Skip to main content

Maak gebruik van cornerstone content

Aangepast op: 26 jan, 2024

Cornerstone content zijn pagina’s, of blogberichten waarmee je hoog wil scoren in de zoekresultaten.

Volgens een studie van Evan Baylin zijn de 5 grootste ranking factoren (75%) de volgende:

  1. Consistent publiceren van hoogwaardige content
  2. Zoekwoorden in de SEO titel
  3. Backlinks
  4. Niche expertise
  5. Gebruikers interactie

Hier vind je het hele artikel The 2023 Google Algorithm Ranking Factors. Als dit 75% bepaald van de factoren dat lijkt me dat je hier op wil concentreren. Als het jouw strategie is om met content bezoekers te trekken naar je website en te converteren naar betalende klanten.

Het doel van cornerstone content

Het doel is zoveel mogelijk verkeer leiden naar de belangrijkste pagina’s van jouw website. Deze tactiek valt onder een SEO strategie. Op het moment dat je veel concurrentie hebt op bepaalde termen is dit een manier om Google te laten zien dat jij de belangrijkste pagina’s hebt op dit gebied. Dit is het doel van een cornerstone pagina. Deze tactiek valt mooi samen met contentmarketing, waarbij je veel waardevolle content deelt over een bepaald onderwerp. Lees hier meer over contentmarketing.

De term is cornerstone content zag ik zelf voor het eerst in de Yoast SEO plugin in 2017 , maar het concept “cornerstone” schijnt al veel ouder te zijn. Yoast geeft aan dat het de meest belangrijke pagina’s (artikelen) op je website zijn. De pagina’s iedereen zou moeten lezen. De artikelen die in Google naar voren moet komen als je op een bepaald keyword zoekt. En daarom heel actueel houd en goed optimaliseert. Dat zijn er dus maar een paar, tussen de 3-5. Heb je een premium abonnement dan kun je bij hun online academy een training volgen waar het wordt uitgelegd. Black Friday komt er weer aan, en vaak is er dan weer een leuke aanbieding.

Een voorbeeld van een cornerstone opbouw

Je wilt bijvoorbeeld gevonden worden op de volgende termen:
  • Wat is coaching
  • Hoe kan coaching mij helpen
  • Welke vormen van coaching zijn er
Deze termen kun je vertalen naar deze cornerstone pagina’s
  • Wat is coaching?
  • De manieren waarop coaching jouw verder helpt
  • De verschillende methodieken in coaching
En deze drie pagina’s hebben dan elk ook weer een onderverdeling van subpagina’s

De subpagina’s verwijzen terug naar de Cornerstone pagina (niet andersom). Probeer minimaal 3 pagina’s te maken, meer is beter.

  1. loopbaancoaching
  2. relatie coaching
  3. mindfulness
  4. financiële coaching
  5. gezonder leven
  6. Verschil tussen coaching en …

etc.

1 thema = coaching. 3 categorieën = cornerstone, sub-pagina’s die linken naar de cornerstone pagina’s (1,2,3)

Je kunt dan bijvoorbeeld per thema(cornerstone), weer 3-4 subthema’s (subpagina’s) hier in bedenken en deze linken allemaal terug naar de cornerstone pagina. Als de crawler op de subpagina binnenkomt dan opent hij ook de linkjes naar de andere pagina. Hij komt dus het vaakst uit bij de cornerstone pagina’s. Hierdoor weet Google dat dit de belangrijkste pagina is. Je linkt dus van onderaf naar de top. De onderste pagina’s hebben niet dezelfde keywords als de cornerstone maar meer longtail keywords. Deze zijn specifieker, krijger minder verkeer maar vaak wel hogere conversie.

Hoe ziet een cornerstone pagina er uit?

  • Lang en goed geschreven
  • geoptimaliseerd met keyword
  • Met regelmaat ge-update met verse content

Moeten het nu pagina’s zijn of blog?

Je kan een bericht gebruiken of een pagina dat maakt niet uit. Wil je ook werken met tags en categorieën dan werk je met berichten want bij pagina’ zit dit niet. Op het moment dat je een categorie “coaching” zou aanmaken ontstaat er er vanzelf een categorie-archiefpagina. Op deze pagina komen dan vanzelf alle blog berichten uit deze categorie te staan. Lees in dit blog meer over categorieën. Afhankelijk van jouw thema kan je die ook mooi opmaken.

Interne linkjes

Met interne linkjes over en weer laat je ook een hiërarchie zijn in de code die Google snapt. De crawler die websitepagina’s in de index zet, loopt over de paden die jij aanbrengt met interne linkjes. Link naar boven, naar de cornerstonepagina. En link naar opzij naar de overige pagina’s of blogs over de onderwerpen die onder de cornerstone hangen.

Een interne link is een link van de ene naar de andere pagina in jouw website. Deze linkjes zijn belangrijk omdat jouw bezoeker via deze linkjes door jouw website navigeert. Aan de linkjes is te ‘zien’ welke pagina’s bij elkaar horen en welke het belangrijkste zijn. Dat zijn de pagina’s waar de meeste linkjes naar toe (horen) te gaan.

Yoast SEO tool

Ben je er uit welke pagina of welk bericht het cornerstone artikel wordt? Ga dan naar de Yoast SEO tool en markeer dit artikel als cornerstone. Vanaf dat moment helpen ze je met de tool op weg om deze helemaal te optimaliseren!

Verweesde content

In programmeertaal word de hiërarchie weergegeven met termen als parent en child. Een wees, is in deze logica, een blog die geen link meer heeft met een ander blog. Je hoort hem een plekje te geven in je hiërarchie, door hem een link naar de cornerstone pagina te geven of naar een broertje of zusje om even in de terminologie te blijven.

Gebruik je de Yoast SEO tool dan geeft hij in het overzicht aan welke berichten (ook wel blogs of artikelen genoemd) niet aan elkaar gelinkt zijn. Gebruik je de premium versie dan krijg je nog extra tools die het nog inzichtelijker maken en die je helpen zoals de “Workout”.

Verweesde content wegwerken met deze Workout tools
Verweesde content wegwerken met deze Workout tools
Verweesde content
Verweesde content is te vinden boven de lijst met berichten

Plan met regelmaat een moment waarop je kijkt of er in elke categorie nog even veel blogs zitten. Zijn er subcategorieën die veel groter zijn dan zou je die kunnen opsplitsen of herschrijven (en verplaatsen naar een andere subcategorie). Het kan ook zijn dat je vergeten bent om linkjes over en weer te maken. Gebruik dan de tool “verweesde content” die Yoast bied. Deze kolom zie je staan op de pagina waar alle berichten getoond word in het dashboard. Hier kan je meer lezen over verweesde content?

Lees verder:

Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681

Lees meer over het onderwerp:

Schrijf een online marketingplan

online marketing studio sandra gortemaker

Doe je mee met de online training vol praktische oefeningen en de aansluitende samen doe sessie?

1-op-1 kan ook.


Lees meer blogs over klantreis en conversie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.