeal betalingen

*je kan ook vooraf iets opnemen en de webinar op je website plaatsen.

**direct naar checkout kan ook als je ze in de e-mailserie alles al verteld of in de webinar. Een salespagina is fijn voor mensen die alles nog even rustig willen nalezen en lezen wat anderen vinden. Hier kan je ook een timer zetten en de prijs tijdelijk omlaag zetten naar gelang de aanbieding loopt.

Introductie Journeys

Heb je een ouder account van voor 2019, en heb je in het verleden automations gebruikt dan kan je nog met beide soorten werken, of met een betaald account. In het gratis account kan je wel een Journey samenstellen, maar je moet upgraden wil je hem gebruiken. In onderstaande video laat ik je de eerste stappen zien.

Wat zijn de valkuilen bij een automation/journey?

Ik denk dat de grootste uitdaging bij een succesvolle automation of customer journey, de grote van je maillijst is. Ik zou streven naar een lijst van minimaal 1000 wil je er ook genoeg conversie uit halen. Ook gezien het werk wat je er in stopt. Uiteindelijk is het natuurlijk ook het kip-ei verhaal, want wat is er eerst?

Als je start met een klantreis dan zijn er een aantal valkuilen die je wilt voorkomen.

  • Je maakt de interacties niet meetbaar
  • Je vergeet de follow-up
  • Je wilt teveel in een funnel stoppen, waardoor het onduidelijk wordt wat er te halen valt, kies je niche
  • De funnel loopt maar de salespagina verkoopt niet, zorg voor een converterende pagina, met een duidelijk aanbod, goed ondersteund door beeld, reviews, voorbeelden en een verzorgde vormgeving.
  • Je kent je doelgroep niet goed genoeg en de boodschap/ aanbieding resoneert niet

Voorbeeld stappen in een klantreis

Voordat je een Customer Journey inzet heb je volume nodig. In de vorm van genoeg zichtbaarheid en vindbaarheid. Heb je genoeg abonnees op je nieuwsbrief, op je social media kanalen om aan te spreken zodra je iets gaat promoten? Dat geeft de meeste kans van slagen.

Voorbeeld Stappenplan Customer Journey zoals ik hem wel eens krijg. Lineair zonder zijstappen.

Als je een segment aanmaakt waarbij je de lezers er uitfiltert nadat ze hebben gekocht dan ontvangen ze de resterende mails niet meer. Hiervoor moet er wel een webshop gekoppeld zijn en die data binnengehaald worden. Je werkt dan met geavanceerde logica op je segment. Lees de uitleg in hun kennisbank>>

  1. Organiseer een webinar waarvoor men zich moet inschrijven via e-mail
  2. Na inschrijving ontvangt deze persoon zijn eerste mail. In deze mail staat uiteraard de datum, tijdstip en de link. Plus een aanmoediging voor dit eerste besluit.
  3. De tweede mail direct na je webinar(na 30 minuten) met een fantastisch en tijdelijk aanbod wat na 1 uur afloopt. Bijvoorbeeld een goedkoper tarief en/of een bonus training. Bijvoorbeeld €599,-
  4. De 3e mail komt aan het eind van de dag waarop je de webinar. Je gaat in op het waarom het nodig is om op jouw aanbod in te gaan. Je legt de voordelen uit, vergroot de pijnpunten nog eens. Ja flauw he… Maak een timer aan op je salespagina.
  5. De 4e mail komt einde dag, de dag erna. Een positieve mail over het het zou zijn als je training zou volgen.
  6. De 5e en 6e mail komen op 1 dag. De dag er na. Bijvoorbeeld om 14:00 en 18:00. Hierin ga je wat in op de stof die je zou krijgen bij de training. Je kan een video vrijgeven uit de training om gratis te kijken. Altijd weer met het aanbod en de link naar de salespagina. Dat doe je in alle mails. De mails zelf houd je qua opmaak rustig.
  7. De dag erna komt mail 7. Weer een positief verhaal over wat het je gaat opleveren
  8. De dag hierna komt mail 8, opnieuw een opsomming van de voordelen en een mooi aanbod wat afloopt als de timer stopt. De prijs is inmiddels €997,-
  9. Mail 9, de speciale prijs is voorbij. Maar je promoot het nog steeds. Geef aan wat de winst is als je de training zou volgen.
  10. Mail 10, weer een dag erna. Geef aan dat je een refund geeft en je 14 dagen de tijd hebt om aan te geven als je het niks vind. Bied eventueel 1 module gratis aan.
  11. Mail 11 is de final call. Geef aan dat het aanbod nog een paar uur staat en dat gaat je prijs omhoog. Na deze mail doe je geen aanbod meer. Volgen mensen de link alsnog na deze tijd dan zien ze de volle prijs bijvoorbeeld €1497.-
  12. Hierna kan je mensen blijven mailen over deze training maar met grotere tussenpose. Die wel over je training gaat. Let op de AVG. En de mensen die niet gekozen hebben kan je opnieuw mailen zodra je weer deze actie opstart.

Deze serie werkt alleen als je iedereen tegelijk mailt. De webinar is de start van de mailing. Je past je salespagina aan. De timer gaat er op een gegeven moment af en de prijs gaat geleidelijk omhoog. Je werkt in rondes van bijvoorbeeld een kwartaal. Elk kwartaal kan je hetzelfde herhalen als het eenmaal staat.

Meer leren over MailChimp of samen er mee aan de slag? Stuur me een mail.

Ga terug naar de overzichtspagina >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Prangende vragen over MailChimp?

Bestel het ondersteuningspakket

MailChimp blijft veranderen en dan is het fijn om er een expert bij te betrekken. We gaan samen naar het probleem kijken zodat je weer verder kan.

Soms moet je op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.

Hoe nuttig was dit artikel?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0

Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.