Skip to main content
Aangepast op: 27 sep 2023

MailChimp Journey

MailChimp heeft sinds 2020 de Journey, met een visueel customer journey pad. Deze is uitgebreider dan de classic automation. Maar hoe zet je hem nu in?

Geschatte leestijd: 5 minuten

Werken met Journeys kan je heel veel tijd besparen. Omdat je mailingen klaar zet die je anders handmatig zou doen en vaak dezelfde tekst bevatten. Zet je 1x een reeks goed op dan kan je hem meerdere keren herhalen.

Denk aan

  • een geautomatiseerde mailreeks die je kan sturen aan nieuwe klanten.
  • een challenge zodat mensen met je kunnen kennismaken en wat leren
  • onboarding/welkomstmailing, waar je kort uitlegt wat je er mee kan en hoe je het toepast.
  • Een herzending naar mensen die de mail niet hebben geopend.
  • Een follow-up na het downloaden van je weggever.
  • Of een salesfunnel voor de dienst waarvan je de verkoop wil boosten
  • Uitnodigen voor een event
  • Het versturen van een reminder als er nog geen kaartje is gekocht.

Wat is automation of journey eigenlijk

Kort gezegd is een automation een automatische mail of mailreeks die je stuurt n.a.v. een actie (trigger) van een bezoeker. Je zet een serie klaar en deze gaat lopen op het moment dat een bezoeker een formulier invult en verzend.

MailChimp heeft verschillende standaard opties voor je klaar gezet om mee te starten. De meest basic optie is een welkomst mail. Dit heet een one-click/een-staps e-mail en deze zijn gratis te gebruiken.

MailChimp journey opties

MailChimp Customer Journey opties inzien in een gratis account

Let op: deze optie is alleen beschikbaar voor abonnees met een betaald plan. Heb je de gratis versie dan kan je in de Klassieke Automation werken met one-click automations.

Lees meer over de klantreis in dit blog 03 Wat is een klantreis en waarom is het belangrijk

Hoe werk je met een Customer Journey

Je start altijd met doelgroeponderzoek. Je moet weten voor wie je iets maakt en in welke behoefte je gaat voorzien. Deze kennis verwerk je straks ook in de teksten en de video’s in je funnel.

Er zijn meerdere startpunten, vertakkingen en acties mogelijk in het Customer Path. Je begint met een startpunt of meerdere. Hierna volg je lijn en kan je per pad een mail toevoegen en een vertraging instellen. Je kan ook werken met if/then zodat je op basis daarvan een andere route of mail kan inzetten.

Omdat het al snel overweldigend kan worden zou ik simpel beginnen en de paden met bijbehorende mail eerst uittekenen of schrijven in een stroomschema. En bedenk dat je niet perse al die vertakkingen hoeft te doen omdat die optie er in zit. Alleen als het een doel heeft.

Wat zijn de valkuilen bij een automation/journey?

Er zijn wel wat uitdagingen bij het succesvolle inzetten van een automation of customer journey. Onthoud dat je ook klein kunt beginnen. Laat je niet meesleuren in aanbiedingen die je gouden bergen beloven als je hun programma maar volgt. De sleutel zit hem in het goed kennen van jouw ideale klant en dat goed uitdragen op alle kanalen. Consistent, helder en duidelijk over het resultaat en de ervaring als ze met jou in zee gaan.

Als je start met een klantreis dan zijn er een aantal valkuilen die je wilt voorkomen.

  • Je kent je doelgroep niet goed genoeg en de boodschap/ aanbieding resoneert niet
  • Je maakt de interacties niet meetbaar
  • Je vergeet de follow-up
  • Je wilt teveel in een funnel stoppen, waardoor het onduidelijk wordt wat er te halen valt, kies je niche. Wees duidelijk over het te boeken resultaat bij aankoop
  • De funnel loopt maar de salespagina verkoopt niet, zorg voor een converterende pagina, met een duidelijk aanbod, goed ondersteund door beeld, reviews, voorbeelden en een verzorgde vormgeving.
  • Technisch alles in orde hebben maar niet de boodschap, het bereik

Zet advertenties in als alles klopt anders krijg je wel doorklikken maar geen conversie.

Stuur automatisch een reminder aan lezers die je mail niet openen

Een voorbeeld om automation in te zetten is bijvoorbeeld het sturen van een reminder. Op basis van x aantal niet geopende mailtjes. Handige manier om je lezersbestand op te schonen van inactieve lezers. In de video hieronder leg ik het uit. Het laat gelijk zien hoe die paden werken.

MailChimp - Customer journey toepassen op inactieve lezers

Terminologie Customer Journey

Omdat er zoveel Engelse termen voorkomen, hier per term een uitleg zodat je de eerste drempel al hebt genomen.

  • Customer Journey – Een geautomatiseerde route die verschillende acties bevat, die een klant kan activeren. Dit doen ze tijdens hun wandeling door de (onzichtbare) beslisboom. Hiermee banen ze hun eigen unieke pad. Wat ze wel en niet doen bepaald welke acties er volgen.
  • Customer Journey path – De visuele weergave van het pad.
  • Starting point – De gebeurtenis of actie die er voor zorgt dat een persoon wordt toegevoegd aan deze reis. Max drie verschillende startpunten.
  • Journey point – de regels die volgen op de beslissing die wordt genomen.
  • Actie – Een actie vanuit het MailChimp systeem. Bijvoorbeeld een tag toevoegen aan een persoon, of een e-mail versturen.
  • Rules – Regels. Deze bestaat uit wachten, vertragen of als dit gebeurd, dan dat doen.
  • Filters – Hiermee maak je specifiek wie er wordt toegevoegd. Max 5 verschillende filters om te specificeren
  • Journey Points – Beslismoment. Max. 5 voorwaarden per beslismoment. Kies uit 3 regels, 2 acties.
  • Wait – Wachten (je stelt een regel in wanneer ze verder mogen). Je kan tot 3 wachtacties instellen
  • If / Then – Als/Dan. Je kan 5 voorwaarden stellen waarnaar vervolgens de linker of rechterpad gaan volgen
  • Delay – Vertragen. Je kan een periode kiezen, voor hoe lang men moet wachten voordat ze het pad verder vervolgen.
  • Conditions – Voorwaarden
  • Marketing Goals – Marketing doelen

Ga terug naar de overzichtspagina >>

Photo by Nick Seagrave on Unsplash

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Voordelen MailChimp

  • AllRound e-mailmarketing pakket
  • Social Cards
  • Socials Post
  • Creative Assistent
  • Tags
  • Gratis koppeling met Gravity Forms
  • Meer intergratie mogelijkheden
  • Surveys
  • Pol
  • Meer opmaakmogelijkheden
  • Automation triggers zijn uitgebreider

Voordelen La Posta

  • In het Nederlands
  • Gratis tot 2000 lezers
  • Automation aanwezig
  • Groepen aanwezig
  • Campagne bouwer is makkelijk te leren
  • Server staat in Nederland
  • Minder mogelijkheden en daardoor simpeler
  • Verwerkers overeenkomst makkelijk te vinden en te ondertekenen
  • Voor Zapier koppelingen zijn er aantal Zaps voorbereid

Nadelen MailChimp

  • Server staat niet in Nederland
  • Na 2019 alleen gratis tot 500 abonnees
  • Alleen in het engels

Nadelen La Posta

  • Geen tags
  • Geen automatische RSS feed trigger
  • Dure koppeling met Gravity Forms (250€)
  • Integratie in website lastiger