Skip to main content

Website structuur

Aangepast op:20/11/2023
structuur uitdenken

Veel berichten en pagina’s op je website? Website structuur is van belang. Tijd om deze eens goed in te delen.

Je website structuren kan in WordPress heel eenvoudig. Je gebruikt hiervoor je menu, breadcrumbs, linkjes van en naar je content, categorieën en tags. Alleen wat hoort er nu bij elkaar en onder welke noemer zet je iets weg? Hoe organiseer je nu al die content op een logische manier?

Geschatte leestijd: 3 minuten

Waarom is website structuur belangrijk

Je deelt hiermee je website op een logische manier in. Voor je bezoekers die snel iets willen vinden. Voor jou omdat je ze naar je belangrijkste pagina’s wil sturen. En daarnaast voor je indexering en ranking in Google.

Met linkjes in je website, bied je de bot (spiders/crawler) van Google een handvat om je content goed in de index te zetten. De linkjes zijn de paden van het web waarover de bot van de ene naar de andere pagina gaat. Door dit goed te doen, snapt Google ook wat jij de belangrijkste pagina’s vindt. Hierdoor kan je ook je ranking verhogen. Let er wel op Google bepaalt zelf vanuit de zoekvragen en de content die ze vinden welke pagina’s zij willen voorstellen bij de zoekresultaten.

Wanneer moet je aan de slag met structuur?

Uiteraard vanaf dag één.

Op het moment dat je veel blogs en aanbodpagina’s hebt, kan het echt heel onoverzichtelijk worden. Neem je website structuur eens goed onder de loep als:

  • je blogs hebt geschreven die in de loop der tijd elkaar qua inhoud zijn gaan overlappen.
  • ze nog niet zijn gesorteerd op thema/categorie/sectie
  • Bezoekers hun weg niet meer kunnen vinden in de wirwar van pagina’s(en/of berichten).
  • Google je pagina’s niet toont in de zoekresultaten
  • Je bijna geen interne linken hebt gebruikt

Hoe structureer je?

Structureren doe je met de volgende tools in WordPress.

Vanaf de homepage link je naar de meest belangrijke pagina’s. Het navigeren doe je vervolgens via het menu en via de breadcrumbs (broodkruimelnavigatie). Als je werkt met categorieën en tags, dan kan je deze aanzetten (op zichtbaar) in je customizer. Hierna kunnen bezoekers ook op die termen klikken. Hieronder een voorbeeld voor een kruimelpad. De drie termen in het zwart zijn allemaal aan te klikken.

Categorieën

Blog je veel en zet je in op SEO dan plaats een link naar de hoofdcategorieën op je homepage en in je menu. De categorieën hebben bij voorkeur een zoekwoord in zich.

Aanbrengen van context

Een bezoeker kan onmogelijk weten welke blogs jij allemaal hebt geschreven. Daarom richt je met interne linken de aandacht op de blogs die verwant zijn aan wat ze momenteel het lezen zijn. I.v.m. de ranking link je altijd naar boven toe. Van een sub onderwerp naar het hoofdonderwerp, en niet andersom.
Hierover kan je meer lezen in het blog over cornerstonepagina’s

Lees ook deze blogs over wat content en structuren

Behoefte om dit samen op te pakken?

Met regelmaat organiseer ik samen-doe-sessies maar een 1-op-1 sessie is ook mogelijk. Neem contact met me om uit te vinden hoe ik jou kan helpen.

studio@sandragortemaker.nl | 06 531 90 681

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.