Customer Journey in MailChimp
MailChimp heeft een visuele tool om een klantreis uit te werken. Deze Customer Journey tool is heel interessant voor ondernemers die willen werken met een salesfunnel en meerdere stappen en routes willen aanmaken.
Geschatte leestijd: 3 minuten
Let op: deze optie is alleen beschikbaar voor abonnees met een betaald plan. Heb je de gratis versie dan kan je in de Klassieke Automation werken met one-click automations.
Hoe werk je met een Customer Journey

E zijn meerdere startpunten, vertakkingen en acties mogelijk in het Customer Path. Je begint met een startpunt of meerdere. Hierna volg je lijn en kan je per pad een mail toevoegen en een vertraging instellen. Je kan ook werken met if/then zodat je op basis daarvan een andere route of mail kan inzetten.
Omdat het al snel overweldigend kan worden zou ik simpel beginnen en de paden met bijbehorende mail eerst uittekenen of schrijven in een stroomschema. En bedenk dat je niet perse al die vertakkingen hoeft te doen omdat die optie er in zit. Alleen als het een doel heeft.
Terminologie
Omdat er zoveel Engelse termen voorkomen, hier per term een uitleg zodat je de eerste drempel al hebt genomen.
- Customer Journey – Een geautomatiseerde route die verschillende acties bevat, die een klant kan activeren. Dit doen ze tijdens hun wandeling door de (onzichtbare) beslisboom. Hiermee banen ze hun eigen unieke pad. Wat ze wel en niet doen bepaald welke acties er volgen.
- Customer Journey path – De visuele weergave van het pad.
- Starting point – De gebeurtenis of actie die er voor zorgt dat een persoon wordt toegevoegd aan deze reis. Max drie verschillende startpunten.
- Journey point – de regels die volgen op de beslissing die wordt genomen.
- Actie – Een actie vanuit het MailChimp systeem. Bijvoorbeeld een tag toevoegen aan een persoon, of een e-mail versturen.
- Rules – Regels. Deze bestaat uit wachten, vertragen of als dit gebeurd, dan dat doen.
- Filters – Hiermee maak je specifiek wie er wordt toegevoegd. Max 5 verschillende filters om te specificeren
- Journey Points – Beslismoment. Max. 5 voorwaarden per beslismoment. Kies uit 3 regels, 2 acties.
- Wait – Wachten (je stelt een regel in wanneer ze verder mogen). Je kan tot 3 wachtacties instellen
- If / Then – Als/Dan. Je kan 5 voorwaarden stellen waarnaar vervolgens de linker of rechterpad gaan volgen
- Delay – Vertragen. Je kan een periode kiezen, voor hoe lang men moet wachten voordat ze het pad verder vervolgen.
- Conditions – Voorwaarden
- Marketing Goals – Marketing doelen
Meer lezen over klantreis en funnels?
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Prangende vragen over MailChimp?
MailChimp blijft veranderen en dan is het fijn om er een expert bij te betrekken. We gaan samen naar het probleem kijken zodat je weer verder kan.
Soms moet je op weg geholpen worden om zelf weer verder te komen. Pak de regie en vijzel je kennis op.
Hoe nuttig was dit artikel?
Klik op een ster om deze te beoordelen!
Gemiddelde waardering 0 / 5. Stemtelling: 0
Er is nog niet eerder gestemd. Wees de eerste die dit bericht waardeert.
Geef een reactie